۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۴۲۶۲۵۳
استاد حوزه علمیه:

رفتار متواضعانه با دشمنان با سیره امام سجاد ناسازگار است

استاد حوزه علمیه گفت: اگر مسؤولی با وجود پشتیبانی مردم در مقابل قدرت های منطقه که برخی لقب اسلامیت را یدک می کشند و قدرت های جهان ذلیلانه برخورد کند، با سیره امام سجاد(ع) سازگار نیست.
حجت الاسلام گرجی

حجت الاسلام علی اصغر گرجی استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، با اشاره به میلاد امام سجاد(ع) اظهار داشت: برای درک دوران زندگی امام سجاد(ع) باید به شرایط حساس دوران زندگی ایشان توجه کرد.

 

وی افزود: درست است که امام سجاد مانند امام حسن عسکری(ع) و امام هادی(ع) و امام موسی کاظم(ع) در زندان دشمنان نبودند اما باید توج داشت که ایشان در پر اختناق ترین دوران زندگی می کردند.

 

این مححق حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: امام سجاد(ع) بخشی از زندگی خود را در اسارت و بخشی دیگر را در اختناق دوران بنی امیه سپری کردند که با بی رحمی تمام با این امام بزرگوار رفتار می شد.

 

وی به اهمیت تنظیم روابط با سه گروه اشاره کرد و گفت: برای درک سعادت لازم است انسان روابط خود را با سه گروه تنظیم کند که نخست خداوند، دوم خود شخص و سوم دیگران است.

 

حجت الاسلام گرجی با اشاره به عظمت روحی امام سجاد(ع) گفت: در بخش نخست که در تنظیم ارتباط با خداوند است امام سجاد در قله ایستاده است و برای همه پویندگان راه حق الگویی روشن و کامل از ارتباط با خداوند است.

 

وی با اشاره به معضلات اجتماعی و اخلاقی رایج در جامعه ابراز داشت: متاسفانه جامعه امروز در تنظیم ارتباط خود با خالق دچار مشکل است و در این زمینه کوتاهی می کند و این مسأله دلیل بروز بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه به رساله حقوق امام سجاد اشاره کرد و یادآور شد: صحیفه سجادیه که به زبور آل محمد(ص) معروف است مجموعه ای از ادعیه امام سجاد(ع) است که در کنار نهج البلاغه و قرآن قرار می گیرد و این اثر نشان از عظمت روحی و جایگاه رفیع مولف آن دارد.

 

وی افزود: در تنظیم ارتباط با خود، امام سجاد(ع) شگفتی آفرین است و در قسمتی از دعای خود می فرماید که خدایا مرا نزد دیگران بالا نبر مگر آن که من را نزد خود پایین آورده باشی و این دعای امام سجاد(ع) الگویی روشن برای مسؤولان است که با تواضع و فروتنی با مردم سخن بگویند.

 

حجت الاسلام گرجی گفت: متاسفانه برخی مسؤولان مردم را با عناوین زشت خطاب می کنند ولی این روش با سیره اهل بیت(ع) سازگار نیست و فرد مسؤول باید خود را در مقابل مردم خوار کند چنان که امام و رهبر معظم انقلاب خود را خادمان ملت معرفی کرده و بر این امر افتخار می کنند.

 

وی ادامه داد: در تنظیم ارتباط با دیگران سیره امام سجاد(ع) را می توان به دو بخش تقسیم کرد که بخش نخست ارتباط با مومنین و مستضعفین است که امام با مومنان در نهایت رافت و عطوفت رفتار می کند و در روایت آمده است که ایشان بردگانی را خردیاری و در نهایت احترام آنها را در عید فطر آزاد می کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: بخش دوم سیر امام سجاد(ع) در ارتباط با دیگران ان است که امام سجاد به همان میزان که با مومنان و مسنضعفان در کمال تواضع رفتار می کنند در مقابل مستکبران زمان با اقتدار می ایستند چنان که با یزید بن معاویه و زیاد بن ابیه با شدت و غلضت رفتار می کنند.

 

وی در پایان تصریح کرد: اگر مسؤولی با وجود پشتیبانی مردم در مقابل قدرت های منطقه که برخی لقب اسلامیت را یدک می کشند و قدرت های جهان ذلیلانه برخورد کند، با سیره امام سجاد(ع) سازگار نیست ولی متأسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که برخی مسؤولان در برابر دشمنان نه تنها اقتداری از خود نشان نداده بلکه با رفتاری متواضعانه برخورد می کنند./302/979/ب1

ارسال نظرات