۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۴۲۸۴۳۳
گزارشی از شکوه نیمه شعبان در قم؛

جلوه ای از پیاده روی اربعین/ خدمات فرهنگی و اجتماعی به منتظران ظهور

مسیر حرم تا حرم قم، جلوه ای از عظمت پیاده روی اربعین حسینی است و عاشقانی که توفیق پیاده روی نجف تا کربلا نصیبشان نشده بود، سعی کرده بودند با حضور خود در این مکان در ایام نیمه شعبان به همراه دیگر زائران، اسمشان را جزو ارادتمندان به امام زمانشان ثبت کنند و در صدر حاجاتشان، برپایی جشن ظهور منجی عالم بشریت را از خداوند متعال خواستار بودند.
مسیر حرم تا حرم- قم - نیمه شعبان مسیر حرم تا حرم- قم - نیمه شعبان مسیر حرم تا حرم- قم - نیمه شعبان مسیر حرم تا حرم- قم - نیمه شعبان مسیر حرم تا حرم- قم - نیمه شعبان مسیر حرم تا حرم- قم - نیمه شعبان مسیر حرم تا حرم- قم - نیمه شعبان مسیر حرم تا حرم- قم - نیمه شعبان مسیر حرم تا حرم- قم - نیمه شعبان

به گزارش خبرنگار خبرگزارسا رسا، نیمه ماه شعبان، روزی است که آدم تا خاتم همه مژده به دنیا آمدن مولود آن را داده اند و همه بر این بوده اند که ثمره ارسال رسل وجود آن مولود است؛ مولودی که آنچه سبب امان و آرامش اهل زمین و زمان شده، وجود او است.

 

انسان نهایتا در چند سال ابتدایی عمر پاره تن و فرزند خود جشن تولد می گیرد و از خدا طول عمر او را طلب می کند؛ این در حالی است که در طی روزهای گذشته همگی شاهد آن بوده ایم که مردم با چه شور و شوقی سالروز ولادت آن ولی نعمت و مایه نزول نعمات و برکات را چگونه جشن گرفتند و از خدای متعال طول عمر، سلامتی و تعجیل در فرج آن حضرت را داشتند.

در سال های گذشته، تنها در ایران اسلامی به عنوان کشور اهل بیت(ع) این شور و شوق و جشن و سرور را می دیدیم، اما در این چند سال، عشق و ارادت مردم به امام زمان(عج) در سراسر جهان نیز قابل مشاهده است که مردم دیگر کشورها نیز پی به وجود این مولود پربرکت برده و سعی در کسب معارف دینی و ترویج فرهنگ مهدوی دارند.

 

در ایام نیمه شعبان، ایران و به طور ویژه شهر مقدس قم نمایان کننده عشق و ارادت به ساحت خاتم اوصیا، وارث انبیا، بقیه الله، امام مهدی موعود(عج) بود که جلوه ای از پیاده روی شیعیان در اربعین حسینی، در مسیر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به جمکران قابل مشاهده بود که هر محبی سعی می کرد به نحوی عشق خود را به آن امام همام نشان دهد.

 

از حرم کریمه اهل بیت(س)که بیرون می آمدی، خیل عظیم عاشقانی را می دیدی که به طرف جمکران، میعادگاه عاشقان و منتظران حضرت بقیه الله(عج) در حرکت بودند.

در این میان برخی با خانواده و فرزندان خود با پای پیاده سعی در رساندن هر چه سریعتر خود به این مکان مقدس بودند؛ برخی که به خاطر کهولت سن و یا معلولیت توانایی پیاده روی را نداشتند، سعی کرده بودند خود را با ویلچر به این سیل جمعیت عظیم و مشتاق برسانند.

