۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۴۳۵۱۲۵
آیت الله مهدوی:

نتیجه کارها محصول همراهی عمل انسان و تقدیرات الهی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که نتیجه کارها محصول همراهی عمل انسان و تقدیرات الهی است، گفت: اگر کسی قله ای را فتح می کند به خاطر همراهی روح و جسم او است، ولی اصالت با روح است نه با جسم چرا که اراده انجام کارها از روح سرچشمه می گیرد.
آیت الله مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی بعد از نماز ظهر و عصر امروز در جمع طلاب مدرسه ملا عبدالله گفت: راضی بودن به رضای الهی در شرایطی که انسان کاملاً به وظیفه اش عمل کرده و به مصیبتی گرفتار شده، در رساندن انسان به درجات بالا بسیار مؤثر است، گاهی یک صبر با پنجاه سال عبادت مجدانه در راه خداوند برابری می کند.

 

وی در ابتدا با مروری بر مباحث روزهای گذشته افزود: یکی از مبانی اعتقادی مهم رابطه توکل و تقدیرات الهی است که هنوز به طور کامل مشخص نیست که آیا نتیجه کار همسو با اراده و تلاش انسان است یا این که با تقدیرات الهی همسویی دارد.

 

آیت الله مهدوی ادامه داد: در روایتی آمده که مردی خدمت امام زین العبدین(ع) رسید و از ایشان پرسید، خداوند من را فدای شما کند، آیا چیزهایی که به انسان می رسد به خاطر عمل او است یا به خاطر تقدیرات الهی و امام سجاد(ع) در پاسخ به او فرمودند، تقدیر و عمل به منزله روح و جسد شخص است، پس روح بدون جسد اصلاً دیده نمی شود و اگر روح نباشد جسم کالبدی بدون حرکت است، پس همراهی این دو با هم سبب حصول نتیجه می شود، خداوند کمک حالِ بنده صالح خویش است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: همان طور که از روایت امام سجاد(ع) مشخص است، توکل و تقدیرات الهی مکمل یکدیگر هستند و وجود یکی بدون وجود دیگری فایده ای ندارد، در این جا باید بگویم هرچند وجود توکل و تقدیرات الهی برای حصول نتیجه لازم است ولی این دو در عرض یکدیگر قرار ندارند یعنی در حصول یک نتیجه به یک اندازه مؤثر نیستند.

 

وی با استناد به روایات معصومین(ع) اذعان کرد: عمل انسان و توکل کردن او به منزله جسم برای یک کار است و تقدیرات الهی به منزله روح آن کار محسوب می شود، پس اثر عمل بعلاوه توکل در نتیجه به مراتب از اثر تقدیرات الهی کمتر است یا به بیانی دیگر نتیجه آن چیزی است که در تقدیرات الهی مقدر شده نه آن چیزی که اراده ما به آن تعلق گرفته است، چرا که همه سرمایه از خداوند است.

 

آیت الله مهدوی تبیین کرد: عمل انسان محکوم است و تقدیرات الهی حاکم، یعنی عمل و توکل انسان زیر مجموعه تقدیرات الهی قرار می گیرند، در روایات مختلف آمده که این مسأله به خاطر این است تفاوتی بین خالق و مخلوق وجود داشته باشد.

 

امام جمعه موقت اصفهان به روایتی از امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند، خداوند را شناختم به این که دائماً تصمیمات فسق می شود و همت ها می شکند، اشاره کرد و گفت: اگر برای رسیدن به نتیجه ای کاری را انجام دادیم ولی تقدیر الهی برخلاف اراده ما بود، نتیجه آن چیزی می شود که خداوند خواسته نه آن چیزی که ما برای رسیدن به آن تلاش کرده ایم، از آن طرف هم اگر عمل ما با تقدیرات الهی همسو بود کار با قوت پیش خواهد رفت.

 

وی با بیان داستانی تصریح کرد: یکی از دوستان بنده تعریف می کرد که یک مشکل خانوادگی برایم پیش آمد و هیچ راه حلی برای حل آن مشکل پیدا نکردم، در همین زمان بود که به فکر خواندن دو رکعت نماز استغاثه به امام عصر(عج) افتادم وقتی نمازم تمام شد به خواب رفتم و در خواب امام زمان(عج) را ملاقات کردم که به بنده گفتند، آیا برای حل مشکلت ما را واسطه قرار داده ای؟ به ایشان عرض کردم بله، امام در پاسخ فرمودند، چه کنم که خداوند نمی خواهد این مشکل برطرف شود.

 

آیت الله مهدوی ادامه داد: پس نتیجه کارها محصول همراهی عمل انسان و تقدیرات الهی است، اگر کسی قله ای را فتح می کند به خاطر همراهی روح و جسم او است، ولی یادمان نرود که اصالت با روح است نه با جسم چرا که اراده انجام کارها از روح سرچشمه می گیرد.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر با اشاره به روایتی از امام معصوم(ع) که می فرمایند، ما صبور هستیم و شیعیان ما از ما صبورتر هستند، چرا که ما می دانیم و آن ها نمی دانند، تبیین کرد: این که انسان مصلحت امور را نداند و به قضای الهی راضی باشد، بالاتر از این است که مصلحت امور را بداند و به قضای الهی راضی باشد.

 

وی تشریح کرد: گاهی اوقات عمل خودِ انسان سبب وقوع یک مصیبت می شود و گاهی هم انسان عمل خوبی داشته ولی باز هم به مصیبت دچار می شود، در شرایط اول که انسان باید شاکر خداوند باشد که او را در همین دنیا مجازات کرده و کار را به آخرت نکشانده ولی در حالت دوم وظیفه مؤمن متقی صبر و بردباری است.

 

آیت الله مهدوی ادامه داد: راضی بودن به رضای الهی در شرایطی که انسان کاملاً به وظیفه اش عمل کرده و به مصیبتی گرفتار شده، در رساندن انسان به درجات بالا بسیار مؤثر است، گاهی یک صبر با پنجاه سال عبادت مجادانه در راه خداوند برابری می کند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه سی ام سوره شوری که می فرماید «وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ» افزود: اگر به تفسیر مرحوم فیض کاشانی مراجعه کنید دلایل این که چرا اهل بیت(ع) با وجود داشتن عصمت این قدر به مصیبت دچار شده اند گفته شده، ایشان در پاورقی کتاب خود در ذیل این آیه گفته اند، اولاً رفتار اهل بیت(ع) باید سرمشق دیگران باشد، ثانیاً باید مردم بدانند همه ثوابی که به اهل بیت(ع) داده می شود تفضلی نیست، ثالثاً این که اهل بیت(ع) هم باید در معرض امتحانات الهی قرار می گرفته اند و رابعاً این که برای ارتقاء درجه اهل بیت(ع)، قرار گرفتن ایشان در مصیبت ها مسئله ای کاملاً عادی است.

 

وی با ابراز انتقاد از افرادی که تقدیرات الهی را در کارها بی اثر می دانند و می گویند چیزی که دیده نمی شود وجود ندارد، اظهار کرد: اساساً این حرف، حرف غلطی است که می گویند اگر چیزی دیده نشود، وجود ندارد، خیلی چیزها دیده نمی شود ولی وجود دارند، مثل عقل که حجت درونی است و امواج الکترومغناطیسی که دائماً از آن استفاده می کنیم.

 

آیت الله مهدوی در پایان گفت: فقط امام زمان(عج) می دانند قرار است چه تقدیراتی در سال آینده برای ما رقم بخورد، دلیل نزول ملائکه و روح در شب قدر نیز همین است، امشب زیاد دعا کنید./201/867/ب1

ارسال نظرات