۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۴۳۹۹۱۰

چند خبر کوتاه از جشنواره امام رضا

تمدید مهلت ارسال آثار به همایش سراسری نماز در فرهنگ رضوی، برگزاری همایش روش های تبلیغ در فرهنگ رضوی ویژه 7 هزار مبلغ سراسر کشور و برگزاری جشن های دهه کرامت در 77 کشور جهان از جمله مهم ترین عناوین اخبار کوتاه جشنواره امام رضا است.
جشنواره امام رضا

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور سیدجواد جعفری دبیر جشنواره، حجت‌الاسلام حمیدرضا سلیمانی رئیس شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت، محمد الهیاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در سالن نشست‌های کانون برگزار شد.

 

حضور ۱۰۰هزار داوطلب در جشنواره کتابخوانی رضوی

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه این نشست اظهار داشت: به دو اعتبار نهاد کتابخانه‌ها در جشنواره امام رضا(ع) حضور دارد؛ نخست ارتباط با ۳۲۰۰ کتابخانه عمومی و دوم ایفای نقش کتابخانه‌های عمومی در ترویج کتاب و کتابخوانی. بنابراین افتخار ششمین دوره برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی نصیب ما شد.

 

وی ادامه داد: در جلساتی که برگزار شد، تصمیم گرفتیم روند سال‌های قبل در معرفی فقط یک کتاب برای مسابقه را تغییر دهیم و سه اثر با محوریت شخصیت حضرت رضا(ع) انتخاب کنیم تا تقریباً همه گروه‌های سنی مخاطبان را پوشش دهد. بنابراین «دوست مهربان کبوترها » نوشته مجید ملامحمدی در گروه سنی کودکان و خردسالان، «اعترافات غلامان»‌ اثر حمید شاه‌آبادی در گروه سنی نوجوان و «امام علی‌بن موسی‌الرضا»‌ منتشره از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی انتخاب شدند.

 

الهیاری ادامه داد: فایل کتاب‌ها به صورت PDF، بریل و گویا نیز تهیه شد تا مخاطبان معلول و آن‌هایی که دسترسی به نسخه کاغذی ندارند، از شرکت در مسابقه محروم نشوند. با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، امکان شرکت فارسی‌زبانان خارج از کشور نیز در مسابقه فراهم شد در طراحی سوالات و پرسش‌نامه نیز با سازمان سنجش مشورت کردیم تا کاملا استاندارد باشد.

 

دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: موعد شرکت در مسابقه کتابخوانی الکترونیکی تا ۳۱ تیرماه است و تا روز گذشته، ۵۳ هزار شرکت‌کننده در این بخش داشته‌ایم و پی‌بینی می‌کنیم دست‌کم همین تعداد شرکت‌کننده مکتوب نیز داشته باشیم. ان‌شاءالله اختتامیه ۱۹ مرداد در تهران برگزار می‌شود.

 

شرکت ۵۲هزار نفر در جشنواره کودک و نوجوان رضوی

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش پایانی این نشست گفت: جشنواره امام رضا(ع) بهترین و کوتاهترین راه برای کانون بود که بتواند معارف دین را در دل کودکان احیا کند. امسال هفتمین دوره است که با جشنواره امام رضا(ع) همکاری داریم.

 

وی ادامه داد: هر سال ۱۵۳۲ مربی و کارشناس کانون در جشنواره رضوی توفیق خدمت دارند که در طول سال بالغ بر ۳۰ هزار ساعت می‌شود.

 

قمرزاده ادامه داد: امسال ۵۲ هزار نفر در هشت رشته (قصه‌گویی، خوشنویسی، نقاشی، معرفی شخصیت، شعرسرایی، کاردستی، نشریه نگاری و داستان کوتا رضوی) شرکت کرده‌اند. مرحله استانی در حال اتمام است و در مرحله کشوری، ۲۰ درصد از برگزیدگان استانی انتخاب و در دهه کرامت تجلیل می‌شوند.

