۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۳۲۵۴۶۹
مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

شرط اجرای سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت همکاری با حوزه است

خبرگزاری رسا ـ رحیمی با بیان این که روح اصلی سند تحول بنیادین بنا را بر این دارد که نظام تعلیم و تربیت ما مبتنی بر آموزه‌های دینی باشد، گفت: متولی اصلی تبیین و تفسیر و ارائه روش‌ها و الگوهای دینی در درجه اول مراکز دینی و حوزه‌های علمیه هستند.
عليرضا رحيمي مديرکل آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا رحیمی، معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز در نخستین کارگروه تخصصی ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش ‌و پرورش در سال 95 که در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: ستاد همکاری حوزه‌های علمیه با آموزش و پرورش حدود 12 سال است که در قالب تفاهم‌نامه‌های رسمی که به وسیله وزیر وقت آموزش و پرورش و مدیر وقت حوزه‌های علمیه مرتباً امضا شده است فعالیت‌هایش ادامه دارد.


وی با بیان این که با تصویب و الحاق سند تحول بنیادین همکاری این دو دستگاه از حالت تفاهم‌نامه خارج شده و به عنوان تکلیف قانونی برای هر دو نهاد شده است، گفت: در 131 راهکاری که در سند تحول بنیادین داریم حدود 95 راهکارش مستلزم همکاری مراکز حوزوی با آموزش و پرورش است؛ به دلیل این که روح اصلی سند تحول بنیادین بنا را بر این دارد که نظام تعلیم و تربیت ما مبتنی بر آموزه‌های دینی باشد.


رحیمی با اشاره به این که متولی اصلی تبیین و تفسیر و ارائه روش‌ها و الگوهای دینی در درجه اول مراکز دینی و حوزه‌های علمیه هستند، تصریح کرد: به همین خاطر ما در کارگروه‌هایی که برای همکاری در نظر گرفته‌ایم تحت عناوین منابع انسانی، برنامه‌ریزی درسی، پژوهش و تحقیقات و امور تربیتی و تبلیغ نمایندگانی از هر دو نهاد در نظر گرفته‌ایم که مرکز تولید فکر ستاد همکاری هستند.


وی با اشاره به این که دفتر تبلیغات از مراکز فعال در آموزش‌‌های دینی است، ابراز داشت: یکی از کارهای کلیدی که دفتر تبلیغات روی آن تأکید دارد اعزام مبلغ است  که در جلسات گذشته آسیب‌های آن مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای خوبی ارائه شده است.


مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که اعزام‌ها باید بر اساس نیاز سنجی و تخصص مبلغان صورت گیرد، گفت: یکی از اهداف این جلسات این است که آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه از ظرفیت‌ها و زمینه‌های همدیگر مطلع شوند تا بتوانند از این ظرفیت‌ها بهتر استفاده کنند؛ برای استفاده از ظرفیت تبلیغ در سطح کشور داشتن یک سامانه جامع اعزام مبلغ یکی از ضروریات است.


رحیمی با اشاره به گستردگی نیازمندی‌ها و ظرفیت‌ها میان حوزه علمیه و آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: ساده‌ترین همکاری میان آموزش و پرورش و حوزه حضور امام جماعت در مدارس است که از 50 هزار مدرسه‌ای که در کشور است حدود 22 هزار مدرسه از نعمت امام جماعت روحانی برخوردار است.


وی با بیان اینکه روحیه همکاری در میان ادارات ما بسیار ضعیف است، ابراز داشت: در این برنامه‌ها سعی شده حجم عملیات بسیار محدود باشد و در اجرای این برنامه‌ها آسیب‌شناسی انجام گیرد و بعد از اطمینان از درستی برنامه بتوانیم آن را توسعه بدهیم.


مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که ما برنامه پنج ساله خود را بر اساس برنامه ششم توسعه طراحی کرده‌ایم، گفت: توسعه فعالیت‌های تربیتی و تبلیغ دینی، بهره‌برداری از حوزه علمیه در بحث پژوهش و توسعه مشارکت با حوزه‌های علمیه برای تعمیق باورهای دینی در میان دانش آموزان از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش برای استفاده از ظرفیت حوزه علمیه در نظر گرفته شده است که به تدریج عملی خواهد شد.


وی با اشاره به  زیر برنامه‌های توسعه تربیت دینی در آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اولین برنامه بحث اعزام مبلغ است که در سال گذشته ما حدود 4500 نفر اعزام مبلغ مناسبتی داشته‌ایم و برنامه ما این است که امسال 500 نفر به این تعداد افزوده شود؛ بحث دیگر روحانی مستقر در مدارس آموزش و پرورش است که در حال حاضر 2500 نفر فعالیت دارند و در این حوزه 250 نفر در سال افزایش ظرفیت خواهیم داشت.

 

رحیمی دیدار دانش آموزان با مراجع را در راستای بحث تربیت دینی در مدارس دانست و ابراز داشت: هدف از این برنامه ارائه یک الگوی مناسب برای دانش‌آموزان برای حرکت به سمت سبک زندگی اسلامی است تا با زندگی علما و مراجع آشنا شوند؛ هدف دیگر ما ترغیب و جذب نخبگان آموزش و پرورش به حوزه‌های علمیه است زیرا ما برای تضمین نظام جمهوری اسلامی نیاز به ورود افراد مستعد و باهوش به حوزه‌های علمیه داریم.

 

وی با اشاره به بخش همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش  در زمینه پژوهش‌ها، گفت: باید اولویت‌های پژوهشی در سراسر کشور به صورت هماهنگ در نظر گرفته شود و تصمیمات بر اساس پژوهش‌ها باشد و همچنین در زمینه کتاب‌های درسی مدارس جای کار پژوهشی زیادی وجود دارد و در نهایت هم حمایت از پایان‌نامه‌های سطح سه و چهار حوزه علمیه در برنامه وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.

 

مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بخش دیگر همکاری را توسعه مشارکت‌ها برای تعمیق باورهای دانش آموزان دانست و یادآور شد: در این راستا باید رشته‌های مخصوص آموزش علوم دینی در مدارس تأسیس شود و همچنین دوره‌های آموزشی معارفی برای مربیان و معلمان آموزش و پرورش برگزار شود و بحث آموزش طلاب برای مشارکت در امور تعلیم برای دانش آموزان هم از دیگر برنامه‌های همکاری است.

 

 وی با بیان این که باید زمینه تحصیل معلمان در حوزه‌های علمیه فراهم شود، افزود: این کار می‌تواند به آشنایی معلمان با فضای حوزه علمیه و فراگیری تعالیم دینی شود که در اسلامی شدن جامعه تأثیر بسزایی خواهد داشت./843/پ202/ی

ارسال نظرات