۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۴۴۲۶۳۰
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

رعایت عدالت و حدود الهی در تقسیم ارث ضروری است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی رعایت عدالت و حدود الهی در تقسیم ارث را ضروری دانست و گفت: اینکه خدای متعال در پایان آیه 12 سوره نسا از علیم و حلیم بودن خود خبر می دهد تذکری بر ما افراد است تا هم درست وصیت کرده و هم ارث را به شکلی که خدای متعال معرفی فرموده است تقسیم کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیه 12 سوره مبارکه نساء، اظهار داشت: در آیه 11 این سوره سهم ارث اولاد و پدر و مادر و در آیه 12 سهم ارث زن و شوهر و خواهر و برادر مادری معرفی می شود.


وی افزود: براساس بخش اول آیه 12 سوره نساء اگر مردی از دنیا برود و اولادی نداشته باشد زن یک چهارم و اگر اولاد داشته باشد یک هشتم مال او را ارث می برد و اگر زنی از دنیا برود در صورت داشتن اولاد همسرش از او یک چهارم و در صورت نبود اولاد نصف اموال را به ارث می برد.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به سه طبقه ای که از انسان ارث می برند اشاره و اضافه کرد: طبقه اول وارثان اولاد و پدر و مادر، طبقه دوم خواهر و برادر و آبا و اجداد و طبقه نهایی خاله، دایی، عمه و عموها هستند و زن و شوهر در هر صورت از هم ارث می برند.


وی ادامه داد: خواهر و برادر انسان سه قسم است یا ابوینی است یا امی و یا ابوی، در بخش دوم آیه 12 سوره نساء سهم الارث خواهر و برادر امی بیان شده و معرفی سهم الارث خواهر و برادر ابوینی و ابوی در آخر این سوره آمده است.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: در آیه 12 سوره نساء خدای متعال می فرماید: «اگر مرد یا زنی از دنیا برود و برای او تنها یک خواهر یا برادر مادری باشد یک ششم از اموال را ارث می برد، اما اگر چند برادر و خواهر مادری باشد یک سوم اموال بین آنان به نسبت مساوی پس از عمل کردن به وصیت یا پرداختن دین میت در صورت ضرر نزدن به اصل ارث، تقسیم می شود، این احکام توصیه ای از سوی خداوند دانا و حکیم است».


امام جمعه ارومیه به تفسیر وصیت و دین غیرضروری پرداخت و افزود: برخی از افراد وقتی می بینند که اموال پس از آنان به «کلاله» یعنی خواهر و برادر مادری او می رسد، چون علاقه ای به آنان ندارد با وصیت های غیر ضروری یا تعیین دین های غیرواقعی تلاش می کند که پس از مرگ مانع از ارث بردن چنین خواهر و برادرانی شود، بنابراین خدای متعال عمل کردن به چنین وصایا و دین را لازم نمی داند.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پایان گفت: اینکه خدای متعال در پایان آیه از علیم و حلیم بودن خود خبر می دهد تذکری بر ما افراد است تا هم درست وصیت کرده و هم ارث را به شکلی که خدای متعال معرفی فرموده است تقسیم کنیم، چرا که او هم نسبت به کردار ما دانا و آگاه است و هم تا وقت معلوم و قیامت با صبر و بردباری با ما برخورد می کند.


گفتنی است، جلسات تفسیر قرآن کریم به غیر از روزهای تعطیل هر شب در مسجد امام جعفر صادق(ع) ارومیه برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات