۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۴۲۴۳۹۰
استاد حوزه علمیه:

دنیای ممدوح با حرکت در مسیر ولایت به دست ‌می آید

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که اگر می خواهیم دنیای ممدوح داشته باشیم باید در چارچوب ولایت عمل کنیم، گفت: گر اعمال ناشایستی انجام دهیم اثر وضعی آن عقاب می باشد زیرا دنیا پژواک و عکس العمل است.
ولایت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان امروز در ادامه سلسله مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از جلد پانزدهم وسایل الشیعه در مدرسه آیت الله خویی در جمع طلاب، ابراز کرد: اگر اعمال ناشایستی انجام دهید اثر وضعی آن عقاب می باشد زیرا دنیا پژواک و عکس العمل است.

 

وی در ادامه دنیا را مباح دانست و افزود: بسته به نوع استفاده از دنیا مذموم و ممدوح خواهد بود. خدای متعال دنیای مذموم را عقاب می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی به تشریح مراتب دنیای مذموم پرداخت و افزود: دنیای مذموم شامل اعظم الکبائر که از همه پایین‌تر بوده و قبل از آن اکبر الکبائر، گناهان کبیره، گناه صغیره و ترک اولی است؛ ترک اولی تکلیف نیست که ترک شده یا حرامی انجام شده باشد بلکه به خود فرد ظرفیتش نشان داده شده که فرد از چشم مولا افتاده و قدر و منزلت و رحمت خاصه اش کمتر می شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان به ذکر نمونه ای از ترک اولی پرداخت و اظهار کرد: وقتی حضرت موسی(ع) با خدا نجوا می کند با وجود قدرت بدنی، قد رشید و نبی و مرسل بودنش و داشتن کتاب تورات؛ موقعی که خواست از باب ترک اولی چیزی به ذهنش خطور کند، خداوند جبرئیل را فرستاد گفت برو این عبد من را دریاب و بگو به محضر حضرت خضر (ع) برای درس برود.

 

وی در ادامه اضافه کرد: حضرت موسی (ع) در آن چند روز در هر سه آزمایش رد شد زیرا علم حضرت خضر(ع) را نداشت؛ حضرت خضر(ع) فرمود تو طاقت بیشتر این علم را نداری، پس حضرت موسی (ع) حواسش را جمع کرد که اگر فردی عالم است بالاتر از علم او هم وجود دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی با اشاره به این که در عصر حاضر امام زمان (عج) مدیر موفقی است و مشاوران با تجربه ای چون حضرات خضر (ع)، عیسی (ع)، الیاس نبی (ع) و ادریس (ع) دارند، تصریح کرد: این مشاوران امین و با تجربه خود را گم نکرده، ترک اولی ندارند و موازی نیز عمل نمی کنند، گوش به فرمان حضرت مهدی (عج) بوده با وجودی که نبی بوده و دارای علم و عصمتند زیرا آنان به مافوقشان احتیاج دارند.

 

معراج پیامبر (ص) جسمانی و روحانی است

 استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که برخی معراج پیامبر (ص) را فقط روحانی می دانند تبیین کرد: بر طبق آیه یک سوره اسراء «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ».«پاكا كسى كه بنده‏اش را شبى از مسجدالحرام تا مسجدالاقصى كه پيرامونش را بركت بخشيده ‏ايم، سير داد، تا به او نمونه‏ هايى از آيات خويش نشان دهيم، اوست كه شنوا و بيناست‏.» و روایات شیعه معراج پیامبر رحمت (ص) هم روحانی و هم جسمانی بوده است.

 

وی در ادامه افزود: از منظر فیزیک نیز بررسی کنیم هر حرکت مادی 6 چیز دارد محرک، متحرک، زمان برد، ابتدا، انتها و مسافت طی شده؛ در این آیه به هر 6 عامل حرکت مادی اشاره شده پس می توان دریافت در برخی از معراجهای پیامبر رحمت (ع) جسم ایشان نیز عروج داشته زیرا جسم مرکب روح، روان، فکر، عقل و حافظه است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی به صراحت گفت: برخی فلاسفه در داخل و خارج کشور، حتی محب اهل بیت (ع)، معراج پیامبر (ص) را فقط روحانی می دانند که اشتباه محض بوده چون نص قرآن است.

 

دنیای مذموم، دنیای ممدوح

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این که نمی توان دنیا را به طور مطلق خوب یا بد دانست ابراز کرد: بسته به استفاده ما دارد اگر ما به انجام محرمات مختلف از دنیا سوء استفاده کنیم دنیا، مذمومه و ملعونه خواهد بود.

 

وی با تأکید بر این که اگر می خواهید دنیای ممدوح داشته باشید باید در چارچوب ولایت عمل کنید خاطر نشان کرد: اگر به دنبال نظریه و فرضیه باشید دنیا مذموم خواهد شد، بزرگ ترین سرمایه که عمر بوده را هدر داده اید.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی غذای واقعی جسم و روح را فرمایشات معصوم (ع) خواند و گفت: نظریات و فرضیات غذای جسم و روح ما نیست، غذای واقعی جسم و روح ما فرمایشات معصوم (ع) است که انبیاء و مرسلین شاگردان آنها هستند؛ شاگردی چهارده معصوم (ع) دنیا را ممدوح می کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: خداوند متعال دنیای مذموم را ملعون قرار داده مگر آن چه در دنیای ممدوح برای خدا بوده، یعنی صرف کار و عمل خوب فقط برای خدا باشد.

 

وی تأکید کرد: اکثر افراد بشر به دنیای مذموم به مقدار جهلشان رغبت دارند، افراد خوب چشم شان به دنیا روشن می شود اما به دنیای خوب؛ افراد بد نیز چشمشان به دنیای بد و مذموم روشن می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی افزود: از باب نمونه می توان مثل صدام رفتار کرد یا مثل امام راحل (ره)؛ هر کدام رفتار خاص خود را در یک برهه زمانی داشتند؛ صدام خسر الدنیا و الاخرة شد و امام خمینی (ره) چه دنیا به او پشت کرد از خدا مأیوس نشد و چه دنیا به او رو کرد نیز مغرور و متکبر نگشت.

 

وی در پایان با اشاره به این که فردی که دنیای مذموم را انتخاب کند خاسر است گفت: خاسر هم سرمایه از دست داده و هم سود حاصل از سرمایه را ولی فردی که دنیای ممدوح را انتخاب می کند اصل سرمایه و سود حاصل از سرمایه هم هست./861/202/ب1

ارسال نظرات