۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۴۳۶۳۶۶
کواکبیان:

وزیر اقتصاد در خصوص حقوق‌های نجومی پاسخگو باشد/ با دیدن برخی از فیش‌های نجومی باید گریست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از برخی نهادهای اجرایی و نظارتی، گفت: باید دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و وزیر اقتصاد در موضوع فیش‌های نجومی پاسخگو باشند.
کواکبیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شب گذشته (14 تیر) در همایش «بانک و مجلس دهم» در محل کانون اسلامی انصار با اشاره به عظمت ماه رمضان، گفت: ماه مبارک رمضان ماه پالایش و زدودن آلودگی‌ها است. عید فطر نیز به معنای بازگشت به فطرت انسانی می‌باشد.

وی با ورود به بحث بانک‌ها و با اشاره به نظر فقها، بیان داشت: بسیاری از فقها در کشور ما به بانک‌های ما را اسلامی نمی‌دانند و به این مجموعه‌ها شبهه دارند.

کواکبیان ادامه داد: در داستان فیش‌های نجومی یکی از مراکزی که به این مسأله دامن زده، برخی از بانک‌ها بوده‌ است. در برخی از بانک‌ها نیز تسهیلاتی که ارائه می‌شود منشأ فساد می‌گردد.

وی ضمن تقسیم‌بندی برخی از فیش‌های حقوقی، عنوان داشت: یک دسته از فیش‌های حقوقی بر اساس ملاک‌های غیر قانونی صادر می‌شوند که این نوع فیش‌ها در کشور ما کم است.

300 نفر در کشور حقوق بالای 50 میلیون دریافت می‌کنند

کواکبیان با ارائه آماری در خصوص برخی از حقوق‌ها نا متعارف، ابراز داشت: برخی از آمارها نشان می‎دهد که حدود 3 هزار فیش حقوقی 50 تا 20 میلیون تومانی صادر گردیده است، ضمن اینکه 300 فیش نیز مبالغ بالای 50 میلیون تومان را نشان می‌دهد.

وی با انتقاد شدید از «صندوق ملی توسعه»، تصریح کرد: در زمان آقای احمدی نژاد در صندوق ملی توسعه تصویب شده بود که هیئت عامل هر نوع حقوقی را می‌تواند برای خود در نظر بگیرد. حقوق‌هایی که بر اساس معیارهای نامتعارف صادر شده است. فیش‌هایی که باید با دیدن آنها گریه کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در موضوع فیش‌ها نامتعارف، برخی از فیش‌ها نیز با زد و بند و رابطه بازی ایجاد شده اند.

کواکبیان در ادامه با انتقاد شدید از شخص وزیر اقتصاد، گفت: در موضوع حقوق‌ها نامتعارف دو حالت وجود دارد؛ یا شخص وزیر از این حقوق‌ها اطلاعی نداشته است و یا ایشان از موضوع فیش‌ها باخبر بوده و اقدامی نکرده است. در هر دو حالت باید شخص وزیر پاسخگو باشد.

فضای مجازی در جریان فیش‌های نجومی عالی عمل کرد

وی با نقد برخی از تحلیل‌ها، گفت: برخی می‌گویند که جریانات مقابل از روشنگری در موضوع فیش‌ها سو استفاده می‌کنند که این حرف برداشت غاطی است. زیرا همه افتخار ما به این است که انقلاب ما به همراه خود معنویت، عدالت و اخلاق را آورده است و باید از آن پاسداری شود.

نماینده مردم تهران با موثر خواندن فضای مجازی، تأکید کرد: در مضوع حقوق‌ها نجومی بدون شک یکی از فضاهایی که کمک کرد، فضای مجازی بود. شاید 30 سال قبل هم از این گونه اتفاقات رخ داده باشد، اما امروز به دلیل وجود شبکه‌های اجتماعی موضوع فیش‌ها علنی شد.

کواکبیان با مقایسه برخی از وزاتخانه‌ها، خاطر نشان کرد: اکثر کج‌روی‌های اقتصادی در وزارتخانه‌ها متمول صورت می‌گیرد. برای مثال در وزارتخانه‌ای مانند آموزش و پرورش هیچ‌گاه چنین فیش‌هایی دیده نمی‌شود.

وی با نقد عملکرد «دیوان محاسبات» و «سازمان بازرسی»، گفت: باید عملکرد دیوان محاسبات و سازمان بازرسی نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد، زیرا پای برخی از فیش‌های نجومی مهر این دو نهاد خورده است.

کواکبیان با تمجید از کسانی که فیش‌ها را رسانه‌ای کردند، گفت: باید در زمانی که به برخی از وزرا 60 سکه می‌دانند نیز موضوع به صورت عمومی بیان می‌شد، زیرا کار غلط را نمی‌توان توجیه کرد. متاسفانه در زمان آقای احمدی نژاد بی انضباطی مالی به اوج خود رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید توجه داشت که تنها 7 دهم درصد از مدیران در کشور این‌گونه حقوق‌ها را گرفته‌اند.

وی با درخواست از «مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها»، بیان داشت: باید مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها تلاش کند تا موضوع سود بانکی سپرده‌ها تا 4 درصد نزول کند. ضکن اینکه بر عملکرد بانک‌ها نیز نظارت کند، زیرا امروز مجلل‌ترین ساختمان‌ها را برخی از بانک‌ها برای خود احداث می‌کنند.

باید متخلفین در موضوع فیش‌های نجومی مجازات شوند

کواکبیان با ارائه پیشنهاد در خصوص موضوع حقوق‌های نامتعارف، اظهار داشت: باید در مرحله اول کسانی که به ناحق به حقوق مردم دستبرد زدند معرفی شوند. در پله دوم باید تمام اموالی که از بیت المال خارج شده است بازگردانده شود. در گام آخر نیز متخلفین باید مجازات شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: باید در مجلس شورای اسلامی موضوع حقوق‌های نامتعارف مورد بررسی و خلاءهای قانونی این موضوع نیز مورد توجه قرار بگیرد. ضمن اینکه بسیار اهمیت دارد این موضوع فیش‌های نجومی فرا جناحی و یا حتی فرای قوا مد نظر باشد./856/پ201/ج


 

ارسال نظرات