۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۸
کد خبر: ۴۳۴۲۳۲
در نمایشگاه قرآن؛

نشست حقوق زن از منظر قرآن و اسلام برگزار شد

استاد حقوق دانشگاه گفت: سرشت زن همان سرشت مرد است و هردو از خاک آفریده شده‌اند در حالی که برخی از کتب آسمانی پیشینیان سرشت زن را از سرشت مرد حقیرتر اعلام کرده بودند.
زن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زهرا کتابی استاد حقوق دانشگاه آزاد کرج شامگاه پنج شنبه در نشست حقوق زن از منظر قرآن و اسلام که به همت مرکز بانوان قرآن پژوه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به اینکه زن و مرد در آیات متعددی از قرآن دارای ارزش انسانی و شخصیتی برابر هستند اظهار داشت: خصلت‌های متفاوتی برای این دو مطرح است که موجب شده دارای حقوق متفاوتی نیز باشند.

 

وی ادامه داد: با طرح این سوال که از منظر قرآن زن چگونه موجودی است و آیا از لحاظ شرافت برابر با مرد است باید به این نکته اشاره کرد که گروه‌هایی افراطی براساس این سوالات در جهان ایجاد شده و معتقدند زن و مرد باید حقوق برابر داشته باشند.

 

کتابی با بیان اینکه آنان به دنبال همانندی حقوق زن و مرد هستند خاطرنشان کرد: در این راستا برای آن باید معنای دو عبارت تساوی به معنای برابری و تشابه به معنای همانند را بررسی کرد، زن و مرد در آیات متعددی از قرآن دارای ارزش انسانی و شخصیتی برابر هستند و خصلت‌های متفاوتی برای این دو مطرح است که موجب شده دارای حقوق متفاوتی نیز باشند.

 

استاد حقوق دانشگاه با اشاره به اینکه منسا تفاوت های زنان و مردان ساختار جسمانی و عاطفی متفاوت هستند تصریح کرد: طبق این تفاوت‌ها زن و مرد دارای استعدادهای متفاوت هستند، در این راستا از سه منظر باید حقوق زن و مرد را مورد بررسی قرار داد، جایگاه آفرینش زن از دیدگاه قرآن، شناخت تفاوت‌ها و فلسفه تفاوت در حوزه حقوق و تکلیف 3 نظری است که برای بررسی حقوق زن و مرد مورد مطالعه قرار گیرد.

 

وی افزود: قرآن با صراحت در آیات متفاوتی بیان کرده است که زن از لحاظ انسانی و آفرینش با مرد یکسان است، سرشت زن همان سرشت مرد است و هردو از خاک آفریده شده‌اند در حالی که برخی از کتب آسمانی پیشینیان سرشت زن را از سرشت مرد حقیرتر اعلام کرده بودند.

 

کتابی با بیان اینکه روابط حقوقی زن و مرد دارای ویژگی‌هایی است که با وضعیت دوران جاهلیت و وضعیت کنونی آن بسیار متفاوت است ابراز داشت: زن و مرد براساس آنچه در طبیعت شناخته می‌شوند دارای وظایف و تکالیفی هستند.

 

استاد حقوق دانشگاه با اشاره به اینکه در بحث تفاوت دیه زن و مرد نیز قطعا حکمت‌هایی وجود دارد تاکید کرد: دیه زن و مرد تا یک سوم جراحت کلی یکسان است و پس از آن دیه زن نصف دیه مرد می‌شود، البته در بحث ارتداد و گرویدن زن و مرد مسلمان به دین دیگر نیز درخصوص مردان حکمش اعدام است اما در خصوص زن امکان ارائه فرصت برای توبه وجود دارد.

 

وی در پایان گفت: اسلام در سه بعد برای انسان‌ها ارزش‌هایی قائل است، بعد اول انسانی است که در این بعد زن و مرد باهم برابرند و بعد دوم غلمی است که در این بعد نیز زن و مرد برابرند، بعد سوم اقتصادی است که در این بعد توان و بهره‌وری اقتصادی مردان بیشتر از زنان است./203/816/ب1

ارسال نظرات