۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۴۴۲۹۸۹
استاد جامعه الزهراء:

تبلیغ غیر متعارف برخی مبلغان بر مبنای منفعت و شخصیت فردی صورت می گیرد

استاد حوزه علمیه خواهران قم با اشاره به اینکه عامل رفتار دوگانه، غیرمتعارف و در بعضی از مواقع ضد دین مبلغان و روحانیان بی تقوایی است، گفت: عمل و رفتار یک طلبه و مبلغ، تبلیغ اسلام، شریعت و دین به شمار می آید؛ بنابراین یک مبلغ با تسلط به منابع دینی باید جذب حداکثری داشته باشد نه اینکه با رفتار ضد دین بخواهد اکثریت را به دین دعوت کند.
امام خمینی

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، خانم آهنگران، استاد حوزه علمیه خواهران قم در واکنش به برخی از رفتارهای غیرعرفی طلاب با بیان اینکه با گناه و اعمال گناه آلود نمی‌توان تبلیغ دین کرد و هدف هیچ گاه وسیله را توجیه نمی‌کند، گفت: اینکه عده‌ای از خواص می‌خواهند با توسل به کارهای خلاف عرف و شریعت؛ دین و مذهب را تبلیغ کرده و جذب حداکثری داشته باشند این کار نه تنها تبلیغ دین نیست بلکه تبلیغ منکر و ضد دین است.

 

وی با اشاره به اینکه اسلام و شریعت مقدس انجام بعضی از امور را حرام کرده است، افزود: اسلام، تبلیغ دین را به هر روشی جایز نمی‌داند و  در اسلام برای سیاست ماکیاولیستی و توجیه هدف با وسیله هیچ جایگاهی وجود ندارد بنابراین تبلیغ دین با هر روشی نوعی فریب شیطان و سیاست غربی و ضد اسلامی است که در این سیاست  انسان می‌خواهد به وسیله گناه یک چیز خوب مانند دین را ترویج کند که  این کار نه تنها کار فرهنگی نبوده و موجب ترویج فرهنگ نمی‌شود بلکه ضد فرهنگ است زیرا فرد می‌خواهد به کمک یک ضد فرهنگ، فرهنگ اصیل را به مردم معرفی کند که این موضوع اساساً غیر منظقی و غیر عقلانی است.

 

تبلیغ غیر متعارف برخی مبلغان بر مبنای منفعت و شخصیت فردی صورت می گیرد

 

خانم آهنگران با تأکید بر اینکه این‌گونه تبلیغ و ترویج دین تنها براساس منفعت شخصی بوده و هیچ فایده‌ای برای دین نداشته و فرد از این کار تنها به دنبال فایده شخصی خود است، ادامه داد: این کار به شدت فرهنگ را تخریب کرده و تبلیغ ضد دین و ضد فرهنگ است.

 

رشد تبلیغ غیر متعارف در میان قشر طلبه و مبلغ

 

وی افزود: متأسفانه بعضی از طلبه ها و روحانیون برای این که دین را تبلیغ کنند حاضر می‌شوند خود را به هر شکلی درآورده و در هر لباسی و به هر شکلی که شده نسل جوان را جذب کنند، چنین فردی شاید موفق به جذب جوانان شود اما از آنجایی که حرکت و مسیرش برای این کار مبتنی  و متکی بر گناه است خیر و برکت الهی را از دست داده و نمی‌تواند در مسیری که انتخاب کرده موفق باشد.

 

تردید نسبت به استحکام دین از نتایج تبلیغ غیر متعارف است

 

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی با اشاره به اینکه تردید نسبت به استحکام دین از نتایج تبلیغ غیر متعارف است گفت: اگر یک روحانی برای تبلیغ دین بخواهد به ضد دین متوسل شود موجب می‌شود که استحکام دین نزد مردم مورد تردید قرار گرفته و عامه مردم به‌خصوص نسل جوان تصور کنند که اسلام از استحکام کافی که علما می‌گویند برخوردار نیست زیرا اگر اسلام استحکام داشت یک روحانی به عنوان نماینده،مبلغ و خادم دین هرگز برای ترویج این دین خود به حرام مبتلا نمی کرد.

 

جمعیت دینداران را با ابتلا به حرام نمی‌توان زیاد کرد

 

خانم آهنگران تصریح کرد: شاید به دلیل رفتار ضد دین یک روحانی عده‌ای از افراد لاابالی جذب شخصیت او شوند ولی چنین فردی در ترویج دین موفق نخواهد شد چون همانطور که گفته شد موجب تغییر نگرش  مردم به دین شده و موجب می‌شود که مردم دین را فاقد استحکام لازم دانسته و از آنجایی که یک روحانی نماینده دین است رفتار غیر متعارف و ضد دینش موجب می شود که نگاه سایر افراد به جامعه دین داران عوض شده و این افراد جامعه دین دار را خشک مذهب و سخت‌گیر دانسته و به آن‌هایی بی‌اعتنایی کرده و در مقابل به روحانی دین گریز و افراد دین گریز گرایش پیدا کنند بنابراین به هر قیمتی نباید اقدام به ترویج دین کرد و به عبارت دیگر با حرام نمی‌توان جمعیت دینداران را زیاد کرد.

 

وی افزود: به عبارت دیگر رفتار ضد دین یک روحانی موجب جذب خاص افراد به همین فرد خاص می شود نه دین و در نتیجه افرادی که جذب این مبلغ می‌شود سخنان و حرف‌های همین روحانی و مبلغ را ملاک دین قرار می‌دهند و به اصل و اساس دستورات شریعت بی توجه هستند.

 

استاد حوزه علمیه خواهران قم با اشاره به اینکه این روش موجب رشد فرد و دین نمی‌شود بلکه موجب پس رفت جامعه نسبت به دین می‌شود، اظهار کرد: جاری شدن حرام در جامعه به بهانه ابتلای خواص از دیگر عواقب سوء این‌گونه روش تبلیغی در جامعه است.

 

تسلط بر منابع راهکار جذب حداکثری به دستورات دین

 

خانم آهنگران با تأکید بر این که تسلط یک طلبه بر امور دین و منابع موجب می‌شود که طلبه با شرایط تبلیغ و جذب حداکثری آشنا شود، گفت: یک طلبه باید عالمه باشد و شؤون روحانیت و اسلام را عمل کند و باید عمل یک طلبه  تبلیغ اسلام باشد.

 

کاهش گرایش به دین از اثرات تبلیغ غیر متعارف خواهد بود

 

وی افزود: بی تقوایی موجب شده که متأسفانه بعضی از طلاب برای تبلیغ دین از روش‌های غیر متعارف و حتی ضد دین استفاده کرده و دچار دوگانگی رفتاری  شوند که همین دوگانگی رفتاری موجب شده که گرایش مردم به دین کاهش پیدا کند.

 

استاد حوزه علمیه خواهران قم با اشاره به اینکه از گذشته های دور بیان شده که اگر عالمی به گناه مبتلا شود عالمی تباه می شود، تصریح کرد: همانطور که بیان شد گناه عالم، دنیا و  عالم را تباه می‌کند به همین دلیل انرحاف یک روحانی می‌تواند جامعه را دچار انحراف کند؛ بنابراین ضروری است در حوزه های علمیه و در امر تبلیغ روی مبلغان و آموزش آن‌ها نظارت دقیقی وجود داشته باشد./836/د102/ل

ارسال نظرات