۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۴۲۴۹۲۷
سفیر جمهوری اسلامی در ژاپن:

ژاپن بدون داشتن منابع انرژی دومین اقتصاد کلان جهان را دارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن گفت: عامل دیگر که سبب عقب نشینی ژاپن می‌شود این است که شرکت‌های ژاپنی بزرگ و بین المللی هستند و بیشترین سرمایه گذاری‌های خود را در کشورهای اروپایی و آمریکایی انجام داده‌اند، بنابراین به راحتی نمی‌توانند همه فعالیت‌های خود را به داخل ایران بیاورند.
رضا نظرآهاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، رضا نظرآهاری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن ظهر امروز15 اردیبهشت در همایش«چشم انداز روابط ایران و ژاپن» در دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که ژاپنی‌ها با ایرانی‌ها دوستی بسیار دارند، اظهار کرد: اما آنها مجبورند سر و صدا نکنند تا مورد شماتت آمریکایی‌ها قرار نگیرند.

 

وی تصریح کرد: قبل از تحریم ژاپن مجبور بود میدان نفتی گازی آزادگان را گسترش داد؛ اما با شروع تحریم‌ها و تهدید آمریکایی‌ها مجبور به عقب نشینی شد.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن ادامه داد: عامل دیگر که سبب عقب نشینی ژاپن می‌شود این است که شرکت‌های ژاپنی بزرگ و بین المللی هستند و بیشترین سرمایه گذاری‌های خود را در کشورهای اروپایی و آمریکایی انجام داده‌اند، بنابراین به راحتی نمی‌توانند همه فعالیت‌های خود را به داخل ایران بیاورند.

 

نظرآهاری با بیان این که نباید این پیش بینی را داشته باشیم که بلافاصله بعد از تحریم‌ها ژاپن با ایران وارد ارتباطات گسترده می‌شود هرچند که هیأت‌های بسیاری از ژاپن به ایران می‌آیند، خاطرنشان کرد: ژاپن کشوری توسعه یافته است که ما می‌توانیم از آنها بسیار بیاموزیم .

وی محور توسعه ژاپن را آموزش دانست و افزود: در ژاپن هر اقدامی که انجام می‌شود از طریق آموزش است، آنها تمام ابعاد زندگی را در قالب آموزش به کودکان خود می‌آموزند.

 

نظرآهاری با اشاره به این که ژاپنی‌ها دارای فرهنگی منسجم هستند، افزود: کشورهایی همچون ژاپن به دلیل این که نفت نداشته‌اند بخش خصوصی خود را تقویت کردند؛ اما درآمدهای نفتی در کشورهایی همچون ایران موجب تنبلی شده است؛ البته پس از جنگ در مسیر حل این مشکل گام برداشته‌ایم؛ اما چون فرهنگ آن وجود ندارد این مسیر کند در حال طی شدن است.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن در بخش دیگری از سخنان خود به غفلت دانش آموختگان علوم سیاسی از مسؤولیت خود اشاره و بیان کرد: افرادی که علوم سیاسی می‌خوانند باید بدانند چه وظیفه‌ای به عهده دارند، همه هدف دانشجوی علوم سیاسی ما نباید مسئله استخدام باشد.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه به اعتقاد من وظیفه افرادی که علوم سیاسی می‌خوانند از دیگر رشته‌ها مهم‌تر است، گفت: فردی که علوم سیاسی می‌خواند درصدد است همه روش‌هایی که برای پیشبرد حکومت لازم است را بیابد، او می‌خواهد بداند از چه روشی بهتر است استفاده کنیم تا به درستی با هم سخن گوییم.

 

نظرآهاری ارائه الگویی مناسب برای پیشرفت کشور در عین از دست ندادن ارزش‌های داخلی را از دیگر وظایف داشن آموختگان علوم سیاسی دانست و تاکید کرد: ما بزرگترین استعدادها را در داخل و کمترین تعامل را با نظام بین الملل داریم و چنانچه مراودات را افزایش دهیم از طریق دیدن، روش‌های مناسب جهت درست زندگی کردن خواهیم آموخت.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن افزود: استعدادی که دانشجویان ایرانی دارند در بسیاری از کشورهای جهان مشاهده نمی‌شود، اما آنچه آنها را به این حد از توسعه رسانده ریزبینی آنها است.  

 

وی ادامه داد: ما همیشه به دنبال راه حل‌های محیر العقول هستیم و این در حالی است که باید دید و مطالعه خود را عمق بخشیدو ژاپن به دلیل همین ویژگی است که علی رغم نداشتن منابع انرژی عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا پس از آمریکا را از آن خود کرده است.

 

وی بیان کرد: در کشورهای خاورمیانه تنها کشوری که برای توسعه دارای زیر ساخت‌های مناسب است ایران است و ما در این کشور هم حضور بانوان، هم مشارکت مردمی را داریم که در بسیاری از کشورهای خاورمیانه این مسائل وجود ندارد؛ بنابراین با تلاش بیشتر و عمق بخشی به دیدمان خواهیم تواست پیشرفت کنیم.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگر یاز سخنان خود در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از برجام روابط ژاپن و ایران نزدیکتر از سابق نشد، گفت: ژاپن کشوری است که برعکس کشورهای اروپایی در دوره تحریم ما توانستیم در آن درآمدهای نفتی خود را هزینه کنیم.

 

وی ادامه داد: البته باید به یاد داشته باشیم که این کشور هشت سال در اختیار آمریکا بود و تمام زیر ساخت‌های این کشور توسط آمریکا پایه ریزی شده؛ بنابراین آمریکا به این کشور اشراف زیادی دارد پس ژاپن نمی‌تواند به صورت علنی با ایران روابط زیادی برقرار کند./934/202/ب3

 

 

 

 

 

ارسال نظرات