۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۴۲۴۲۴۳
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

شهید مطهری خود را محصور به برنامه‌های حوزه نکرد/ اگر حوزه از عنوان انقلابی بودن فاصله بگیرد از حقیقت خود خالی می‌شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که مطالب گذشته آيت‌الله مطهری دردهای امروز جامعه را درمان می‌کند، گفت: شهید مطهری خود را محصور به دروس و برنامه‌های حوزه نکرد و فراتر از آنچه که در حوزه موجود بود، جلو رفت.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در درس خارج اصول که در مدرسه حضرت آیت الله گلپایگانی برگزار شد، با تبریک به مناسبت روز معلم به ویژگی‌های اخلاقی و سیره شهید مطهری اشاره کرد و اظهار داشت: مرحوم شهید مطهری از عمر خودش کمال استفاده را کرد یعنی وقتی در حوزه‌ علمیه قم بود، خودش را محصور به دروس حوزه و برنامه‌های حوزه نکرد و فراتر از آنچه که در حوزه موجود بود و در دوران خودش بود جلو رفت.

 

وی ادامه داد: این بسیار مسأله‌ مهمی است که یک طلبه بداند این سلاحی که در اختیارش قرار داده می‌شود چه مقدار قدرت دارد؟ علم سلاحی است که قدرتش ماورای زمان و مکان است، ماورای دوران خود انسان است و ما باید این جهت را توجه داشته باشیم.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که متأسفانه امروز یک بخشی از طلاب در حوزه به دنبال این هستند که امتحانی بدهند در مدارج قبول شوند، مدرکی بگیرند و به سراغ کارهای دیگر بروند و در یک جایی استخدام شوند، گفت: نه اینکه ما این را نفی کنیم، این هم تا یک حدی هم از جهت شخصی لازم است و هم برای مسؤولیت‌های این نظام لازم است ولی قربانی کردن علم به پای مدارج و علم برای منصب یک امری است که بسیار خطای بزرگ و جفای بزرگی به علم است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: علم در حوزه یک انسان را متصل به گذشته یا آینده می‌کند، او را هم در گذشته قرار می‌دهند و هم در آینده قرار می‌دهد.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این‌که شهید مطهری واقعاً مطالبی که پنجاه سال پیش نوشتند و چاپ کردند گویا الآن درد جامعه‌ ما و نیاز جامعه‌ ما است، ابراز کرد: آن موقع هم بوده و الآن هم هست، الآن هم باید همان راه دنبال شود تا به نتیجه برسد. بنابراین به نظر من این یک نکته‌ی بسیار مهمی است که ما این جهت را توجه کنیم، این سلاح را در خودمان قوی تر کنیم، اکتفا نکنیم به آنچه که الآن به عنوان یک برنامه و یک امتحان وجود دارد! اطلاعات خودمان را قوی‌تر کنیم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آن زمان در حوزه‌ ما فلسفه‌ غرب یا مسائل مربوط به مارکسیسم و ... مطرح نبود، این شرحی که ایشان بر اصول فلسفه و روش رئالیسم مرحوم علامه طباطبائی رضوان الله علیه نوشتند کشف از وسعت کار و مطالعات آنها دارد.

 

وی با بیان این‌که طلاب باید ارزش علم را بدانند، گفت: یکی از دعاهایمان دائماً در قنوت نماز همین باشد که «ربّ زدنی علماً و عملا و الحقنی بالصالحین»، وقتی پیامبر اکرم مأمور به این دعا می‌شود؛ «قل رب زدنی علما»، ما به طریق اولی موظف به این دعا هستیم؛ ما در مسیر قرار گرفتیم اگر مراقبت کنیم ارزش این کار را بدانیم، ما هنوز خیلی از معارف هست که از آن خبر نداریم هرچند در یک دوره اصول صاحب مبنا شده باشیم، از اول فقه تا آخر فقه را فتوا بدهیم و یک دوره تفسیر بنویسیم ولی هنوز نمی‌توانیم بگوییم ما به اکثر معارف دین تسلط داریم، این را نمی‌شود گفت.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه به بیان خاطره‌ای از مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی پرداخت و گفت: یکی از نماینده‌های زن در مجلس ادعای اسلام شناسی کرده بود و یک مقداری از این جهت اظهار نظر کرده بود، ایشان فرمودند من که بیش از پنجاه سال است درس می‌گویم و سر و کارم با علم دین است به خودم اجازه نمی‌دهم که بگویم من اسلام شناسم و این را نه از باب جواب آن شخص می‌گفت، به عنوان یک واقعیت این مسأله را مطرح می‌کرد، حقیقت هم همینطور است، از این رو باید دائماً از خدای تبارک و تعالی استمداد کنیم علم ما را زیاد کند، ابواب علم و ابواب حکمت را برای ما باز کند، رزق دنیا، مناصب دنیوی، پست و مقام، اعتبارات ظاهری، یک روزی به انسان اعتنا کنند و یک روزی هم نکنند، یک روزی انسان منصب داشته باشد و یک روزی نداشته باشد، اینها همه در حال تغییر و تغیّر است، اما آنچه که برای انسان بقا می‌آورد علم لله است، علمی است که وجهٌ من وجوه الله تبارک و تعالی است، ما سعی کنیم این مسیر را داشته باشیم، علم را برای خدا به دنبالش باشیم، تحصیل کنیم و برای خدا عمل کنیم و برای خدا به دیگران منتقل کنیم.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که ما در روز معلم باید قدردان تمام اساتید و فقهای گذشته باشیم، افزود: ما هر روز سر سفره‌ اینها نشسته‌ایم و اینها به عنوان استاد بر همه‌ ما حق استادی دارند تا برسیم به زمان معاصر خودمان، مرحوم امام رضوان الله تعالی علیه، مرحوم آیت الله بروجردی، مرحوم آیت الله خوئی، مرحوم نائینی، مرحوم محقق اصفهانی، مرحوم عراقی، اینهایی که هر روز داریم کلماتشان را بیان می‌کنیم، واقعاً اگر موفق به نماز شب می‌شویم حتماً یاد همه‌ اساتید و همه‌ فقهای گذشته باشیم، این خودش بسیار آثار خوبی در زندگی انسان دارد و نتیجه‌اش این است که دعای آنها هم شامل حال ما خواهد شد.

