۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۴۳۳۴۴۰
حجت الاسلام روانبخش:

اعتدال نمایان با سلب روحیه انقلابی مردم را از حمایت اهل بیت باز می‌داشتند

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ضمن هشدار نسبت به وجود رگه های فکری جریان اعتزال در جامعه امروز، گفت: امام حسن(ع) شهید جریان اعتزال شد چرا که این جریان با نصب معاویه و نیز سلب روحیه شهادت طلبی و انقلابی از مردم، موجب تنها ماندن امام، پذیرش صلح و در نهایت شهادت ایشان شدند.
حجت الاسلام روانبخش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام قاسم روانبخش، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ظهر امروز در نشست «تاریخ تکرار می شود» در مسجد حضرت اباالفضل(ع) با اشاره به اهمیت برائت از مشرکین و کفار به عنوان یکی از بزرگ ترین شعائر اسلام، از کمرنگ شدن این واجب الهی در نمازهای جمعه و جماعت انتقاد کرد و گفت: ما متوجه عظمت و ثواب بالای ذکر خدا هستیم اما خصوصا پس از نماز جماعت و هنوز جمع متفرق نشده است، باید تکبیر گفته شود و تعظیم شعائر صورت گیرد.

 

وی در ادامه بحث بررسی جریانات هشت گانه صدراسلام گفت: آخرین گروه جریان معارض اهل بیت(ع) در صدر اسلام، جریان اعتزال است؛ جریانی خطرناک که بسیاری از آن ها پیرو خواص تجزیه طلب بودند ولی برخلاف آن ها با اهل بیت(ع) نجنگیدند و سعی کردند از صحنه درگیری اهل بیت(ع) و معارضانشان فاصله بگیرند و به اصطلاح در خط میانه ای باشند.

 

اعتزالیون عافیت طلب

حجت الاسلام روانبخش تصریح کرد: این گروه که قاعدان نام گرفتند، به دو جریان عافیت طلبان و قدرت طلبان تقسیم شدند؛ گروه عافیت طلب به دنبال کسب قدرت نبودند و عافیت طلبی و سستی شان سبب شد امیرمؤمنان علی(ع) را همراهی نکنند مانند سعد ابی وقاص که از رجال برجسته این جریان بود.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام، حرام بودن جنگ با اهل قبله، متهم کردن امیرمؤمنان علی(ع) به شرکت در قتل عثمان و مشروع ندانستن حکومت امیرمؤمنان علی(ع) را از شاخص های این جریان معرفی کرد.

 

اعتزالیون قدرت طلب

وی درباره شاخه دوم جریان اعتزال گفت: شاخه دوم، جریان قدرت طلبان بودند که در کوفه شکل گرفت و رهبرشان عبدالله بن قیس بود؛ این گروه از لحاظ دینی، اعتزال مدینه را هم تئوریزه کرده و با تمسک به آیات قرآن و فرمایشات پیامبر(ص) اعتزال را به پیامبر(ص) نسبت دادند چنان که امروز هم برخی مواردی را به امام(ره) نسبت می دهند که واقعیت ندارد.

 

اعتدال؛ ابزاری در دست قدرت طلبان

حجت الاسلام روانبخش، تحریف سیره و شخصیت پیامبر(ص)، ارتباط با معارضان اهل بیت(ع)، اعتدال نمایی در عین تلاش برای کسب قدرت، جهادگریزی، اهل مذاکره بودن و ولایت گریزی را از شاخصه های شاخه قدرت طلب اعتزال برشمرد و افزود: ابتدا خطری از جانب این جریان احساس نمی شد اما به تدریج تحت عناوین دینی و با ابزار اعتدال نمایی، اعتقادات مردم را سست می کردند تا اینکه در جنگ صفین کاری کرد که جمع زیادی از مسلمانان در رکاب امیرمؤمنان علی(ع) سست شدند و خیام خود را از سپاه حضرت جدا و در حقانیت آن حضرت تردید ایجاد کردند.

 

اعتدال به معنای چیزی میان حق و باطل، معنا ندارد

وی با تأکید بر اینکه اعتدال به معنای چیزی میان حق و باطل، معنایی ندارد، خاطرنشان کرد: اصولا آنچه هست یا حق است یا باطل؛ امروز هم حق مشخص است وقتی ولی فقیه که منصوب از جانب امام معصوم(ع) و مورد اعتماد جمعی از فقها و عالمان است( و متفاوت از رییس جمهور یا عضو شورای شهر و وکیل است) سخنی می گوید، حق است و آنچه مخالفان او می گویند باطل؛ بنابراین میانه ای وجود ندارد.

 

امام حسن مجتبی شهید جریان اعتزال شد/ با سلب روحیه شهادت طلبی و انقلابی مردم، آنان را از گرد امام پراکندند

دبیرسیاسی هفته نامه پرتو سخن با بیان اینکه رگه های فکری جریان اعتزال هنوز هم در جامعه ما وجود دارد، افزود: امام حسن(ع) قربانی و شهید جریان اعتزال شد چرا که این جریان بود که معاویه را به حاکمیت نصب کرد و با سلب روحیه شهادت طلبی، جهادی و انقلابی از مردم، آنان را تا جایی پیش برد که حتی فرماندهان امام هم به معاویه نامه نوشتند که امام حسن(ع) را شبانه دست بسته تحویل می دهیم و به این ترتیب امام را مجبور به پذیرش صلح کردند.

 

وی تأکید کرد: اگر امام حسن مجتبی(ع) صلح را نمی پذیرفتند، از اسلام چیزی باقی نمی ماند و اگر امام حسین(ع) نیز جای امام حسن(ع) بودند همین کار را می کردند./202/930/ب1

ارسال نظرات