۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۴۳۰۱۲۵
حجت الاسلام واعظی تبیین کرد؛

مؤلفه های بینشی و رفتاری حوزویان انقلابی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با معرفی مؤلفه های بینشی و رفتاری حوزویان انقلابی گفت: مؤلفه های رفتاری حوزویان انقلابی را شامل می شود، بی طرف نبودن نسبت به اتفاقات سیاسی، خدوم و مردمی بودن، ظلم ستیزی و یاور مظلومان بودن و پرهیز از سیاست زدگی و سیاست کاری است.
حجت الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام  احمد واعظی امروز در مجمع بزرگ مبلغان رمضان المبارک در سالن اجتماعات اهل بیت (ع)، با تبیین مؤلفه های بینشی و رفتاری یک طلبه انقلابی گفت: اعتقاد به تداوم امامت در عصر غیبت امام زمان (عج) با پذیرش ولایت ولی فقیه مهم ترین مؤلفه بینشی است که یک طلبه انقلابی باید آن را درک کند و عمل خود را بر اساس آن تنظیم کند.

 

وی در ابتدا با اشاره به مصادف شدن ایام حلول ماه مبارک رمضان و ایام ارتحال رهبر کبیر انقلاب افزود: زمانی که بین کشور ایران و کشور عراق آتش بس شکننده ای برقرار شده بود، این امت امام خود را از دست داد ولی به واسطه الطاف الهی، عنایات ویژه امام زمان (عج) و همت مجلس خبرگان، فردای همان روز آیت الله خامنه ای به عنوان سکان دار انقلاب و جانشین امام خمینی (ره) معرفی شدند و تلخی از دست دادن امام راحل را تا حد زیادی التیام بخشیدند.

 

حجت الاسلام واعظی به دو میراث بر جا مانده از امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: رهبریت انقلاب و تکوین جمهوری اسلامی و نمایش الگوی عملی از یک انسان خالص، دو میراثی است که از امام خمینی (ره) برای جامعه اسلامی بر جا مانده است.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم اذعان کرد: با اندکی توجه به آیه صد و بیستم سوره توبه که می فرماید«» در می یابیم که امام خمینی (ره) یک انقلابی واقعی بود و برای برانگیخته کردن غیظ کفار قدم بر می داشت، این یکی از مهم ترین وجوه تمایز امام خمینی (ره) با دیگر علمای زمان خودشان بود.

 

وی در ادامه فرا رسیدن حلول ماه مبارک رمضان را راهی برای محک زدن سلامت روح افراد معرفی کرد و افزود: همان گونه که اشتهای به غذا نشانه سلامت جسم انسان است، اشتها داشتن به بندگی خداوند و میل به تقرب الهی نشانه سلامت روح انسان است.

 

حجت الاسلام واعظی ادامه داد: چند روز پیش خدمت آیت الله جوادی آملی رسیدم و ایشان از حالات عجیب آیت الله حسن زاده آملی در ماه های رجب و شعبان تعریف می کردند و می گفتند آیت الله حسن زاده آنچنان مشتاق فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بودند، گویی انتظار وصال محبوب خود را می کشیدند، پس اگر می خواهید سلامت روحی خود را محک بزنید، ببینید چقدر مشتاق فرا رسیدن ماه مبارک رمضان هستید.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با معرفی مؤلفه های بینشی و رفتاری حوزویان انقلابی ابراز کرد: مؤلفه های بینشی شامل، اعتقاد به پیوند دین و سیاست، پذیرش امامت ولی فقیه، عدم تفسیر انزوا طلبانه از اسلام و زمان شناسی بوده و مواردی که مؤلفه های رفتاری حوزویان انقلابی را شامل می شود، بی طرف نبودن نسبت به اتفاقات سیاسی، خدوم و مردمی بودن، ظلم ستیزی و یاور مظلومان بودن و پرهیز از سیاست زدگی و سیاست کاری است.

 

وی در تشریح مبحث عدم جدایی دین از سیاست اذعان کرد: پیوند دین و سیاست پیوندی تاریخی نیست که با رحلت پیامبر (ص) به تاریخ بپیوندد بلکه پیوندی ذاتی بوده و هر زمان نیاز به آن احساس می شود، پس طلبه انقلابی با پیروی از خط امام راحل نباید سیاست را تنها پیرایه ای برای اسلام بداند.

 

حجت الاسلام واعظی ادامه داد: اعتقاد به تداوم امامت در عصر غیبت امام زمان (عج) با پذیرش ولایت ولی فقیه مهم ترین مؤلفه بینشی است که یک طلبه انقلابی باید آن را درک کند و عمل خود را بر اساس آن تنظیم کند.

 

وی در تفسیر مؤلفه سوم تشریح کرد: نباید وجود مشکلات و نابسامانی ها در جامعه، تفسیر نادرستی از اسلام به دست حوزویان بدهد و آن ها  را به گوشه گیری و انزوا سوق دهد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: جهان بینی عالمانه و مدبرانه یکی دیگر از مؤلفه های بینشی یک طلبه انقلابی است، مسئله ای که در تعیین رفتار شخص بسیار تأثیر گذار است و در بعضی از مواقع عامل اصلی در موضع گیری شخص تلقی می شود.

 

حجت الاسلام واعظی با اشاره به دو مؤلفه رفتاری مهم یک طلبه انقلابی افزود: خنثی و بی طرف نبودن یک طلبه انقلابی نسبت به اتفاقات سیاسی باید تا جایی باشد که فرد طلبه برای حفظ ارزش های انقلاب آماده تاوان دادن باشد، علاوه بر این مسئله پرهیز از سیاست زدگی نیز یکی دیگر از مؤلفه های رفتاری مهم است که یک طلبه انقلابی باید به آن توجه داشته باشد و پرهیز از سیاست زدگی یعنی این که دغدغه اصلی طلبه انقلابی نباید به جزئیات سیاسی تعلق بگیرد یا به بیان دیگر نیاز نیست همه طلاب فعال سیاسی باشند و همه مسائل را با عینک سیاست رصد کنند، بلکه نیاز است با داشتن بصیرت، از آگاهی سیاسی برخوردار باشند.

 

وی با بیان تفاوت بین روحانیون فعال سیاسی و فعالان سیاسی عادی تصریح کرد: همان گونه که امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند، اگر پایبندی به اخلاقیات نبود، من در بین عرب ها از همه مکارتر بودم، روحانیون فعال سیاسی نیز باید با پیروی از مولای متقیان اخلاق سیاسی داشته باشند و از بد اخلاقی هایی که آشوب به پا می کند پرهیز کنند.

 

حجت الاسلام واعظی در پایان اصلی ترین رسالت روحانیت را پراکنده کردن عطر معنویات و اخلاق در جامعه معرفی کرد و گفت: بزرگ ترین مصیبتی که جامعه را در بر گرفته ضعف در معنویات و اخلاقیات است، پس روحانیون باید با محوریت قرآن کریم، عطر معنویات و اخلاقیات را در جامعه پراکنده کنند./867/201/ج1

ارسال نظرات