 

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مسأله‌ انقلابی بودن حوزه علمیه‌، تصریح کرد: سخنان رهبری در جمع مجمع نمایندگان نشان دهنده این است که ایشان چقدر برای حوزه اهتمام قائل هستند و چقدر وقت گذاشته و فکر کرده اند و با اعماق وجود و تمام وجود نسبت به حوزه و آینده‌ حوزه تلاش می‌کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: یکی از شاخصه‌های روحانیّت در طول تاریخ این بوده که بزرگان از روحانیت همیشه برای آینده‌ خود تلاش می‌کردند، اگر ما به فکر این باشیم حالا یک روزی بیائیم یک درسی بگوئیم یک کتابی بنویسیم، یک اعتباری پیدا کنیم و سلام و صلواتی برای ما فرستاده شود بعد هم که مُردیم بگوئیم به ما چه ارتباطی دارد پنجاه سال دیگر این حوزه به کجا می‌خواهد برسد؟ این آغاز سقوط ما خواهد بود! برجستگی حوزه، یعنی یکی از ویژگی‌های حوزه این است که بزرگان همیشه به دنبال این هستند که آینده چه خواهد شد؟ حوزه چه مسیری را طی کند؟ طلبه‌ها در چه فکری باشند، در چه مسیری باشند؟ ما می‌بینیم رهبری معظم انقلاب دام ظله العالی همانطوری که در سال 89 به قم تشریف آوردند در جلسه با اساتید، جامعه مدرسین و طلاب نکات بسیار اساسی راجع به جهات علمی و سایر جهات فرمودند.

 

وی با بیان این‌که اگر حوزه از عنوان انقلابی بودن فاصله بگیرد از حقیقت خودش خالی می‌شود، گفت: درست است می‌شود انسان برود در یک جایی و یا به سرزمین کفر برود، یک کسی کتابخانه‌ای داشته باشد، کتابخانه هم الآن لازم نیست، یک کامپیوتر داشته باشد و ماهی یک کتاب هم بیرون بدهد و تحقیق هم بکند! اما این چه تأثیرگذاری برای مجموعه‌ی دین می‌تواند داشته باشد؟ امروز این مجموعه‌‌ حوزه علمیه نه فقط به عنوان مبیّن دین برای مردم و برای کل دنیا مطرح است، نه فقط برای اینست که ما حلال و حرام را تحقیق کنیم و در اختیار مردم قرار بدهند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که امروز قم و حوزه‌ علمیه قم به عنوان نماد بزرگ مبارزه‌ با ظلم و استکبار در دنیا مطرح است، گفت: همه‌ اینها از برکت امام بوده که امروز قم به این نماد تبدیل شده، حوزه علمیه در مقابل ظلم می‌ایستد، در کنار مظلوم دفاع از او می‌کند، دفاع از فلسطین می‌کند، دفاع از یمن، سوریه و عراق می‌کند این وجهه قویّ قم است یعنی نه برای این است که بگوییم اگر این انقلاب ما بخواهد بماند قم و حوزه انقلابی باشد، آن که مسلم است، امروز یک آبرو و اعتباری قم در دنیا پیدا کرده به عنوان این جهت، سمبل، مرکز،‌ نماد، برای مقابله‌ با ظلم شده، برای مقابله‌ با استکبار شده، برای دفاع از دین شده و باید این حفظ شود.

 

وی با بیان این‌که امام حوزه‌ای را که در آن وجود داشت از مبیّن دین بودن تبدیل به همان عنوانی که در روایات آمده «حافظاً لدینه»، کرد، افزود: عنوان حافظ به مراتب از عنوان مبیّن قوی‌تر است. امام این حوزه را از مبیّن بودن آورد به یک مرحله‌ خیلی بالاتر، حافظ دین.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی طلاب و علما در خط مقدم شهادت و دفاع از انقلاب هستند، خاطرنشان کرد:‌ بنده در یکی از سفرهای تبلیغی که به جبهه رفته بودم در جایی بودم که دائماً عراق می‌آمد آنجا را بمباران می کرد، یک روزی به من خبر دادند که والد شما به این منطقه آمده خیلی تعجب کردم! من با فرمانده آنجا یک مقداری هم اعتراض کردم که چه کسی اجازه داده که اینها را بیاورید در این منطقه، درست در خط مقدم. همان شبی که ایشان آنجا ماندند عراق به قدری آنجا را گلوله باران کرد. من گفتم کار همه‌ ما تمام شد؛ یک مجتهد و یک شاگرد امام از قم به جبهه می‌رود، نه قدرت داشت تفنگ بگیرد، نه مثل ما طلبه‌ها می‌توانست از این سنگر به آن سنگر برود برای تبلیغ احکام، ولی می‌دید حضورش ولو چند ساعت در کنار رزمندگان خیلی تأثیر دارد.

 

اینهاست که برای ما درس است، کنار درس و بحث حفظ دین، حضور در میدان‌های بزرگ برای وی با بیان این‌که مهم‌ترین هدف رهبری از انقلابی بودن حفظ دین و حضور در میدان‌های بزرگ در کنار درس و بحث است، بیان کرد: فرمایشات رهبری در همین مجمع نمایندگان باید خوانده و عملیاتی شود و متأسفانه آدم یک مطالب ارزشی ریشه ای اساسی می‌بیند دست یک افرادی قرار می‌گیرد تفسیرهای غلط می‌کنند، تطبیق می‌کنند بر اینکه انقلابی باشد یعنی فقط در یک جناح باشد، اینها غلط است، اینها ضربه زدن به فرمایشات رهبری است، خود رهبری می‌فرمایند انقلابی بودن یعنی اصول انقلاب، تصریح دارند ازمبانی مهم انقلاب و اعتقاد کامل به ضرورت حکومت اسلامی در عصر غیبت است.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به این‌که این روزها از فضای مجازی، ایادی استکبار و عده‌ای از جهال به این روایت «کل رائةٍ قبل قیام الحجة فهو طاغوت» تمسک می‌کنند بر اینکه ذهن ما طلاب و حوزه و مردم را دور کنند، گفت: ما این همه آیات محکم در قرآن داریم برای لزوم امر به معروف و نهی از منکر، ما این همه احکام اسلامی داریم، یعنی خدای تبارک و تعالی راضی به این است که احکام اسلامی پیاده نشود تا قیام حضرت حجت (عج)؟ نماز لازم نیست، روزه لازم نیست، زکات لازم نیست؟ جهاد لازم نیست! اینها همه تعطیل؟ تا آن زمان، این روایات مربوط به اینست که اگر کسی مدعی مهدویت باشد و آن حضرت نیست، در بعد از غیبت صغری هم یک عده گوشه و کنار پیدا می‌شدند که ما همان هستیم که پیامبر بشارت داده، مربوط به اینهاست نه به اینکه بخواهد نفی حکومت اسلامی کند! اصلاً اگر کسی بخواهد به این روایات تمسک کند نه طعم دین را چشیده و نه طعم فقه را.

 

انقلابی ، یعنی کسی که ولایت فقیه را آن طوری که امام می‌فرمود معتقد باشد

وی تأکید کرد: انقلابی یعنی کسی که معتقد به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی باشد و باید این فکر همیشه در او بوده باشد، اگر یک کسی یک وقتی منکر بوده بگوید حالا من موافقم، باز ما نمی‌توانیم اعتماد کنیم، برویم سراغ شاگردان اصیل امام، مرحوم والد ما حتی در روزهای آخر فرمودند از آن لحظه‌ای که پشت سر امام قرار گرفتیم تا الآن یک آن در راه امام تردید نکردم! این خیلی حرف است.

 

متاسفانه در بعضی از مجموعه ها حوزه مشاهده می شود که فرمایشات رهبری تفسیر به رای می شود

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: انقلابی، یعنی کسی که ولایت فقیه را آن طوری که امام می‌فرمود معتقد باشد، حالا گوشه و کنار یک کسی ولایت فقیه را طور دیگری تنظیم می‌کند و معنا می‌کند،متاسفانه دربعضی از مجموعه ها مشاهده می شود که فرمایشات رهبری تفسیر به رای می شود. یک کسی کم و زیادش می‌کند، نه ولایت فقیه آن طوری که امام در فرمایشاتش بیان کرد و عمل کرد، در کتابهای علمی و سخنرانی‌هایش وجود دارد، ولایت فقیه را قبول داشته باشد و نگوید ما در ایرانیم و در قم هستیم به ما چه مردم سوریه، فلسطین و یمن، هر جا دید که در مقابل اسلام توطئه می‌شود آرام ننشیند! اینها معیارهای انقلابی بودن است و ما امیدواریم در این روز معلم واقعاً این چهره و این جهت، این وجهه در کنار سایر مشخصاتی که هست، در کنار علم و تقوا و بصیرت و اخلاق و ... که این هم از وجوه دیگر حوزه است این وجهه انقلابی هم انشاء الله باشد./927/پ202/ج

ارسال نظرات