۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۴۲۳۲۶۶
آیت الله امامی کاشانی:

تلاش شهید مطهری رساندن علم معنوی به دست مردم بود

امام جمعه موقت تهران گفت: تحول در شاگرد و دانشجو هنگامی رخ می‌دهد که توجه به توحید در فضای فکری معلم ایجاد شده باشد و تنها معلم به انبار الفاظ و اصطلاحات در ذهن شاگرد نپرداخته و علوم را منهای ماورای علم تدریس نکند.
آیت الله امامی کاشانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران امروز 7 اردیبهشت در مراسم بزرگداشت شهید مطهری در دانشگاه شهید مطهری مشهد، گفت: توقف در علم و توجه نکردن به خالق علوم موجب شکست علم می شود.

 

آیت الله امامی کاشانی به تلاش وزیر بهداشت درباره توجه دادن به بیماران بی بضاعت در فضای بیمارستانی اشاره کرد و گفت: این که شما در اخبار می‌شنوید و یا می‌بینید بیمارستانی از قبول بیمار به دلیل نداشتن پول، سرباز زده است و یا پزشک از عمل بیمار ممانعت می‌کند، همان توقف در علم است.

 

وی با انتقاد از این فضا در کشور بیان داشت: متاسفانه این وضع در کشور و دنیا به همین شکل است و خداوند خطاب به این افراد می‌گوید گویا برخی از شما به زمین چسبیده‌اید و حرکتی نمی‌کنید و به طرف آسمان نمی‌روید.

 

امام جمعه موقت تهران با تاکید براین نکته که فضلا و علما و گویندگان در علوم مذهبی و دینی باید به دنبال معنویت باشند نه جایگاه و مقام، گفت: انسانی که متوقف ماند از معنا می‌گذرد و این جایگاهی است که شهید مطهری اجازه نداد در دنیای درس و بحثش اتفاق بیفتد.

 

وی با بیان این که درست است که در دنیای غرب علم بسیار اوج گرفته و مخترعین و مکتشفین علم را در انحصار و توقف قرار نداده‌اند، اظهار کرد: اما متأسفانه علم در دست نا اهلان قرار گرفته و با استفاده از قدرت مادی تلاش می‌کنند تا کشورهای فارغ از این علوم را به استثمار درآورند.

 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به حرکت سال‌های اخیر رژیم آل سعود، بیان داشت: هنگامی که پول در خدمت رشد انسان‌ها قرار نگیرد و به دست نااهلان بیفتد شاهد همین اتفاقات در یمن خواهیم بود که به دست آل سعود رخ می‌دهد.

 

تولیت دانشگاه شهید مطهری تاکید کرد: علم باید در دست قدرتی باشد که از معنویت بهره مند گشته است چرا که هنگامی که علم فیزیک، شیمی، ریاضی، پزشکی، فقه، اصول و فلسفه و عرفان منهای خدا قرار بگیرد و موضوع آن خدا نباشد در عمل پوشالی و خالی خواهد بود و براین اساس است که علمایی مانند مرحوم طباطبایی و شهید مطهری تلاش داشتند تا علم معنوی را به دست مردم برسانند.

 

وی در ادامه به نقل خاطره‌ای از یکی از فارغ التحصیلان دکترای دانشگاه شهید مطهری تهران پرداخت و گفت: وی نقل می‌کرد مرحوم آیت الله خزعلی که از اساتید ما بودند روزی وارد کلاس درس شده و اعلام کرد که من دیشب مطالعه نداشته و از خدمت شما عذر می طلبم و سپس کلاس را ترک کرد.

 

تولیت دانشگاه شهید مطهری ادامه داد: ما از استاد پرسیدیم چرا خودتان را به زحمت انداخته و نیامدنتان را تلفنی اعلام نکردید؟ گفت من باید برای کلاسی که شما جهت حضور در آن وقت گذاشته‌اید،‌ به حضور آمده و معذرت خواهی کنم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود معلم را «الناس الخیر» معرفی و خاطرنشان کرد: مرحوم شهید مطهری در یک جلسه خصوصی به ما گفتند هنگام طلبگی که درس می‌خواندم به دلیل ابتکار و هوش بالایی که داشتم برخی می‌گفتند اگر تو پزشکی می‌خواندی مطمئنا بزرگ ترین پزشک کشور می‌شدی و این مسأله مرا به فکر انداخت. در یکی از جلسات درس امام خمینی(ره) که ایشان شفاهی تدریس می‌کردند توانستم تمام عالم را درک و در سیر و سلوک دیگری قرار بگیرم و بر این اساس فهمیدم در جایگاه بسیار مهمی قرار دارم.

 

آیت الله امامی کاشانی با تاکید بر این که مقصود از شأن معلم این است که اسلام پایه‌های مهمی برای این جایگاه در نظر گرفته است، افزود: معلم می‌آید تا این حقیقت را تبیین و علم را در خدمت معنویت و توحید به کار بگیرد همان گونه که در سوره مبارک فاطر آیات بسیار مهمی درباره خدمت معلم، معنویت و توحید و نه هوای نفس به کار رفته است.

 

تولیت دانشگاه شهید مطهری بیان کرد: تحول در شاگرد و دانشجو هنگامی رخ می‌دهد که توجه به توحید در فضای فکری معلم ایجاد شده باشد و تنها معلم به انبار الفاظ و اصطلاحات در ذهن شاگرد نپرداخته و علوم را منهای ماورای علم تدریس نکند./202/934/ب1

ارسال نظرات