۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۴۳۸۷۲۵

دهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور برگزار می‌شود

دهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور 5 تا 7 مرداد ماه با حضور شخصیت‌های برجسته کشور، اساتید و دانشجویان خارج از کشور در شهر مقدس مشهد برگزار می‌شود.
دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید ابو محمد مرتضوی رئیس دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور بعدازظهر امروز در نشست خبری دهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با شعار "از اسلام تا اسلام" که در دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شد با اشاره به اینکه دهمین کنفرانس اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مشهد برگزار می‌شود، اظهار داشت: همچون سالهای گذشته نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری امسال نیز تلاش کرده است تا این کنفرانس به مدت سه روز در مشهد برگزار شود.

 

وی ادامه داد: دبیر این همایش در سه سال اخیر دو بار برعهده سهرابپور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و استاد دانشگاه صنعتی شریف و روح الامینی استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران بوده است، اما امسال دبیری این برنامه را مقداری استاد دانشکده مکانیک دانشگاه شریف تقبل کرده‌اند، ایشان سوابقی در معاونت آموزشی دانشگاه شریف، هیات جذب دانشگاه آزاد و در حال حاضر مدیر کل آموزش وزارت نیرو را در کارنامه دارند.

 

حجت الاسلام مرتضوی با بیان اینکه شعار امسال "از اسلام تا اسلام" است خاطرنشان کرد: محتوای برنامه امسال بر اساس تمرکر بر جریان شناسی فوق انحرافی همچون داعش و بحث‌های نظیر حقوق بشر در اسلام، همزیستی مسالمت آمیز ادیان، حریان شناسی تکفیری در منطقه و دنیا بوده که برگرفته از دو نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی است.

 

رئیس دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در رابطه با بازگشت دانشجویان خارجی تصریح کرد: عمدتا دانشجویانی که در کشورهای آسیایی و اروپای شرقی تحصیل می‌کنند بر می‌گردند اما تعداد دانشجویان مقیم آمریکا و کاندا که بیشترین جمعیت دانشجویان خارجی را تشکیل می‌دهند به ندرت به کشور باز گشت دارند، در این زمینه وظیفه وزارت علوم است که شرایط بازگشت این افراد را فراهم کند زیرا زمینه اشتغال اگر فراهم نباشد دانشجو با بازگشت خود دچار افسردگی شده و دوباره به کشور خارجی باز می‌گردد.

 

وی افزود: ما در تلاشیم یک ارتباط صمیمی با دانشجویان خارج از کشور برقرار کنیم تا متوجه بشوند که به عنوان یک نخبه، دانشجو یا شهروند ایرانی مهم هستند، در این صورت چنانچه به کشور باز نگردند از هرگونه کمکی دریغ نمی‌کنند.

 

در ادامه این نشست علی مقداری مدیر کل آموزش وزارت نیرو با اشاره به اینکه عمده کسانی که بورسیه تحصیلی خارج از کشور هستند از دانشگاه‌های برجسته رفته‌اند، اظهار داشت: ارتباط با دانشجویان خارج از کشور اهمیت زیادی دارد و در کنار این ارتباط باید فضای مناسب برای اشتغال و فعالیت آنها در کشور فراهم شود تا بتوانند به کشور برگردند و خدمت کنند.

 

مقداری ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان، وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و وزارت علوم و تحقیقات همگی بسیج شده‌اند که دانشجویان ممتاز خارج از کشور بازگردانند، ما باید زمینه اشتغال و فضای مناسب را برای این دانشجویان فراهم کنیم.

 

وی در پایان گفت: نوع برخورد ما با این افراد در هر ارگانی باید مناسب باشد، کشورهای خارجی کار ویژه‌ای انجام نمی‌دهند فقط در روند جذب نیروی کار سریع و دقیق عمل می‌کنند زیرا نیروی خوب خواهان دارد و اگر دیر عمل کنیم نیرو از دست می‌رود و این یک بحث ملی است که باید توجه ویژه‌ای به آن کرد./202/816/ب1

ارسال نظرات