۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۴۲۷۲۲۵
استاد حوزه علمیه:

معرفت دینی بر پایه تعقل و تفکر است

استاد حوزه علمیه گفت: ایمان به خدا مبتنی بر معرفت است درحالی‌که ایمان به طاغوت این‌گونه نیست، معرفت دینی بر پایه تعقل و تفکر است.
حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی محقق داماد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد استاد حوزه علمیه روز یکشنبه 27 اردیبهشت در ادامه جلسات تفسیر قرآن که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، به تکمیل درس جلسه پیش و تفسیر آیه لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ ... پرداخته و گفت: دو آیه 82 و 83 سوره مبارکه نسا روش معرفت دینی را آموزش می‌دهند، آیه اول روش فهم قرآن و آیه دوم روش فهم سنت (حدیث) است، و محور معرفت دینی در هر دو آیه این است که باید بر پایه تعقل، تفکر و نه ظاهرنگری و لفظ‌گرایی باشد.

 

وی در تفسیر این دو آیه عنوان کرد: قرآن برای برخی شفاست و برای عده‌ای سبب گمراهی پس باید با تدبر و ژرف‌اندیشی با کلمات و آیت آن برخورد کرد و در جهت فهم آیات اگر از اهل استنباط نیستید به سراغ اهل استنباط رفته و معنی قرآن را از آن‌ها بخواهید.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه به تفسیر دو آیه انتهای آیت‌الکرسی پرداخته و ضمن بیان این دو آیه باید باهم تفسیر شوند، اظهار داشت: هر کس که کفر به طاغوت ورزد و مؤمن به خدا باشد به عروة الوثقی یعنی محکم‌ترین دستگیره تمسک کرده و چنگ زده است.

 

آیت‌الله محقق داماد افزود: خداوند سرور مؤمنان است و آنان را از تاریکی به نور می‌برد ولی اگر کسی کافر باشد و مؤمن به خدا نباشد سرپرستشان طاغوت خواهد بود، قرآن مجید می‌فرماید در یکدل دو دلبر نمی‌گنجد و دل انسان پیش خدا یا پیش طاغوت است، و برای مؤمن شدن باید دل از دیگران برید.

 

وی گفت: ایمان به خدا مبتنی بر معرفت است و ایمان به خدا به‌صورت علی‌الدوام می‌باشد منتها در مورد طاغوت این‌گونه نیست، و ایمان بر مرتبت انسان افزوده و او را از ظلمت به نور می‌برد

 

این مفسر قرآن کریم در پایان خاطرنشان کرد: اگر از دیروز تا امروز از نظر فکری پیشرفت نکرده‌اید شما دچار ایست شده‌اید و سرور حقیقی خود خداوند مهربان را فراموش کرده‌اید، اگر سرور ما خدا باشد هرلحظه از ظلمت به نور خواهیم رسید./202/807/ب1

ارسال نظرات