 

خانواده ای تنها فرزند خود را در کالسکه گذاشته بودند و در این مسیر قرار گرفته بود، برخی با دوست خود، بعضی با همکلاسی ها و برخی دیگر به همراه طلبه محل خود در این مسیر روانه شده بودند تا با رساندن خود به مسجد مقدس جمکران، عهد تازه ای با امام زمان(عج) خود ببندند و با این عهد، نام خود را جزو سربازان آن حضرت ثبت و ضبط کرده باشند.

 

خلاصه این که هر عاشقی با پای پیاده و هر وسیله ای اعم از ویلچر، دوچرخه، موتور، ماشین خود را به وعده گاه منتظران رسانده بود.

در این میان عده ای سعی می کردند با خدمت کردن به زائران حضرت فاطمه معصومه(س) و عاشقان حضرت بقیه الله(عج) نام خود را در دفتر نوکران و خدمتگزاران آن حضرت بنویسند.

 

در این راه، برخی با واکس زدن کفش زائران و بعضی دیگر با مالش پای ارادتمندان به آن حضرت، سعی داشتند عشق خود را به امامشان نشان دهند؛ رفتگری را دیدم که با تمام توان و تلاش خود، زیر پای زائران امام عصر(عج) را تمیز کند.

در این بین، عده ای با برپایی موکب های به نام کریمه اهل بیت(ع) می خواستند با یک تیر، دو نشان بزنند: هم نام خود را در لیست خادمان حضرت فاطمه معصومه(س) ثبت کنند، هم ارادت خود را به امام زمانشان نشان دهند.

 

عده ای برای چند روز مغازه خود را تعطیل کرده و در موکب های حاضر در مسیر حرم تا حرم، غرفه آرایشگاه صلواتی برپا کرده بودند؛ غرفه ای به نام «کودک 313» بود که کودکان در این غرفه با امام زمان(عج) آشنا می شدند و تصویر ظهور آن حضرت را بر روی کاغذ می کشیدند.

همچنین غرفه هایی برای پذیرایی از زائران تدارک دیده شده بود که از آن جمله غرفه آبمیوه بود و در طول این چند روز از هیچ گونه تلاشی دریغ نکرده و خود را وقف خدمت به زائران امامشان کرده بودند.

 

موکب دیگری به طبخ غذا می پرداخت که با استفاده از 150 نفر آشپز داوطلب، ظهرها برای ناهار با «ساندویچ کتلت» و شب ها برای شام با «کباب کوبیده» به استقبال مردم می رفتند و طبق گزارش های ارائه شده، در ایام نیمه شعبان چهل هزار کباب کوبیده برای پذیرایی از زائران این ایام آماده کردند که هزینه این پذیرایی ها از کمک های مردمی بود.

طلاب و فضلا نیز با حضور در مسیر حرم تا حرم و اطراف مسجد مقدس جمکران و تبلیغ معارف دینی و ترویج و اشاعه فرهنگ مهدوی، ثمره تحصیل و کسب علوم دینی خود در طول سال را به منصه ظهور رسانده و سربازی خود در رکاب حضرت صاحب الزمان(عج) را به اثبات برسانند.

 

عده ای از طلاب«با عنوان تبلیغ اتوبوسی» با حضور در ورودی های شهر قم، با سوار شدن بر اتوبوس ها سعی می کردند از فرصت اندک مسیر عوارضی تا جمکران استفاده کرده و شناخت و معرفت زائران و مشتاقان را به حضرت مهدی موعود(عج) ارتقا بدهند.

اما در این میان، نهادهای خدمات رسان اعم از جمعیت هلال احمر، اورژانس، نیروی انتظامی، شهرداری و غیره با تمام توان خود سعی در تأمین امنیت و خدمات رسانی به زائران بودند.

 

همه جمعیتی که به نحوی در این مسیر تلاش می کردند و حضور داشتند، با دعا برای تعجیل در فرج امام زمان(عج)، آرزوی گرفتن جشن ظهور منجی عالم بشریت و حضور آن حضرت را داشتند./822/ز503/س

 

خبرنگار: مهدی فلاحی

 

ارسال نظرات