 

دیدار تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه با مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا

آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در دیدار با مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) ضمن تمجید از عملکرد این جشنواره طی سیزده دوره برگزاری گفت: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) برای همه اقشار مردم، محتوا و برنامه ی مناسب داشته باشد.

 

وی با اشاره به جایگاه و عظمت شخصیت والای علی بن موسی الرضا(علیه السلام)، برگزاری جشن های دهه کرامت را از جمله افتخارات مردم ایران دانست و افزود: ما خرسندیم که سه گوهر از خاندان عصمت و طهارت حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام)، حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(علیه السلام) در کشور ما حضور دارند. سالهاست که جشن های بزرگ و کم نظیر دهه کرامت با حضور توده مردم در سراسر کشور برگزار می شود، چرا که مردم ایران علاقه و عشق ویژه ای به اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه این سه بزرگوار دارند.

 

وی تاکید کرد: جشن های دهه کرامت باید به مرور زمان بزرگ تر، با محتوای غنی تر و پر شور تر از سالهای قبل برگزار شود و هرگز نباید اجازه دهیم تا این دهه بزرگ و این جشن پر شور، با غفلت روبرو شده و یا دست بدعت گذاران بیفتد.

 

آیت الله سعیدی تصریح کرد: مردم ایران دارای ویژگی های برجسته ای هستند که یکی از این موارد مهمان نوازی ایشان است، در ورود امام رضا(ع) به ایران به ویژه در شهر نیشابور خیل عظیمی از مردم ایران، به استقبال امام(ع) می رفتند، از او تقاضای حدیث می کردند، در نیشابور هزاران قلم به دست حدیث سلسله الذهب می نوشتند و با چه عظمت و شوری گرد فرزند رسول خدا جمع شده بودند.

 

وی تصریح کرد: امام با ذکر حدیث سلسله الذهب همراه با قید سند و نقل قول ها و با اشاره به دو مقوله کلیدی و اصولی توحید و ولایت، کاری بسیار اصولی و اساسی کردند و ما نیز به همین سیاق باید به کارهای اصولی، محتوایی و دقیق در حوزه نشر معارف اهل بیت(علیهم السلام) مشغول باشیم و از کارهای ظاهری و بی اساس پرهیز کنیم.

 

آیت الله سعیدی خاطر نشان ساخت: امام رضا(علیه السلام) در کلامی شیوا و دلنشین فرمودند:«خدا رحمت کند بنده ای را که امر ما را احیاکند»؛ یکی از مهمترین وظایف ما در جشنواره بین المللی امام رضا(علیه السلام) احیای امر اهل بیت(علیهم السلام) و نشر معارف ایشان در جامعه است، چرا که خود امام فرمودند:« اگر مردم زیبایی‌هاى سخنان ما را مى‌دانستند، از ما پیروى مى کردند».

 

وی ادامه داد: جشنواره بین المللی امام رضا(علیه السلام) نیز باید برای همه اقشار مردم، محتوا و برنامه ی مناسب داشته باشد و در این مسیر خود امام رضا(علیه السلام) بزرگترین راهنما و مشاور است.

 

تمدید مهلت ارسال آثار به همایش سراسری نماز در فرهنگ رضوی

مهلت ارسال آثار به همایش سراسری نماز در فرهنگ رضوی، که با همکاری42 نهاد و دستگاه در مشهد برگزار می شود،  تا ۲۰ مهرماه سال جاری تمدید شد. اول آبان‌ماه نتایج اعلام شده  و مراسم اختتامیه آن نیز دوم آذرماه سال جاری در دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار می‌شود.

 

همایش سراسری نماز در فرهنگ رضوی، از سری برنامه‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است که به همت پژوهشکده مجازی تربیت اسلامی بنیان برگزار خواهد شد.

 

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، به نشانی سایت‌های پژوهشکده بنیان، شمس توس و دانشگاه امام رضا(ع)، مراجعه کنند.

