۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۴۳۴۸۸۶
استاد حوزه علمیه خواهران مشهد:

آراسته شدن به حیا، مانع انجام گناه می شود

استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: اگر ما برای حجاب یک مثلث بکشیم؛ یک رأس حیا، یک رأس غیرت و یک رأس پوشش است. حیا فقط برای حجاب نیست؛ بلکه مانع انجام گناه نیز می شود.
پوستر حیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم رثایی، استاد حوزه علمیه خواهران مشهد، امروز در جلسه تفسیر قرآن که در حسینیه معین الضعفا در موسسه دختران آسمان برگزار شد به ارزش و جایگاه حیا با استناد به آیات سوره قصص پرداخت.
 

وی با تاکید براین که بالاترین و زیباترین شغل و کار برای خانم ها، شغل زیبای خانه داری است، گفت: متاسفانه جامعه کنونی ما به گونه ای شده است که خانم ها در ادارات بیشتر مشغول به کار هستند، مداومت در تخلیط و با هم بودن زن و مرد نامحرم، حیا را از بین می برد.
 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به آیه «وَلَمَّا وَرَدَ مَآءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَوَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِى حَتَّى‏یُصْدِرَ الرِّعَآءُ وَ أَبُونَا شَیْخٌ كَبِیرٌ»، افزود: با توجه به این آیه مشخص می شود که دختران حضرت شعیب(ع) چون پدرشان سالخورده بوده است بیرون آمدند و اگر محبور نبودند بیرون نمی آمدند.
 

ضعف اعتقادی فرزندان، تأثیرگذار بر نسل آن ها است
رثایی به اهمیت، دادن آگاهی دینی به فرزندان اشاره کرد و افزود: اگر فرزند دچار کمبود ویتامین شود، با دارو درمان می شود، اما اگر از نظر دینی و اعتقادات ضعیف باشد، بر روی نسل او هم تاثیر می گذارد؛ بنابراین مادران باید فرزندان خود را با آگاهی دینی بزرگ کنند.

 

وی با اشاره به این که داستان حضرت موسی(ع) در سوره قصص، الگوی رفتاری ماست، افزود: وقتی حضرت موسی(ع) می فرمایند: «فَقَالَ رَبِّ إِنِّى لِمَآ أَنزَلْتَ إِلَىَّ مِنْ‏خَیْرٍ فَقِیرٌ وگفت: پروردگارا! همانا من به هر خیرى كه برایم بفرستى نیازمندم.»، از این آیه متوجه می شویم که برای خواستن حاجت های خود اصرار نکنیم و دعای صالح را از خداوند بخواهیم و هر آن چه مصلحت است را بخواهیم.
 
این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد افزود: خداوند متعال می فرماید:« فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشی‏ عَلَى اسْتِحْیاءٍ قالَتْ إِنَّ أَبی‏ یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ ما سَقَیْتَ لَنا.». خطی و مشی دختر حضرت شعیب(ع) «تَمشی عَلی استحیا» بود، یعنی با نهایت حیا گام بر می داشت، او با نامحرم تکلم کرد، اما با حیای کامل؛ او نه به مردنامحرم نگاه کرد و نه ناز و عشوه آورد.   

 

حیای حضرت موسی(ع)
رثایی افزود: نکته قابل توجه این است که نه تنها دختر حضرت شعیب(ع) حیا داشتند؛ بلکه حضرت موسی(ع) نیز حیا داشتند که به دختر حضرت شعیب(ع) گفتند من جلو حرکت می کنم و شما پشت سر من حرکت کنید و راه را به من نشان بدهید.  

 

وی با اشاره به این که پوشش یک رأس حجاب است، گفت: اگر ما برای حجاب یک مثلث بکشیم؛ برای حجاب سه رأس است؛ یک رأس حیا، یک رأس غیرت و یک رأس پوشش است و این سه رأس هم برای مردان و هم برای بانوان است.
 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد افزود: حیا فقط برای حجاب نیست؛ اگر حیا داشته باشیم، گناه نمی کنیم؛ بنابراین حجاب مانع گناه می شود. اگر خواسته باشیم غیبت کنیم حیا مانع می شود، همینطور اگر خواسته باشیم دروغ بگوییم، حیا مانع می شود./202/1309/ب1

ارسال نظرات