۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۴۳۰۰۸۲
امام جمعه شاهرود:

رمضان فرصتی طلایی برای ترویج شعائر دینی است/ روحانیان سربازان جبهه تبلیغ دین هستند

امام جمعه شاهرود گفت: ماه رمضان فرصتی طلایی برای ترویج شعائر دینی به ویژه در مناطق محروم و نقاطی است که در طول سال از وجود روحانیان و مبلغان محرومند، روحانیان امر خطیر تبلیغ را بیش از پیش گرامی بشمارند.
امام جمعه شاهرود امام جمعه شاهرود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شاهرود، حجت الاسلام والمسلمین محمود ترابی امام جمعه این شهرستان در نشست روحانیان و مبلغان اعزامی و طرح هجرت استان سمنان که در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان در محل سالن جلسات اداره راه آهن شمال شرق برگزار شد، اظهار داشت: باید با بهره گیری از ظرفیت والای ماه پرفضیلت رمضان به ترویج بندگی خاضعانه در برابر رب یگانه همت گماریم.

 

وی افزود: یکی از مورادی که روحانیان را در اجرای ماموریت تبلیغی خود به ویژه در مناطق محروم موفق می سازد، میزان نفوذ و تاثیرگذاری آن ها در منطقه است که این اصل، با سه سرفصل خلاقی شامل خود داری و دوری از طمع، مردمی بودن و داشتن مهارت های ارتباط برقرار کردن به دست می آید.

 

امام جمعه شاهرود همچنین خطاب به روحانیان مستقر در روستاهای شاهرود، گفت: قدر زمان تبلیغ خود را بدانید چرا که بهترین خاطرات شما از باب احساس بندگی خداوند متعال در این ایام رقم می خورد امروز ما تبلیغ در راه شعائر دینی را ماموریت خود می دانیم پس سعی کنیم اگر سرباز خوبی هم در این راه نیستیم، حداقل در جبهه تبلیغ حضور داشته باشیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین ترابی با اشاره به نخستین سرفصل اخلاقی مورد نیاز برای برقراری ارتباط ویژه با مردم از سوی مبلغان، تصریح کرد: خداوند در آیه ای می فرماید، عَلَیکُم اَنفُسَکُم، که علامه طباطبایی در وصف آن می نویسد، هیچ کاری ضروری تر از خودسازی نیست، از این رو مبلغان نیز در آستانه ماه مبارک رمضان هم خود باید از این ماه بهره مند شوند و هم دیگران را به فیض برسانند اما در این راه باید بدانند که رکن مهم خودسازی، اخلاق مداری است.

 

وی ادامه داد: امید است در زندگی اسلامی هیچ گاه طمع پیدا نشود چرا که وظیفه ما، جامعه روحانیت است تا با رعایت سجایای اخلاقی الگویی برای سایر مردم باشیم از سوی دیگر باید گفت روحانی برای موفقیت در تبلیغ باید در دل مردم جای داشته باشد تا اثرگذاری سخنان و تبلیغش برهمگان آشکار شود.

 

امام جمعه شاهرود درباره دیگر سرفصل های اخلاقی که مبلغان دینی می بایست آنها را مد نظر قرار دهند نیز گفت: کسب مهارت های ارتباط برقرار کردن با مردم و اقشار مختلف جامعه از دیگر توصیه های ما به مبلغان است که این مهارت ها فقط با هوشیاری به دست نمی آید لذا باید بسیار مطالعه کرد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شاهرود افزود: روحانی می تواند تاثیرگذاری تبلیغ خود را افزایش دهد که مهارت برقراری ارتباط با مردم در محلات، کوی و برزن، جوانان، نوجوانان و سالمندان را به خوبی بداند و این علم پیدا کردن به مهارت های رفتاری و روانشاسی جز در سایه مطالعه کتب معتبر این حوزه به دست نمی آید.

 

وی درباره دیگر لازمه رسالت مبلغان در جامعه، ادامه داد: علاوه بر سجایای اخلاقی، مبلغان امروز باید بدانند که کارشان نبرد در عرصه جهاد فرهنگی است که مقام معظم رهبری بارها با عباراتی نظیر شبیخون فرهنگی از آن یاد کرده اند پس باید در این زمینه نیز هوشیار بود از سوی دیگر باید بدانیم که جهاد با حضور نستوهانه تفاوت دارد و تلاش نستوهانه تنها زمانی رنگ جهاد به خود می گیرد که برای کشور و اسلام باشد و بدون مزد و با تلاشی وافر صورت بگیرد.

 

امام جمعه شاهرود درباره رسالت های مبلغان به ویژه در روستاها نیز، توضیح داد: مبغان نباید نسبت به مناسبت های ملی و مذهبی بی تفاوت باشند و بعضا می توان با اقداماتی که هیچ خرجی نیز در بر ندارند یاد و خاطر شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و یا با نوشتن احادیثی بر روی کاغذ، سیره ائمه اطهار(ع) را در روز شهادت و یا تولدشان یادآورشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین ترابی با بیان اینکه این قبیل اقدامات موجب افزایش دلگرمی مردم به روحانیان می شود، بیان داشت: در روزهایی که مناسبت های ملی نظیر شهادت صیاد شیرازی، ولادت شهدای روستا و یا سالروز شهادت عزیزی مطرح می شود شایسته است تا روحانیان با نصب یک برگ کاغذ، چند سطر سخنرانی، مسابقات فرهنگی، معرفی کتاب و قرائت حدیث هم چراغ مسجد را روشن نگهدارند و هم در جذب هرچه بیشتر جوانان و اقشار مختلف موفق عمل کنند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شاهرود افزود: امروز روحانی نقش فراتر از پیش نمازی در مساجد دارد از این رو باید پیش از همه به مسجد آمده و پس از همه آنجا را ترک کند همچنین توصیه من به مبلغان این است که نماز جماعت صبح را نیز بسیار جدی بگیرند./202/977/ب1

ارسال نظرات