 

همایش سیمای امام رضا در آیینه ادبیات پایداری برگزیدگان خود را شناخت

نتیجه نهایی ارزیابی هیئت داوران همایش علمی و پژوهشی سیمای امام رضا(ع) در آیینه ادبیات پایداری مشخص شد و برگزیدگان رتبه های اول تا هشتم حائز بیشترین امتیاز از سوی هیئت داوران شدند.

 

به گفته وی تعداد 9 مقاله دیگر به انتخاب هیأت داوران قابل چاپ تشخیص داده شده که همگی این مقالات پس از انجام اصلاحات لازم از سوی نویسندگان در کتاب مجموعه مقالات این همایش با عنوان «عهد جانان 3» چاپ و توزیع خواهد شد.

 

داوری آثار رسیده به جشنواره داستان رضوی در سمنان آغاز شد/ارسال بیش از 1000 هزار به جشنواره

دبیر جشنواره داستان رضوی گفت: مرحله اول داوری آثار در چند روز اخیر آغاز شده و آثار بدون نام و به صورت کد گذاری شده در اختیار داوران قرار گرفته است.

 

محمدرضا سوقندی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه داوران در این مرحله به آثار امتیاز می دهند افزود: آثار برتر بر اساس امتیازات کسب شده به مرحله بعد راه می یابند.

 

دبیر جشنواره داستان رضوی، با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره پایاتن تیرماه بود، تصریح کرد: تعداد آثار  رسیده به دوازدهمین دوره جشنواره داستان رضوی «کبوتر حرم» از مرز هزار اثر فراتر رفته است.

 

همایش روش های تبلیغ در فرهنگ رضوی ویژه 7 هزار مبلغ کشور برگزار می شود

باتوجه به درخواست های مکرر مبلغان برای تمدید زمان ارسال اثر به همایش روش های تبلیغ درفرهنگ رضوی، کمیته علمی این همایش با تمدید زمان ارسال مقالات تا پانزدهم شهریورماه موافقت کرد. پژوهشگران می توانند تازمان اعلام شده مقالات خود را ارسال و درصورت نیاز تصحیح و ارسال مجدد کنند.

 

همایش روش های تبلیغ در فرهنگ رضوی ویژه 7 هزار مبلغ مستقر و هجرت در کشور برگزار می شود.

 

همایش سراسری «روش‌های تبلیغ در فرهنگ رضوی» از سری برنامه های چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است که توسط اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به میزبانی مشهد برگزار می شود.

 

برگزاری کارگاه های بازیگری، تصویربرداری و مستندسازی از برنامه های ویژه جشنواره فیلم رضوی

کارگاه های بازیگری، تصویربرداری و مستندسازی با حضور قطب الدین صادقی، علیرضا زرین دست و کاوه مظاهری از سری برنامه های ویژه جشنواره فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی در یزد برگزار می شود.

 

کارگاه بازیگری چهارشنبه 6 مرداد، مستندسازی یکشنبه 10 مرداد و تصویربرداری پنجشنبه 14 مرداد در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری امام علی(ع) یزد برگزار می شود.

 

داوران جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در رسانه ها معرفی شدند

دبیر جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در رسانه های کشور از انتخاب و معرفی داوران این جشنواره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

 

دبیرخانه جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در رسانه های کشور، فیروز فاضلی گفت: احمد توکلی، علیرضا ملکیان، رضا مقدسی، محمود اکرامی فر و بیژن مقدم به عنوان هیأت داوران جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در رسانه های کشور انتخاب و معرفی شدند.

 

وی تصریح کرد: انتخاب داوران این جشنواره از سوی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است.

 

دبیر جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در رسانه ها، با اشاره به ارسال هزار و 353 اثر به دبیرخانه جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در رسانه های کشور، یادآور شد: آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان این جشنواره، روز پنجشنبه 21 مردادماه 95 به میزبانی استان گیلان برگزار خواهد شد.

 

رونمایی دانشنامه امام رضا تا برگزاری جشن های دهه کرامت در 77 کشور جهان

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، در دیدار تولیت آستان قدس رضوی برکات و دستاوردهای جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و جشن های دهه کرامت را تشریح کرد.

 

سید جواد جعفری در این دیدار گفت: به لطف خداوند متعال، حمایت های مردم ولایتمدار خراسان، شورای فرهنگ عمومی، دولت، مجلس شورای اسلامی، تولیت فقید و فقیه مجاهد حضرت آیت الله واعظ طبسی و با هدف گرامیداشت ایام سالروز ولادت باسعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام رضا (ع) و کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) و بزرگداشت حضرت شاهچراع، بیش از 360 دستگاه، سازمان، نهاد و تشکل اعم از دولتی و مردمی، در اتحادی بی بدیل و هدفی مشترک حول محور فرهنگ رضوی با برپایی سالانه جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری امام رضا (ع) در 31 استان و 77 کشور جهان در تعظیم شعائر الهی قیام کرده اند و جریانی معنوی را به منظور ایجاد نشاط و شاداب ملهم از آموزه های رضوی در این برهه رقم می زنند.

 

وی با اشاره به آغاز جشنواره امام رضا(ع) از سال 82 افزود: این حرکت بی بدیل از سال 1382 با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آستان قدس رضوی اغاز شد و با همکاری آستانه مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت شاهچراغ (ع) و مشارکت فعال استانهای کشور با تصویب هیات وزیران توسعه پیدا کرد.

 

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) ادامه داد: برکت این رویداد الهی به قدری وسیع و گسترده است که اگر آن را معجزه بنامیم حرفی به گزاف نگفته ایم. این اتفاق مبارک و شکل گیری دهه کرامت دست اراده الهی و عنایت امام رئوف حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) است و ارادتمندان آن حضرت مامور به آن هستند.

 

وی به شکل گیری شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت اشاره و اظهار کرد: گفتمان سازی برخاسته از رویداد جشنواره بین المللی امام رضا (ع) موجباتی را فراهم کرد تا با نهادسازی و جریان سازی تقویم نانوشته ای از فعالیتهای فرهنگی را پدید آورد و حرکتهای خودجوش مردمی توسعه پیدا کرد و دهه کرامت نهادینه و فراگیر  و منجر به تشکیل شورای هماهنگی و بزرگداشت دهه کرامت به مسئولیت حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد شد.

 

جعفری به اهمیت قدمگاهها درجشنواره امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: قدمگاه های مسیر هجرت حضرت امام رضا (ع) و هم چنین خانه امام  در مرو که تا قبل از برگزاری جشنواره کمتر مورد توجه واقع می شد در توافق انجام شده بین دولت ایران و دولت ترکمنستان همه ساله با حضور مردم و مقامات دو کشور با برگزاری همایش و مراسم ویژه گرامی داشته  و به موضوع هجرت و چرایی آن بیشتر پرداخته می شود.

 

دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع)،تصویب روز پنجم ذی القعده به عنوان روز تکریم امامزادگان و بقاع متبرکه و روز ششم ذی القعده به عنوان روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی  را از دیگر برکات برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

 

وی اظهار کرد: مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی به عنوان یکی از دستاوردهای جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با هدف نهادسازی و بومی سازی فعالیت های جشنواره در خارج از کشور شکل گرفت که مجمع تخصصی قاره آسیا در سیزدهمین دوره جشنواره تشکیل شد و  در این دوره از جشنواره نیز مجامع تخصصی آفریقا و همچنین اروپا و آمریکا تشکیل می شود.

 

جعفری بیان کرد: آغاز به کار تالیف و تدوین دانشنامه امام رضا (ع) از دیگر دستاوردهای این جشنواره است که به لطف خداوند تبارک و تعالی جلد اول آن منتشر شد و در مراسم اختتامیه رونمایی می شود.

 

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی – هنری امام رضا (ع) گفت: خبرگزاری فرهنگ رضوی با مجوز هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها  در این دوره از جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در دهه کرامت فعالیت خود را آغاز می کند.

