۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۴۲۹۷۸۸
آیت الله مهدوی:

ولایت مجتهد فراتر از مرزها است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: وجود مرزهایی که حدود کشوری را تعیین می کند، سبب محدود شدن ولایت مجتهد نمی شود، پس اگر در کشوری مانعی برای پیروی کردن از حکم حکومتی ولی فقیه وجود ندارد، تبعیت از آن حکم برای شیعیانی که در آن کشور زندگی می کنند، واجب است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عصر امروز در سلسله جلسات پرسمان در ساختمان هلال احمر اصفهان گفت: همان گونه که در زمان زیارت قبور ائمه در و دیوار بارگاه را به سبب انتصاب به ایشان می بوسیم، وظیفه داریم سادات را به سبب انتساب به پیامبر(ص) اکرام کنیم.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تبعیت از حکم حکومتی ولی فقیه برای افرادی که در کشورهایی غیر از کشور ایران زندگی می کنند، واجب است؟ افزود: وجود مرزهایی که حدود کشوری را تعیین می کند، سبب محدود شدن ولایت مجتهد نمی شود، پس اگر در کشوری مانعی برای پیروی کردن از حکم حکومتی ولی فقیه وجود ندارد، تبعیت از آن حکم برای شیعیانی که در آن کشور زندگی می کنند واجب است.

 

آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که منظور از امانت در آیه معروف «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا» چیست؟ تبیین کرد: زمانی که این امانت به کل جهان تکوین عرضه شد، فقط انسان بود که آن را پذیرفت ولی همانطور که در پایان آیه نیز به آن اشاره شده، نتوانست از این امانت به خوبی پاسداری کند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: منظور از این امانت ولایت اهل بیت(ع) عصمت و طهارت است، غصب خلافت از سوی خلفای سه گانه، بیست و پنج سال خانه نشینی امیرمؤمنان(ع) و همچنین شهادت مظلومانه یازده امام معصوم، فقط بخشی از کارهایی است که نشان می دهد انسان ها در پاسداری از این امانت الهی خیانت کردند.

 

وی در پاسخ به سؤال فردی که از ارتباط با بهائیان سؤال پرسید، اذعان کرد: از دیدگاه دین اسلام بهائیان نجس هستند و برخورد چیز خیس به بدن آن ها سبب نجس شدن آن چیز می شود، پس دست و روبوسی کردن با آن ها اگر باعث انتقال رطوبت شود، جایز نیست و همچنین معامله کردن با بهائیان اگر منجر به تقویت این فرقه ساختگی شود، اشکال داشته و جایز نیست، ولی گفت و گو کردن و خدمت کردن به آن ها اشکالی ندارد.

 

آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که چگونه با تفکرات یهودیان برخورد کنیم؟ ابراز کرد: یکی از فعالیت هایی که صهیونیست جهانی بر علیه کشورهای اسلامی انجام می دهد، وارد کردن مواد غذایی مضر به این کشورها است و بهترین راه برای مقابله با این فعالیت، روشنگری برای مردم است، البته راه های برخورد در زمینه های مختلف متفاوت بوده و از حوصله بحث این جلسه خارج است.

 

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به سؤال یکی از خواهران حاضر در جلسه که از بی دینی همسر خود رنج می برد و نگران آینده فرزندان خود بود و در زمینه تربیت فرزندانش طلب راهنمایی می کرد، گفت: برای جذب کردن فرزند به سمت خود، داشتن ارتباط شیرین با او بهترین راه است، در ارتباط شیرین از زبان نصیحت کمتر استفاده شده و برای گوشزد کردن اشتباهات از رفقای او استفاده می شود.

 

وی در پاسخ به سؤال فردی که آیه سیزدهم سوره حجرات که می فرماید «اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ اللّهِ اَتقاکُم» را در تناقض با برخی روایات در زمینه اکرام کردن سادات می دانست، افزود: همان گونه که در زمان زیارت قبور ائمه درب و دیوار بارگاه را به سبب انتصاب به ایشان می بوسیم، وظیفه داریم سادات را به سبب انتصاب به پیامبر (ص) اکرام کنیم.

 

آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که اگر پیامبر(ص) دارای عصمت مطلقه بوده اند و عملی مخالف رضایت الهی انجام نمی داده اند، پس چرا در آیه بیست و سوم سوره کهف که می فرماید «وَلَا تَقُولَنَّ لِشَا۟ىْءٍ إِنِّى فَاعِلٌۭ ذَٰلِكَ غَدًا» نسبت فراموشی و نسیان به پیامبر (ص) داده شده است؟ تصریح کرد: بر اساس اعتقادات مکتب تشیع ممکن نیست پیامبر(ص) و یا یکی از امامان معصوم و همچنین حضرت زهرا(س) عملی مخالف رضایت الهی انجام دهند و یا دچار نسیان و فراموشی شوند.

 

وی ادامه داد: بر اساس آیات سوم و چهارم سوره نجم که می فرماید «وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ، إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ» همه سخنان پیامبر(ص) وحی الهی بوده و خالی از هوا و هوس است، از این آیات نتیجه می گیریم در همین رفتار پیامبر(ص) نیز مصلحتی بالاتر وجود داشته و آن مصلحت الگو قرار گرفتن رفتار پیامبر(ص) برای آیندگان است./201/867/ب1

ارسال نظرات