۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۴۳۹۹۳۲
صبح امروز در ساری؛

چهارمین دوره دانش افزایی معاونان پژوهش استان های شمالی کشور آغاز شد

چهارمین دوره دانش افزایی اساتید و کارشناسان پژوهشی حوزه های علمیه استان های شمالی کشور به میزبانی مازندران در ساری آغاز به کار کرد.
دوره آموزشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، چهارمین دوره دانش افزایی اساتید و کارشناسان پژوهشی حوزه های علمیه استان های شمالی کشور به میزبانی مازندران در ساری آغاز به کار کرد.

 

حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در مراسم آغاز به کار این نشست با بیان این که این دوره دانش افزایی به مدت یک هفته از امروز تا دهم مرداد ماه در ساری برگزار خواهد شد، افزود: در این دوره آموزشی 60 نفر از اساتید و کارشناسان پژوهش واحدهای آموزشی سه استان گیلان، گلستان و مازندران حضور دارند.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران برنامه ریزی و مدیریت کلان بر فرآیند انجام تحقیقات درسی، پایانی، پایان نامه ها و رساله های طلاب در حوزه های علمیه استان، تثبیت طرح پنج نمره تکالیف پژوهشی طلاب سطح یک، بسترسازی جهت انجام تکالیف پژوهشی طلاب سطح دو و سه، مدیریت اطلاع رسانی اقدام طراحی و برنامه ریزی و مستندسازی دوره های مهارت آموزی و دانش افزایی ویژه معاونان و مسؤولان را از جمله برنامه های معاونت پژوهش اعلام کرد.

 

حجت الاسلام زارع ارتقای توانمندی های معاونان و مسؤولان پژوهش، توسعه و ترویج امور پژوهشی و تقویت جایگاه پژوهش در سطح مدیریت های استانی و بسترسازی جهت اجرای موفق طرح پنج نمره تکالیف پژوهشی سطح یک را از جمله اهداف این دوره پژوهشی اعلام کرد.

 

وی به سرفصل های این دوره آموزشی اشاره کرد و گفت: اصول پژوهش و روش تحقیق، مهارت نگارش مقاله علمی، فناوری و پژوهش های حوزوی، مدیریت پژوهش، آشنایی با استانداردهای مجله و کانون علمی مدارس علمیه، آشنایی با استانداردهای کتابخانه های حوزوی، روش مشاوره و راهنمایی پژوهشی و آموزش پژوهش محور را از جمله سرفصل های این دوره آموزشی اعلام کرد.

 

حجت الاسلام زارع در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که یکی از مهم ترین برنامه های معاونت پژوهش فراهم کردن زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه استان است، تصریح کرد: به همین منظور آشنایی اساتید و کادر پژوهشی با اصول تحقیق و پژوهش و انتقال آن به طلاب یک ضرورت مهم است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که از آغاز تشکیل حوزه های علمیه تاکنون در هیچ برهه ای از تاریخ، آموزش در حوزه های علوم اسلامی، از تحقیق و پژوهش جدا نبوده است، ادامه داد: پژوهش زیربنای همه علوم است و بدون پژوهش اهداف مورد نظر محقق نخواهد شد.
 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش محوری نقش ارزنده ای در راستای پیشرفت و توسعه دارد، گفت: امر تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه آن قدر مهم است که کار فردی راه به جایی نمی برد و اراده ای جمعی نیاز است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که هنوز فرهنگ پژوهش در حوزه های علمیه نهادینه نشده است، افزود: تدوین یک راهبرد کلان پژوهشی دست یافتنی در سطح مدارس می تواند زمینه فعالیت های پژوهش محور را فراهم کند.
 

حجت الاسلام اکبری فراهم کردن زیرساخت های آموزشی برای تقویت پژوهش در حوزه را ضروری دانست و افزود: اگر شرایط آموزشی در حوزه های علمیه مثبت نباشد به یقین فعالیت های پژوهشی در مسیر صحیح هدایت نخواهد شد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران فعالیت های پژوهشی در پایه های ابتدایی برای طلاب را زمینه ساز نهادینه شدن فرهنگ پژوهش در آنها دانست و خاطرنشان کرد: این مسأله سبب می شود طلاب در سطوح بالاتر در عرصه های پژوهشی گسترده فعالیت کنند.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران از پژوهش و تحقیق به عنوان علم یاد کرد و با بیان این که این علم نیازمند آموزش است، گفت: تحقیق روش، ابزار، برنامه و آموزش می خواهد و روش های تحقیق باید به طلاب آموزش داده شود.

 

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که خوشبختانه ظرفیت های پژوهشی بالایی در مدارس علمیه استان نهفته است که باید شناسایی شوند، خاطرنشان کرد: باید از توانمندی و ظرفیت بالای این طلاب در تقویت فعالیت های پژوهشی مدارس بهره گرفت. 

 

وی با تأکید براین که مسأله پژوهش از همان پایه های ابتدایی حوزه باید در قالب های مختلفی برای طلاب تبیین شود، تصریح کرد: اگر به صورت زیرساختی مسأله پژوهش برای یک طلبه تبیین و تشریح شود به حتم شاهد پرورش طلاب پژوهشگر و محقق در سطوح بالای حوزه خواهیم بود.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که متأسفانه امروز حتی طلبه های سطوح بالای حوزه نیز با اصول ابتدایی پژوهش نیز آشنایی ندارند، خاطرنشان کرد: امروز حوزه نیازمند طلابی پژوهشگر و محقق در عرصه های مختلف است./950/202/ب2

ارسال نظرات