۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۴۴۲۸۸۹
امام جمعه موقت بجنورد:

کرامت انسانی زیربنا و پایه اخلاق است

امام جمعه بجنورد با بیان اینکه کرامت انسانی زیربنا و پایه اخلاق است، گفت: کرامت ذاتی موهبتی از سوی باری تعالی است که در درون انسان نهاده شده اما با وجود این می‌توان کرامت انسانی را کسب و آن را در درون خود ارتقا داد.
حجت الاسلام ابوالفضلی- امام جمعه موقت بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمدرضا ابوالفضلی، امام جمعه موقت بجنورد امروز در جلسه اخلاق کارکنان ادارات خراسان شمالی که همزمان با دهه کرامت برگزار شد، با بیان اینکه کرامت انسانی زیربنا و پایه اخلاق است، افزود: در واقع نفی اخلاق با کرامت انسانی افراد منافات دارد.

وی اضافه کرد: براساس آموزه‌های دینی، کرامت انسانی زیربنا و بستری برای اخلاق اسلامی است هر چند که کرامت انسانی مسأله‌ای ذاتی و اکتسابی بوده و افزون بر لطف خداوند، می‌توان آن را در درون خود نیز تقویت کرد.

حجت‌الاسلام ابوالفضلی خاطرنشان کرد: کرامت ذاتی موهبتی از سوی باری تعالی است که در درون انسان نهاده شده اما با وجود این می‌توان کرامت انسانی را کسب و آن را در درون خود ارتقا داد.

وی با اشاره به تعاریف لغوی و اصطلاحی اخلاق، اظهار کرد: اخلاق جزء خصایص انسان بوده و همه خلقیات ما را شامل می‌شود؛ از این‌ رو اخلاق خوب و بد را در برمی‌گیرد و برای اینکه این خلقیات به‌ عنوان اخلاق انسان شناخته شوند، بایستی ملکه ذهن فرد شده و در وجود او نهادینه شود.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان خراسان شمالی ادامه داد: همان‌طور که خداپرستی و معنویت‌گرایی در فطرت آدمی نهفته است، اخلاق نیز موضوعی فطری بوده و در وجود انسانها قرار دارد.

به گفته حجت‌الاسلام ابوالفضلی، در واقع پیامبران الهی برای شناساندن پرستش درست پروردگار و معرفی اخلاق پسندیده به مردم مبعوث شده‌اند؛ از این‌ رو حضرت محمد(ص) فرمود: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ به‌ راستی كه من براى به كمال رساندن مكارم اخلاق مبعوث شده‌ام».

وی با بیان اینکه اخلاق از بین نمی‌رود بلکه تنها امکان دارد اخلاقی جایگزین اخلاق دیگر شود، خاطرنشان کرد: با توجه به روایت اسلامی «الاعمال بالنِّیات»، همه اعمال ما بر اساس نیت سنجیده می‌شوند و نیت هر عمل است که آن را حسنه یا سیئه می‌کند.

حجت‌الاسلام ابوالفضلی ادامه داد: کارمندان دستگاه‌های اداری نیز اگر در برخورد مناسب با ارباب رجوع نیت قرب الی الله را داشته باشند، بدون شک رفتار آنها اسلامی بوده و در زمره اخلاق حسنه طبقه‌بندی می‌شود.

به گفته وی، اگر نیت کارهای ما خدایی و کسب رضای الهی باشد، افزون بر اینکه رضایت مخلوق به دست می‌آید، خشنودی و رضایت باری تعالی را نیز به همراه خواهد داشت که این به معنای سعادت و سود در دنیا و آخرت است.

حجت‌الاسلام ابوالفضلی با بیان اینکه رسیدن به این نقطه نیازمند تربیت و تزکیه است، خاطرنشان کرد: پرورش و تربیت دینی و تزکیه انسا‌ها از آموزش آنها مهم‌تر است به همین دلیل این موضوع باید در دستور کار نهادها و سازمانهای فرهنگی آموزشی از جمله آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد./9314/202/ب2

ارسال نظرات