۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۴۲۴۷۵۳
با حضور وحید جلیلی و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه؛

«هویت آینده شهر مشهد» بررسی شد

نشست واکاوی مسائل روز مدیریت شهری با عنوان «هویت آینده شهر مشهد» با حضور وحید جلیلی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، حجت‌الاسلام اخلاقی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.
آینده شهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست واکاوی مسائل روز مدیریت شهری با عنوان «هویت آینده شهر مشهد» عصر امروز ۱۴ اردیبهشت در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 

در این نشست وحید جلیلی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، حجت‌الاسلام اخلاقی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد، ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس و عضو شورای راهبردی پیوست فرهنگی شهر مشهد و عقیل ملکی‌فر، مؤسس و عضو هیأت مدیره اندیشکده آصف و حسین اکبری عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر انجمن جامعه‌شناسی دفتر خراسان به سخنرانی پرداختند.

 

عقیل ملکی‌فر، مؤسس و عضو هیأت مدیره اندیشکده آصف در این نشست گفت: اگر بخواهیم درباره هویت فرهنگی و اجتماعی مشهد صحبت کنیم در ابتدا باید هویت کلی مشهد را بررسی کرده و سپس به جزئیات برسیم.

 

وی با انتقاد از چشم انداز مصوب شهر مشهد اظهار کرد: در واقع چشم انداز سندی ثابت نیست که برای 10 سال دیگر نوشته شود و در همان ده سال هم ثابت بماند بلکه چشم انداز ثبات نسبی دارد.

 

ملکی‌فر با بیان این که چشم اندازها باید هر شش ماه بازبینی شوند، بیان کرد: به این روش می توان به یک چشم انداز منطقی برای ترسیم مشهد در سال های آینده رسید.

 

مؤسس و عضو هیأت مدیره اندیشکده آصف با اشاره به عبور جهان از موج سوم که صنعت بوده است، گفت: موج به معنای الگوی اقتصادی و فنی که شیوه کسب قدرت و ثروت را دگرگون می سازد موج نامیده می شود.

 

وی ادامه داد: موج سوم عصر اطلاعات و فن آوری ارتباطات است که همان اینترنت و کامپیوتر هستند که سبب پول سازی و قدرت می شوند و تفاوت این موج با موج های دیگر اینست که موج های دیگر تک قله و موج سوم دارای دو قله اطلاعات و دانایی است.

 

مؤسس و عضو هیأت مدیره اندیشکده آصف تصریح کرد: در عصر دانایی دانش است که منبع خلق قدرت و ثروت می شود و از طرفی علم و تکنولوژی که از راه تحقیق به دست می آید به آن نوآوری گفته می شود که این نوآوری هم درسایه همان دانایی قرار می گیرد.

 

وی ادامه داد: کشور ما در حال حاضر به موج سوم ورود پیدا می کند و این درحالی است که جهان از این موج عبور کرده است و به موج چهارم در کشورهای پیشرفته و اقتصادی نوظهور رسیده است.

 

مؤسس و عضو هیأت مدیره اندیشکده آصف افزود: هر موج، مهر خودش را به بر تمام ارکان جامعه می زند و در موج سوم که عصر دانایی است همه چیز مبتنی بر دانش است و جامعه، اقتصاد، مدیریت، فرهنگ و نیروی کار دانش بنیان می شوند.

 

وی با بیان این که دانش بنیان شدن دو شاخصه دارد، اظهار کرد: در این مسیر از راه تحقیق و توسعه دانش جدید خلق می شود و علم و تکنولوژی جدید را به خدمات نوآورانه تبدیل می کنید و قدرت نوآوری مناسب است و از طرفی مدیریت شهری هم باید دانش بنیان شود.

 

مکلی تصریح کرد: اگر وارد موج سوم بشویم وضعیت مطلوب جامعه این است که جامعه، فرهنگ، اقتصاد و حتی شهر هم دانش بنیان می شوند و افراد همه دانش گر هستند.

 

گفتنی است، مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد، گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد، انجمن جامعه‌شناسی ایران دفتر خراسان، انجمن علمی و گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی نشست «هویت آینده شهر مشهد» را برگزار کردند./202/934/ب1

ارسال نظرات