۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۴۳۳۳۶۲
حجت‌الاسلام غنوی:

گناه بر هر فردی تأثیر متفاوتی می‌گذارد

حجت‌الاسلام غنوی ضمن اشاره به این‌که دنیا دارای حساب‌ وکتابی دقیق است، گفت: اگر رفتار غلطی در دنیا انجام دادیم نه تنها در آخرت بلکه این اعمال در دنیا نیز به ما باز می‌گردند و برای ما رنج  و درد می‌آورند.
غنوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام امیر غنوی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شب گذشته در جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی که در محل موسسه فرهنگی کتاب‌پردازان برگزار می‌شود، انواع عبارت‌های به کار رفته در دعا را برشمرد و افزود: بنابر نظر استاد مرحوم صفایی حائری، دعای ابوحمزه در برگیرنده 12 نوع گفتگو است؛ توجه، غیرت، تنهایی، حمد، قصد، اقرار، طلب، خستگی، ایمان، توحید و خواسته‌ها و نیازها.

 

وی در ادامه به سراغ نخستین نوع، یعنی توجه رفت و گفت: نوع اول یعنی توجه به اینکه در هستی نمی‌توان لاابالی و باری ‌به هر جهت بود. انسان باید منتظر نتیجه اعمالش باشد. هستی دارای حساب و کتاب است. اگر رفتار غلطی در دنیا انجام دادیم و برخورد نامناسبی داشتیم این برخورد‌ها به ما بازخواهد گشت و برای ما رنج  درد می‌آورد. بنابراین می‌توان گفت توجه باید به عقوبت اعمال باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه به جدا نشدن گناه از انسان تأکید کرد و افزود: گناه از ما جدا نمی‌شود بلکه همیشه همراه ما می‌ماند و تأثیر خودش را به ما نشان می‌دهد. در اصطلاح به آن تجسم اعمال می‌گویند. اعمال ما همان‌طور که در روز قیامت مجسم می‌شوند و ما آن‌ها را می‌بینیم در این دنیا نیز از بین نرفته‌اند و نتیجه آن‌ها را می‌بینیم.

 

وی به دومین نکته از نوع اول، یعنی توجه، اشاره کرد و ابراز داشت: توجه این است که انسان در دنیا می‌تواند سستی‌ها و حرکت‌ها داشته باشد که هرکدام آثار خودشان را خواهند داشت و نتیجه خود را برجای خواهند گذاشت.

 

حجت الاسلام غنوی افزود: آنجایی که گناه از انسان سرمی‌زند این گناه نیز آثار خودش را دارد و اگر ثوابی کند آثارش را خواهد دید. نکته‌ای که استاد صفایی در این مورد تذکر می‌دهند این است که تأثیر گناه‌ها با توجه به انسان‌ها می‌تواند متفاوت باشد. به عبارت دیگر گناه بر هر فردی تأثیر متفاوتی می‌گذارد.

 

وی گفت: برای روشن شدن مطلب می‌توان جوانی را مثال زد که اگر خطایی کند زیاد به او سخت نمی‌گیرند و می‌گویند جوان است و مقتضای سنش بوده است اما اگر همین کار را فردی با سن بالا انجام دهد به راحتی از او نمی‌گذرند و مؤاخذه‌اش خواهند کرد.

 

حجت‌الاسلام غنوی با بیان اینکه یکی از مبادی لذت توجه است، گفت: اگر توجهی در کار نباشد لذتی نیز در کار نخواهد بود. به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که چک بانکی‌اش درحال برگشت خوردن است یا فردا امتحان مهمی دارد. دیگر این فرد نمی‌تواند لذت زیادی از غذایی ببرد که مقابلش می‌گذارند.

 

وی افزود: خدا به بنده‌های خالص خود، به دلیل این‌که بیشتر دوستشان دارد، بیشتر سخت می‌گیرد و از کوچکترین خطای آن‌ها زود نمی‌گذرد./202/862/ب1

ارسال نظرات