۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۴۲۶۲۰۳

شایعات نمی تواند رابطه مردم و روحانیت را خراب کند

رسالت طلبه از جنس رسالت انبیا(ص) برای هدایت مردم و تعالی جامعه ایمانی است؛ اگر مردم بینند که طلبه‌ای سخن از مشکلات آن‌ها می‌گوید به او علاقه‌مند می‌شوند و شایعات و تخریب‌های رسانه‌ای نمی‌تواند رابطه میان مردم و روحانیت را خراب کند.
مبلغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رسالت طلبه از جنس رسالت انبیا(ص) برای هدایت مردم و تعالی جامعه ایمانی است. از این رو می‌بایست با مردم باشد تا بتواند با زبان‌ آن‌ها سخن بگوید و به تببین معارف بپردازد؛ «و ما ارسلنا من رسول الا بلسان لیبین لهم».

 

اگر هم سخنی و هم زبانی ایجاد شد، درک متقابلی از شرایط و امکانات و نیازها میانطلبه و مردم شکل می‌گیرد و موجب می‌شود که مطالعات، پژوهش‌ها و منابر طلبه، ناظر به درک و نیاز سنجی باشد.

 

اگر مردم بینند که طلبه‌ای سخن از نیارها و مشکلات آن‌ها می‌گوید به او علاقه‌مند می‌شوند و عاطفه و محبت شکل گرفت، اعتماد برقرار می‌شود و شایعات و تخریب‌های رسانه‌ای نمی‌تواند رابطه میان مردم و روحانیت را خراب کند.

 

بدون تردید بخش زیادی از شایعات علیه روحانیت و بی‌اعتمادی برخی از نسل جوان نسبت به آن‌ها، ناشی از فاصله­ها و عدو هم زبانی است. امروزه مردم و به خصوص نسل جوان، تحت تأثیر رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی با زبانی سخن می‌گویند که شاید بر عموم طلاب قابل فهم نباشد؛ و از این طریق نو ع خاصی از سبک زندگی بر زندگی انها حاکم شده است که با سبک زندگی اسلامی و دینی فاصله دارد. مهم‌ترین راه برای کم کردن این فاصله‌ها، انتخاب زیست مردمی توسط طلاب و روحانیت است.

 

البته روشن است که منظور عوام‌زدگی نیست؛ بلکه طلبه طیب دوار می‌بایست با مردم زندگی کند؛ زبان آنها را بفهمد تا به مشکلات نیازهای آنها پی ببرد و برای آنها نسخه پرداخت.

 

مگر نه با حجره‌نشینی و در دفاتر رسمی نشستن و فقط کتاب و مقاله نوشتن در منابر رسمی سخن گفتن، ارتباط و هم زبانی چندان محکمی میان طلبه و مردم ایجاد نخواهد شد و بلکه فاصله‌ها بیشتر می‌شود و در این فاصله‌ها، عاطفه و محبت، درک متقابل و اعتماد گم می‌شود و به جای آن بی‌عاطفگی؛ سوء درک؛ بی اعتمادی و ناهم‌فهمی می‌نشیند./998/ت303/س

 

منبع: نشریه عهد

ارسال نظرات