 

جعفری راه اندازی فصلنامه تخصصی علمی- پژوهشی فرهنگ رضوی با اخذ مجوز از کمیسیون مجلات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت نظارت بر مطبوعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تولید هزاران اثر علمی، فرهنگی و هنری با الهام از آموزه های رضوی به صورت سالانه را از دیگر دستاوردهای چهارده دوره برگزار ی این جشنواره برشمرد.

 

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، گفت: آنچه که برای دست اندرکاران این رویداد خدایی مهم است، هم سویی و هم افزایی هرچه بیشتر با برنامه های آستان مقدس رضوی در چارچوب منشور تعریف شده از سوی مقام معظم رهبری است.

 

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حضرت آیت الله واعظ طبسی از همه دستگاه های اجرایی خراسان رضوی خاصه آستان قدس رضوی در برگزاری سیزده دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) قدردانی کرد.

 

آغاز نظارت بر برنامه‌های چهاردهمین جشنواره امام رضا

امیرزاده از آغاز نظارت بر برنامه‌های چهاردهمین جشنواره امام رضا(ع) در آینده نزدیک خبر داد و گفت: به زودی «رواق نخبگان رضوی» به منظور شناسایی و تربیت نخبگان حوزه فرهنگی در برنامه‌های موضوعی جشنواره امام رضا (ع) تاسیس خواهد شد.

 

گردهمایی ناظران تخصصی فرهنگی- سینمایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) با حضور همایون امیرزاده مشاور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید جواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) و جمعی از ناظران سیزدهمین جشنوراه بین المللی امام رضا(ع)، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

مشاور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در این نشست با اشاره به دستاوردهای این جشنواره در سال گذشته گفت: سال گذشته با مشارکت پُررنگ معاونت فرهنگی وزارت ارشاد فعالیت‌ها و برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع) مورد ارزیابی قرار گرفت و از 183 برنامه هشت برنامه به عنوان برنامه‌های موضوعی برتر جشنواره انتخاب شدند.

 

وی از آغاز نظارت‌های چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) خبر داد و گفت: فرآیند نظارت در استان‌ها به زودی آغاز خواهد شد و برنامه‌ها و روند اجرای آن‌ها مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. با این اقدام تلاش می‌شود نظارت جشنواره به ایام برگزاری محدود نشود و نهادینه شدن یک فرآیند از ابتدا تا انتها مد نظر قرار گیرد.

 

امیرزاده گفت: تشکیل «رواق نخبگان رضوی» به منظور شناسایی استعدادها نقش مهمی در پرورش استعدادهای جدید خواهد داشت که امیدواریم از سوی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی با استقبال از عنوان «رواق نخبگان رضوی» افزود: ساختار «رواق نخبگان رضوی» پس از انجام بررسی‌های تخصصی و در صورت موافقت بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد راه‌اندازی خواهد شد.

 

امیرزاده تصریح کرد: با راه‌اندازی این نهاد مسیر استعدادیابی، آموزش و تربیت نخبگان جوان که در برنامه‌های موضوعی جشنواره امام رضا (ع) مشارکت دارند، بیش از پیش فراهم خواهد شد.

 

ارسال 1353 اثر به دبیرخانه جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در رسانه ها

دبیر جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در رسانه ها اظهار کرد: با پایان یافتن فرصت ارسال آثار برای شرکت در جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در رسانه های کشور، در مجموع هزار و 353 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

 

فیروز فاضلی با بیان این نکته که بخش اصلی جشنواره شامل مطبوعات، خبرگزاری و پایگاه های خبری است، تصریح کرد: آثار ارسالی در این بخش شامل 391 اثر در رشته تیتر، 67 اثر سرمقاله و یادداشت، 178 اثر خبر، 69 اثر گزارش، 56 اثر مصاحبه و 39 اثر مقاله با موضوع فرهنگ رضوی بوده است.

 

دبیر جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در رسانه ها افزود: در بخش های ویژه این جشنواره نیز، 216 اثر در رشته عکس، 18 اثر رادیویی و تلویزیونی و 286 شعر رضوی به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

 

فاضلی ادامه داد: 33 مورد از آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در رسانه ها نیز به دلیل عدم رعایت شرایط شرکت در جشنواره به عنوان آثار غیرمرتبط، رد شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پایان یادآور شد: آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در رسانه ها، روز پنجشنبه 21 مردادماه 95 به میزبانی این استان برگزار خواهد شد.

