۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۴۳۳۳۰۷
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی؛

اصلاح میان مردم مصداق رحمت الهی است

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه دایره رحمت الهی بسیار وسیع بوده و شامل رحمت عام و خاص می‌‌شود، گفت: رحمت الهی زمینه‌ساز هدایت همگانی انسان‌ها و مخلوقات است.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه بعد از ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه سه چیز موجب می‌شود که انسان مشمول رحمت الهی شود، گفت: اقامه نماز، پرداخت زکات و اطلاعت از رسول خدا(ص) سه امری هستند که رحمت الهی را برای انسان به دنبال دارد.

 

وی با اشاره به اینکه در آیه ۵۶ سوره نور به دو صفت رحمت و قدرت الهی اشاره شده است، گفت: رحمت و قدرت الهی نامحدود است و انسان حق ندارد این رحمت و اعجازهای الهی را محدود کند و در این آیه بیان شده که هرکس رحمت و قدرت الهی را محدود بداند جایگاه او آتش بوده و بد مسیری را انتخاب کرده است.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه رحمت الهی دارای دو ویژگی عام و خاص است، گفت: رحمت عام الهی به رحمتی گفته می‌شود که در میان همه بندگان خدا جاری بوده و شامل همه مخلوقات با هر دین و آیینی می‌شود و در این نوع از رحمت می‌توان به باران و نعمات الهی اشاره کرد که هم کافران را شامل شده و هم انسان‌های مؤمن را در بر گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر اینکه رحمت خاص الهی به رحمتی گفته می‌شود که خداوند به بعضی از بندگان خاصش اعطا کرده است، گفت: برای این نمونه از رحمت می‌توان به داستان حضرت سلیمان (ع) اشاره کرد که ایشان زبان مورچگان را می‌فهمیدند و به زبان حیوانات آشنایی داشتند.

 

وی افزود: حضرت رسول(ص) هم از انبیای بودند که خداوند امکان فهم زبان حیوانات را به ایشان عطا کرده بود که در این زمینه می‌توان به روایتی اشاره کرد که روزی حضرت رسول(ص) و عده‌ای از صحابه به یک مرغ و پرنده آمین برخورد کردند که نابینا بود و در حال آواز خواندن بود که حضرت رسول(ص) روبه صحابه کردند و فرمودند «آیا شما می‌دانید این مرغ چه می گوید» که صحابه بیان کردند نمی‌دانیم ای رسول خدا(ص) که حضرت رسول(ص) در پاسخ به آن‌ها فرمودند که «این پرنده به خداوند عرضه می‌دارد که ای پرودگار هستی بخش و حکمت آفرین من نمیدانم تو با چه حکمتی مرا نابینا خلق کرده‌ای ولی چون من نمی‌توانم دانه را ببینم و به جست جوی غذا بروم برای تأمین رزق خود به تو پناه می آورم».

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطلفی العالمیه ادامه داد: در همین هنگام یک ملخ از آنجا پرواز می‌کرد به منقار این پرنده برخورد کرد و پرنده دهانش را باز کرد و او را خورد و پس از این واقعه دوباره پرنده شروع به آواز خواندن کرد که حضرت رسول(ص) دو مرتبه از صحابه پرسیدند که شما می‌دانید که این پرنده چه می‌گوید که صحابه پاسخ دادند نه و حضرت فرمودند که این پرنده خدا را شکر می‌کند و می‌گوید خداوندا رحمت تو بی کران است و هر کس که به تو پناه آورد تو زود خواسته اش را اجابت می‌کنی.

 

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به اینکه رحمت خاص خداوند به ما ولایت اهل بیت(ع) و امکان توبه و استغفار است، ادامه داد: همین که خداوند به بندگان فرصت توبه و استغفار را داده است نشانه رحمت خاص خداوند است.

 

وی افزود: قرآن کریم اصلاح میان مردم را از مصداق‌های رحمت خاص خداوند عنوان می‌کند و بیان می‌کند کسانی که رابطه میان مردم را اصلاح می‌کنند مشول رحمت خاص الهی می شوند.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: انسانی که می‌خواهد مشمول رحمت الهی شود در ابتدا باید به خود و پس از آن باید به دیگران رحم کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان اینکه کسی که به خانه لقمه حرام می‌برد و خمس و زکات اموال خود را پرداخت نمی‌کند به خود و فرزندانش رحم نمی‌کند، گفت: عمر بن سعد و عمروعاص از جمله کسانی بودند که نه تنها در حق خود رحم نکردند بلکه در حق فرزندان خود نیز رحم نکرده و با قرار دادن آن‌ها در مقابل امام حسین(ع) و امام علی(ع) آینده آن‌ها را نیز تباه کردند.

 

وی با بیان اینکه دایره رحمت الهی بسیار وسیع بوده و شامل رحمت عام و خاص می شود، یادآور شد: رحمت الهی زمینه‌ساز هدایت همگانی انسان‌ها و مخلوقات است./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات