۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۴۳۰۹۸۴
در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛

نشست نقد و بررسی کتاب امر روزمره در جامعه پسا انقلابی برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب امر روزمره در جامعه پسا انقلابی در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.
کتاب امر روزمره در جامعه پسا انقلابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی کتاب امر روزمره در جامعه پسا انقلابی، هفدهم  خرداد ماه با حضور نعمت الله فاضلی استاد دانشگاه خوارزمی و انسان شناس، رضا صمیم سرپرست گروه مطالعات اجتماعی، جبار رحمانی سرپرست واحد تحقیقاتی مطالعات فرهنگ و تمدن ایران و اسلام و جمعی از اصحاب رسانه در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم نعمت الله فاضلی با اشاره به نظریه پردازی کاظمی و دوری از سبک درسی نویسی, گفت: این کتاب در واقع نقدی است بر مشغله عامیت و گفتمان چپ و اثباتگر تأثیرگذاری انسان است.

 

وی افزود: مسائلی همچون آیین ها و نقش شئ همچون کراوات که نمی تواند از عاملیت اشیاء صحبت کند می تواند نشان دهنده ساختار انقلاب و نوسازی معنامند در قدرت اثر بخشی اشیاء بر ساختار و اسطوره ها باشد.

 

در ادامه رضا صمیم با اشاره به چاپ نقد این اثر به صورت کتاب افزود: در این اثر شاهد بیان شخصی آگاهانه کاظمی بصورت قالب در متن هستیم که تبدیل به امضاء وی شده است که می توانست مطالعات فرهنگی مبتنی بر نیاز جامعه جدید را تبدیل به مطالعات شبه انتقادی کند.

 

صمیم با بیان این که ماهیت این اثر بسیار خاص است، گفت: دعوت به مطالعه انتقادی درباره یک برهه زمانی خاص با بازنمایی کلیات فرهنگی مسأله ای است که کمتر به آن پرداخته ‌شده و آثار تنها معطوف به لذت بردن از نوستالژی ها هستند.

 

در پایان کاظمی نویسنده کتاب گفت: این اثر به صورت ناتمام است زیرا روایتگر زندگی روزمره بوده و همانند آن در جریان است.

 

وی همچنین افزود: من در سبک دانشگاهی آثار بسیاری منتشر کرده ام اما این کتاب اثری از تفکر شخصی من و متمایز از دیگر آثارم است./819/202/ب2

ارسال نظرات