۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۴۱۷۲۶
معاون آموزش و پژوهش حوزه‌های علمیه آذربایجان‌شرقی:

مراکز حوزوی و دانشگاهی تعامل نزدیک در ترویج معارف قرآنی داشته باشند

معاون آموزش و پژوهش حوزه‌های علمیه آذربایجان‌شرقی گفت: فقر فرهنگی جامعه نسبت به مسائل دینی موجب بروز برخی ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی شده است.
وحدت حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام مرتضی قربانی، معاون آموزش و پژوهش حوزه‌های علمیه استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، از برگزاری دوره زیباخوانی قرآن کریم به مدت دو هفته و با حضور طلاب سطح یک آذربایجان شرقی در حوزه علمیه طالبیه خبر داد و اظهار داشت: این دوره با هدف رفع مشکلات روخوانی و روانخوانی طلاب برنامه‌ریزی و برگزار شد.


وی با تأکید بر مهجوریت زدایی از قرآن خاطرنشان کرد: امام راحل در بخشی از وصیت‌نامه خود فرموده‌اند؛ ما مفتخریم و ملت عزیز سرتاپا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می‌خواهد حقایق قرآنی، که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می‌زند، از مقبره‌ها و گورستانها نجات داده و به عنوان بزرگترین نسخه نجات دهنده بشر از جمیع قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می‌کشاند نجات دهد.


حجت‌الاسلام قربانی افزود: کتاب آسمانی که سرتاسر چشمه امید برای مردم است، باید تمامی نهادهای متولی بر وظایف خود آشنا بوده و عهده‌دار مسؤولیت خود باشند؛ در این میان حوزه های علمیه و روحانیت رسالت خطیری بر عهده دارد تا بتواند قرآن را از مهجوریت خارج کرده تا بشریت از جهالت مدرن رهایی یابد.


معاون آموزش و پژوهش حوزه‌های علمیه استان ادامه داد: فقر فرهنگی جامعه نسبت به مسائل دینی موجب بروز برخی ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی شده است، همه این مسائل نشأت گرفته از فراموشی فرهنگ قرآنی در جامعه است، اگر قرآن تنها در مجالس ترحیم و گورستان‌ها خلاصه شود، وضعیت بهتر از این نخواهد بود.


وی با بیان این‌که مراکز حوزوی و دانشگاهی می‌توانند تعامل نزدیک و مطلوب در حوزه ترویج معارف قرآنی داشته باشند، گفت: برگزاری همایش‌های علمی، پژوهش‌های کارشناسی شده و برپایی کرسی‌های تلاوت و محافل قرآنی تا حدودی می‌تواند قرآن را در زندگی مردم جاری کند، اما کافی نیست.


حجت‌الاسلام قربانی مهم‌ترین مسؤولیت در تربیت قرآنی نسل آینده را متوجه آموزش‌ و پرورش دانست و تأکید کرد: توسعه آموزش عمومی قرآن با رویکرد تربیت قرآن و گرایش به قرآن و عترت بایستی مورد توجه متولیان امر قرار گیرد، چرا که دانش آموز 12 سال یعنی حدود 20 درصد طول عمر خود را در سیستم آموزش و پرورش سپری می کند.


وی با بیان این‌که تعطیلات تابستانی فرصتی برای برپایی کلاس‌های روخوانی، تجوید، ترتیل و روخوانی و روانخوانی ویژه دانش‌آموزان است، تصریح کرد: با تقسیم کار بین دستگاه‌ها می‌توان به کرسی‌های تلاوت قرآن و محافل قرآنی رونق بخشید و شور و شعور قرآنی در سطوح مختلف فردی و اجتماعی ایجاد کرد./935/302/ب2

ارسال نظرات