۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۴۳۸۸۲۲
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

مسؤولان با حساب و کتاب از بیت المال خرج کنند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: مسؤولان باید با حساب و کتاب از بیت المال خرج کنند تا در صورت به وجود آمدن ابهام و شبهه بتوانند به صورت واضح، روشن و با اسناد مسأله را شفاف سازی کنند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب سه شنبه در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم در مسجد حضرت ولی عصر(عج) با اشاره به آیه 6 سوره نساء، گفت: خداوند در این آیه می فرماید: «یتیمان را بیازمایید تا آن گاه که مکلف شوند و آنگاه که از نظر عقلی رشد یافتند اموالشان را به خودشان رد کنید، و آن را به اسراف و شتاب از آنکه مبادا بزرگ شوند مخورید و آن کس که بی نیاز باشد از تصرف در آن خودداری کند و آن که فقیر باشد به مقدار متعارف بخورد. پس هر گاه خواستید اموالشان را به خودشان رد کنید بر آنها گواه بگیرید و خداوند حسابرسی کافی است.»


وی با اشاره به کلمه «بلغوا» در این آیه شریفه، اظهار داشت: بلغوا در این آیه به معنای تکلیف است که سه عامل از جمله سن 15 سال تمام برای پسران و 9 سال برای دختران، روییدن مو در زیر شکم و محتلم شدن از نشانه های بلوغ است که سبب مکلف شدن افراد به اجرای احکام شرعی می شود.


امام جمعه ارومیه تصریح کرد: البته در خانم ها، موضوع عادت ماهانه نیز با اتفاق نظر فقها جزو علائم و نشانه های رسیدن به سن تکلیف محسوب می شود.


وی تصریح کرد: امروزه خانواده ها به بهانه ضعف جسمی دختران 9 سال را از انجام احکام شرعی همچون روزه باز می دارند که این امر صحیح نیست و ضعف جسمانی سبب نمی شود این تکلیف شرعی از او ساقط شود بلکه همچون دیگر افراد بالغ باید مطابق احکام نسبت به گرفتن قضای روزه ها و همچنین پرداخت کفاره اقدام کنند.


استاد حوزه و دانشگاه به کلمه «رشدا» در آیه ششم سوره نساء اشاره کرد و افزود: منظور از این کلمه بلوغ فکری است، افرادی هستند که در سنین 15-16 هنوز از نظر عقلی کامل نیستند، بنابراین نمی توان اموالشان را به خودشان سپرد باید اموالشان را در سن 18 سالگی به آنها بازگرداند.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه تفسیر آیه ششم سوره نساء، گفت: نباید کسانی که مال یتیم را اداره می کنند از ترس اینکه یتیم بزرگ شود، اموالش را با اسراف و عجله خرج کنند، این درحالی است که اگر اداره کننده اموال یتیم شخصی فقیر است می تواند به اندازه متعارف به عنوان حق الزحمه از مال یتیم برداشت کند.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به تأکید خداوند متعال بر گرفتن شاهد در زمان تحویل اموال یتیم، تصریح کرد: اسلام روش کدخدا منشی را قبول ندارد و خواستار اقدام منطقی و از روی حساب و کتاب است تا بعدها فرد در مظان اتهام و تهمت از سوی دیگران و خود یتیم قرار نگیرد.


وی با بیان اینکه خداوند حسابگری کافی است، گفت: اینکه باید حساب و کتاب اصولی و شفاف باشد به معنای بی اعتمادی نیست بلکه برای جلوگیری از تهمت های ناروا به افراد است.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی خطاب به مسؤولان گفت: مسؤولان باید با حساب و کتاب از بیت المال خرج کنند تا در صورت به وجود آمدن ابهام و شبهه بتوانند به صورت واضح، روشن و با اسناد مسأله را شفاف سازی کنند./936/202/ب2

ارسال نظرات