۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۴۳۳۶۷۲
شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان؛

شرح صدر در صدر نعمت های الهی

استاد درس خارج حوزه علمیه در شرح و تفسیر دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان به بیان درخواست خشوع الهی پرداخت و در ادامه شرح صدر را در صدر نعمت های الهی دانست.
استاد زمانی شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، استاد درس خارج و سطح عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِكَ یا أمانَ الخائِفین»، بیان داشت: خدایا روزى كن مرا در آن فرمانبردارى فروتنان و بگشا سینه‌ام در آن به بازگشت دلدادگان به امان دادنت اى امان ترسناكان.

 

درخواست خشوع

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: دراین دعا دو خواسته مطرح کردیم ابتدا می گوئیم خدایا در این روز بندگی اهل خشوع را روزیم گردان! خشوع حالتی است معنوی که ناشی از ادراک عظمت الهی است.

 

وی افزود: بنابراین از این ادراک انسان خود را بسیار حقیر می یابد و دیگر حالت عُجب و غرور برای او پدید نمی آید. با همگان با لطف و رحمت برخورد می کند و در انجام تکالیف الهی سخت کوشش می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: درنماز حال حضور قلب پیدا می کند اخلاص او بسیار قوی می شود. و بطور کلّی تمام اعمال او رنگ وبوی خدایی می یابد. آرامش و وقار فوق العاده بر او حاکم می شود برکات خشوع بسیار زیاد است که دراین مختصر نمی گنجد.

 

شرح صدر

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان داشت: در فراز دوم دعا می گوئیم بارالها! دراین روزهمانند اهل آرامش به من شرح صدر عنایت فرما! شرح صدر یعنی گسترش پیدا کردن روح و عقل.

 

وی افزود: بسیاری از انسانها در محدودهَ عمر خویش از ادراکات معمولی در زندگی فراتر نمی روند. همیشه درفکر خوردن وخوابیدن وتلاش برای کسب وکارند. اما تعداد اندکی از انسانها با پیمودن مسیر عبودیّت وتقوای الهی درهایی از حکمت وبصیرت به روی آنها باز گردیده و از ماورای این جهان کوچک خبردار می شوند. این گروه دارای شرح صدرند.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: درحدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است‏ «أَنَّ النَّبِيَّ ص قَرَأَ أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلى‏ نُورٍ مِنْ رَبِّهِ‏ فَقَالَ إِنَّ النُّورَ إِذَا وَقَعَ فِي الْقَلْبِ انْفَسَحَ لَهُ وَ انْشَرَحَ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ فَهَلْ لِذَلِكَ عَلَامَةٌ يُعْرَفُ بِهَا قَالَ التَّجَافِي‏ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةُ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَبْلَ نُزُولِ الْمَوْتِ»(روضة الواعظین/2/440)

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: پیامبر(ص) آیهَ شرح صدر را قرائت فرمودند و فرمود هرآینه هر گاه نور درقلب آید گسترش پیدا می کند؛ پرسیدند ای رسول خدا! آیا برای شرح صدرعلامتی وجود دارد؟ فرمودند(علامتش) پهلو تهی کردن از دنیا وتوجّه به سرای جاودانه وآمادگی برای مرگ قبل از نابودی فرصت ها است.

 

شرح صدر در صدر نعمت های الهی

استاد سطح عالی حوزه بیان داشت: شرح صدر دل را برای پذیرش حقّ مهیّا می سازد. نور معنوی به دل داده واز فرو رفتن درمادیّات برحذر می دارد. خداوند متعال درسوره شرح در شمارش نعمتهای خود بر پیامبرش شرح صدر را اوّلین نعمت می شمارد «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَك‏»(الشرح/1) آیا ما به تو شرح صدر ندادیم!؟ از اینجا معلوم می شود که این خصلت چقدر متعالی است!

 

وی در پایان گفت: پروردگارا! به حقّ مولود این روز حضرت سبط اکبر امام مجتبی علیه السّلام تو را سوگند می دهیم که این دعا را در بارهَ ما مستجاب فرمایی!آمین./302/933/ب1

ارسال نظرات