 

ارسال 419 اثر به دبیرخانه پنجمین جشنواره سفرنامه و خاطره نویسی رضوی در ایلام

دبیر اجرایی پنجمین جشنواره سراسری سفرنامه و خاطره نویسی رضوی با بیان اینکه مهلت ارسال اثر به این جشنواره پایان یافته است، از ارسال 419 اثر به دبیرخانه جشنواره خبر داد.

 

واحد زهرائی گفت: این تعداد شامل 249 اثر با موضوع سفرنامه و خاطره نویسی در گروه سنی زیر 18 سال، 141 اثر بالای 18 سال، بخش ویژه شامل زیارت اولی ها 17 اثر و در بخش عربی از کشور عراق 12 اثر است.

 

وی ادامه داد: آثار ارسالی به 2 زبان فارسی و عربی با موضوع خاطره نویسی و سفرنامه امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت شاهچراغ (ع) و سایر امامزادگان است.

 

به گفته زهرائی، پنجمین سال جشنواره سراسری سفرنامه و خاطره نویسی رضوی از سری برنامه های چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در 2 رده سنی بالای 18 سال و زیر 18 سال همزمان با دهه کرامت در 20 مردادماه برگزار خواهد شد.

 

وی تعداد کل آثار ارسالی در جشنواره پارسال را 290 اثر عنوان و اضافه کرد: نفر اول این جشنواره به اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) که همزمان با شب میلاد امام رضا(ع) در مشهد برگزار می شود، راه می یابد.

 

ارسال 429 اثر به دبیرخانه جشنواره خوشنویسی رضوی

دبیرجشنواره خوشنویسی رضوی از ارسال 429 اثر به دبیرخانه این جشنواره در استان البرز خبر داد.

 

سید موسی حسینی کاشانی با اشاره به اینکه البرز قطب خوشنویسی کشور است، گفت: 18درصد از آثار ارسالی به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره خوشنویسی رضوی، متعلق به هنرمندان استان البرز است که بالاترین آمار مشارکت را نشان می دهد.

 

دبیر جشنواره خوشنویسی رضوی با اشاره به اینکه سهم استان البرز در مرحله نخست داوری ها، آثار 9 خوشنویس البرزی است، خاطرنشان کرد: استان های البرز، تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین آثار ارسالی را به خود اختصاص داده اند.

 

حسینی کاشانی با اشاره به شرکت 295 نفر با ارسال 492 اثر در این جشنواره افزود : بخشی از این آثار، به صورت حضوری، بخشی نیز از طریق ایمیل و بیشتر آثار با ثبت نام الکترونیکی در سایت جشنواره به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

 

وی گفت: از میان آثار رسیده 40 اثر به دلیل عدم محتوای مناسب و عدم ارتباط با هنر خوشنویسی از بخش داوری ها خارج شده اند. تفکیک آثار ارسالی خوشنویسان نشان می دهد 214 اثر نستعلیق، 111 اثر شکسته نستعلیق،44 اثر ثلث، 34 اثر تحریری و 27 اثر نسخ بوده اند.

 

تدوین کتاب آثار برتر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز اشاره ای به مستندسازی روند برگزاری جشنواره خوشنویسی رضوی داشت و افزود: این مقوله از سوی برگزارکنندگان جشنواره در دو بخش برنامه ریزی شده است. یک بخش مربوط به جمع آوری و صورت جلسه کردن فعالیت های اجرایی در روند برگزاری جشنواره است که در این زمینه از همفکری و همیاری دیگر استان ها نیز استفاده شده است. بخش دیگر نیز مربوط به تدوین کتاب آثار فاخر و برجسته ای از آثار برتر هنرمندان این عرصه است تا منبعی مرجع و ماندگار برای علاقه مندان فراهم آید./303/934/ب1

ارسال نظرات