۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۴۲۲۸۷۰
حجت الاسلام پناهیان:

عبادت، تشنگی پرستش پروردگار را افزایش می دهد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که عبادت تشنگی پرستش پروردگار را افزایش می دهد، گفت: عبادت انس با پروردگار را به ارمغان می آورد و سبب می شود انسان از تمامی بدی ها متنفر شود.
حچت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در جلسه سخنرانی خود که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: برخی وقتی غذا می خورند فقط به لذت بردن از آن فکر کرده و به آثار آن توجهی نمی کنند، با این کار فقط بخش لذت بردن از غذا محقق می شود. چرا انسان فقط به فکر مزه غذا ها است، البته کودکان در زمان نوزادی به دنبال لذت غذا خوردن نبوده و فقط به دنبال رفع رنج گرسنگی هستند، برخی در معنویت فقط به دنبال توجه و لذت از آن هستند، دنبال تمرکز و توجهی که از عبادت به دست می آید هستند، چنین لذت هایی فقط در دین ما قرار نداشته بلکه در دیگر ادیان نیز وجود دارد.

 

وی افزود: فردی که سوفی مآبانه رفتار می کند از عمل خویش لذت می برد، آیا لذت این فرد از تمرکز خودش است یا از آن سوی نوری که وی آن عبادت می کند می رسد، برخی به نوعی به خودارضایی معنوی مشغول هستند، براساس روایات هر فردی که در دین بدعت قرار دهد در نماز خشوعش بیشتر می شود، خداوند اگر بخواهد فردی را مجازات کند عوامل غفلت آن شخص را فراهم می کند و غفلت از خدا همان لذت از عبادت است، بعضی به دنبال لذت های دنیایی و برخی دیگر به سوی لذت های معنوی می روند.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه اهمیت واقعی بودن عبادات بسیار مهم است، تصریح کرد: انسان باید توجه داشته باشد که به خاطر رفقای خود به مسجد می رود یا عبادتش واقعی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: اعتکاف یک غذای معنوی است، غذای معنوی نیز گرسنگی معنوی را برطرف می کند، غذای سالم معنوی چه آثاری دارد، براساس روایات یکی از علامات عبادت غیر مقبول این است که انسان پس از آن گناه کند و در مقابل اگر انسان کار نیک انجام دهد می تواند نشانه مغفرت باشد. اگر انسان غذای مناسب معنوی میل کند محبتش به امیرمومنان(ع) افزایش می یابد، خوشحال می شود که مولایش در خانه کعبه متولد شده و احساس فرزندی نسبت به امیرمومنان(ع) ایجاد می شود.

 

وی ادامه داد: غذای نامناسب معنوی نیز وجود دارد، به طور مثال همان‌طور که انسان نباید غذای جسمانی خود را به سرعت میل کند نباید نماز را نیز به سرعت بخواند.

 

معتکفان باید غیبت امام زمان را بیشتر احساس کنند

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه انسان باید ارتباطش را با مولایش عمیق کند و این کار با عمیق کردند عبادت محقق می شود، تاکید کرد: اگر فردی بنده خدا شود آیا دیگر نیازی به ازدواج ندارد، اگر یک مادر اگر بنده خدا شود آیا دیگر به فرزند خود تعلق خاطر ندارد، خداوند متعال این عواطف و احساسات را در وجود انسان بیدار می کند. یکی از آن روابطی که خداوند آن را در انسان افزایش می دهد رابطه عبد با مولای خود است، افرادی که معتکف هستند باید این جمعه نبود امام زمان(عج) را بیشتر احساس کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سوال که آثار عبادت چیست، خاطرنشان کرد: عبادت تشنگی پرستش پروردگار را افزایش می دهد، عبادت انس با پروردگار را به ارمغان می آورد، عبادت سبب می شود انسان از تمامی بدی ها متنفر شود، البته فقط لذت از عبادت کافی نیست بلکه این عبادات باید عشق و علاقه انسان به امیرمومنان(ع) را افزایش دهد، اگر عبادت انسان سالم باشد این اثر را خواهد گذاشت، یکی از راه هایی  که سبب می شود عبادت انسان اثر گذار باشد انتظار اثر گذاری از آن است./202/811/ب1

ارسال نظرات