۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۴۲۴۷۹۳
وحید جلیلی در نشست «هویت آینده شهر مشهد»؛

نگاه متحجرانه به هویت آینده شهربه دنبال جداسازی حرم از مشهد است

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: رؤیاهای برخی بر این است که مشهد را تبدیل به دبی و آنتالیا کنند و از طرفی به این سمت بروند که مفهوم زیارت را در ضمن احترام محدود کنند و مدل توسعه بر محدود کردن زیارت قرار بگیرد.
وحید جلیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وحید جلیلی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در نشست واکاوی مسائل روز مدیریت شهری با عنوان «هویت آینده شهر مشهد» شامگاه سه شنبه ۱۴ اردیبهشت در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد درباره منشور بنیادین شهر مشهد گفت: در حال حاضر مباحث نظری درباره مدل توسعه شهری مشهد کم است.

 

وی با بیان این که یک سری مباحث در فضای شهر مشهد و از سوی نخبگان ارائه می شود که پیگیری این موضوعات خوب است، تصریح کرد: یکی از این موضوعات حاشیه شهر مشهد است که به دلیل تکرار اذهان را به خودش متوجه می کند و حتی تخصیص منابع را جهت می دهد.

 

چالش محوری در مشهد حاشیه شهر نیست بلکه شهر حاشیه است

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با بیان این که چالش محوری در مشهد حاشیه شهر نیست بلکه شهر حاشیه است، بیان کرد:  در مشهد ما با دو الگو و نگاه مردمی مواجه هستیم.

 

وی افزود: با توجه به سابقه تمدنی و تاریخی شهر مشهد یک تفکر اعتقادش بر این است که ما هر چه با سنت به دست آورده ایم باید برای مدرنیته خرج کنیم بدین معنا که اگر زائران برای زیارت به مشهد می آینده باید مشهد را تبدیل به شهر توریستی تجاری کرد و این شهر بندر تجاری شود.

 

تلاش برای محدود سازی مفهوم زیارت

جلیلی با بیان این که این نگاه طرفداران جدی دارد، تصریح کرد: رویاهای برخی بر این است که مشهد را تبدیل به دبی و آنتالیا کنند و از طرفی به این سمت بروند که مفهوم زیارت را در ضمن احترام محدود کنند و مدل توسعه بر محدود کردن زیارت قرار بگیرد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: در مقابل نگاه دیگر این است که توسعه مشهد را بر اساس مبنای توسعه زیارت قرار بدهیم و در مشهد با مظاهر این دو الگو و نگاه مواجه هستیم.

 

وی با انتقاد از تلاش بعضی برای ساخت زمین های گلف در مشهد تصریح کرد: این افراد فکر می کنند که مشهد بدون مزیت است و به اصطلاح می خواهند یک مزیت گردشگری برایش ایجاد کنند.

 

جلیلی با بیان این که نگاه متحجر و متجدد در مقوله توسعه مشهد به هم می رسند، اظهار کرد: هر دوی این نگاه در محدودکردن مفهوم زیارت با هم همنظر هستند و نگاه متحجر بیان می کند وقتی که از درب حرم بیرون می آیید، حرم باید محصور شود و قطعه های اطراف حرم تلاش می کنند تا حرم را از مشهد جدا کنند.

 

وی با اشاره به این که نام مشهد به معنی محل شهادت است و حتی اسم گذاری مشهد مبنایی سیاسی دارد گفت: زیارت در مفهوم شیعه بحثی سیاسی است و یک وجه آن ولایت و تولی و بعد دیگرش برائت از دشمنان مکتب اهل بیت(ع) است، از این رو زمانی که صحبت از توسعه شهر مشهد مطرح میشود باید براساس معارف اسلام ناب و تشیع، الگوی شهر اسلامی پیشرفته و تعیین کردن معانی ملکوتی و مفهوم زیارت در مصادیق عینی باشد.

 

معاون شهردار مشهد با بیان این که هر دو نگاه متحجر و متجدد با پیچیدگی‌های خود در حال چالش هستند افزود: تبدیل مشهد به شهری در حاشیه دنیای مدرن بحران زا خواهد بود ما باید از برای درآمدزایی از زائرین به دنبال گسترش صنایع فرهنگی نظیر ساخت بزرگترین موزه‌های تاریخ و تمدن در مشهد باشیم.

 

توجه به گردشگری مذهبی به عنوان مهم‌ترین ظرفیت هویت ساز مشهد

ملکی‌فر، عضو انجمن علمی آینده نگری ایران در ادامه با اشاره به ضرورت توجه با گردشگری مذهبی به عنوان مهم‌ترین ظرفیت هویت ساز مشهد گفت: مشهد از لحاظ مذهبی باید در دنیا مرکزیت داشته باشد و در واقع باید از کلانشهری به سمت محبوب‌ترین جهانشهر فرهنگی معنوی در جهان حرکت کند و این مسئله در افق 30 ساله مشهد گنجانده شود.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر شهر مشهد دچار تناقض هویتی است و برای حل این موضوع باید بریک ظرفیت تمرکز کنیم امروزه جهانشهرها شهرهایی تخصصی هستند در واقع هویت تابع ماموریت است و ماوریت شهر مشهد گسترش طرح زیارت خارجی و تبدیل شدن به محبوب‌ترین جهانشهر فرهنگی معنوی است.

 

ملکی‌فر با اشاره به این که حرکت فعلی شهر مشهد به سمت هویت زدایی است، گفت: هویت زیارتی و معنوی مشهد مهم‌ترین و قوی‌ترین عنصر هویتی  این شهر است اما در حال حاضر دچار التقاط فرهنگی در ظاهر شده‌ایم.

 

 عضو انجمن علمی آینده نگری ایران  تصریح کرد: در حقیقت مشهد برای پیشرفت اقتصادی نیاز به گسترش صنایع کارخانه‌ای ندارد و سرمایه گذاری در صنایع خلاق و فرهنگی چندین برابر پیش از محصولات صنعتی سودآور است و به رشد اقتصادی و اشتغال زایی برای  قشر فرهیخته جامعه منجر می‌شود./202/934/ب1

ارسال نظرات