۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۴۴۳۲۷۲
پژوهشگر حوزوی:

نمایش وحدت اسلامی در فریضه حج موج می زند

حجت الاسلام اکبری با اشاره به معنای وحدت در حج گفت: شاید در بین همه عبادت ها هیچ عملی در وحدت میان اقوام و ملل پررنگ تر از حج نباشد؛ حج یکی از پرشورترین عباداتی است که وحدت در آن از همان ابتدای احرام آغاز می شود.
هادی اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی «حج شط همیشه جاری» با موضوع حج و جهان اسلام عصر امروز با حضور جمعی از اساتید حوزه در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد.

حجت الاسلام هادی اکبری در این نشست با اشاره به موضوع حج و وحدت امت اسلامی اظهار داشت: وحدت یکی از موضوعات ارزشمند مبتلا به جهان اسلام است و حج نیز باید بتواند نقش وحدت آفرین خود را بازیابد؛ وحدت در معارف دینی مورد تأکید قرار گرفته است که در این باره اگر بخواهیم تعریفی ارائه کنیم باید بگوییم اگر همه مسلمان ها بر محور باورهای دینی، منافع و اهداف مشترک دور هم گرد بیایند و نظریه های کلامی و تاریخی باعث جدایی و تفرقه نشود با یکدیگر متحد شده اند.

لزوم وحدت و ضرورت پرهیز از تفرقه در آیات و روایات

معاون مسکن و تأمین اجتماعی مرکز خدمات حوزه افزود: آیه معروف واعتصمو بحبل الله به صراحت بر وحدت امت اسلامی تأکید دارد و آیه «ولاتنازعو فتقشلو» نیز به صراحت از تفرقه برحذر می دارد؛ در مذمت تفرقه آیات دیگری نیز وارد شده است که از جمله این آیه است که نباید مسلمان ها همانند مشرکانی باشند که فرقه فرقه شدند و روایاتی نیز در این رابطه بیان شده است که مسلمان ها نباید بایکدیگر درگیر شوند و مؤمنان همانند پیکری واحد هستند، بنابراین جامعه متحد و یکپارچه انتظار اسلام از ما است.

وی با اشاره به معنای وحدت در حج عنوان کرد: شاید در بین همه عبادت ها هیچ عملی در وحدت میان اقوام و ملل پررنگ تر از حج نباشد؛ حج یکی از پرشور ترین عباداتی است که وحدت در آن از همان ابتدای احرام آغاز می شود که باید در یک نقطه خاص شکل بگیرد، باید گرد یک کعبه بگردند، سعی بین صفا و مروه و رفتن به سمت مشعر و منا همگی باید با هم باشند و در واقع خداوند می خواهد مسلمان ها به هم نزدیک شوند.

حجت الاسلام اکبری با بیان این که کعبه قلب تپنده اسلام است، یادآور شد: مردم از اطراف دنیا به حج می آیند و درجات معنوی زیادی کسب می کنند و به دیار خود برمی گردند؛ در آیه 96 سوره آل عمران به منافع حج اشاره شده است که غیر از منافع معنوی، فواید دیگری هم بر حج مترتب می شود که همان بعد اجتماعی حج است که امروز می تواند یکی از ابعاد اجتماعی حج وحدت و یکپارچگی امت اسلامی باشد.

منافع گسترده فردی و اجتماعی حج

وی ادامه داد: شیخ شلتوت نیز درباره این آیه می گوید: در حج منافع گستره فردی و اجتماعی مردم را در برمی گیرد، بنابراین بزرگان و علما باید این بعد را نیز از حج انتظار داشته باشند که می تواند مشکلات زیادی را از جهان اسلامی حل کند، همچنانکه در تفسیر طبری بیان می کند که مسلمانان می توانند هر نوع منافع دنیوی و اخروی را از حج به دست بیاورند.

پژوهشگر حوزوی با اشاره به رعب و وحشتی که حج در دل دشمنان می اندازد، ابراز داشت: گردهمایی بزرگ حج اگر با همدلی انجام شود می تواند در دل دشمنان خوف و ترس ایجاد کند ولی متأسفانه این فرصت عظیم امروز با ضعف و انفعال آل سعود در پایین ترین سطح خود قرار دارد.

وی با بیان این که توجه به بعد وحدت در کلام امام راحل و رهبر معظم انقلاب دیده می شود، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در پیامی به حجاج بیت الله الحرام فرمودند «این تجمع و این که مردم خود را در کنار یکدیگر بیابند ارزش دارد و درجای دیگر فرمودند ما درمسأله وحدت جدی هستیم و این به معنای انصراف از عقائد فقهی و کلامی نیست؛ نخست این که تمام فرق باید نسبت به هم همفکری و هم دستی داشته باشند و دوم آن که یکدیگر را به هم نزدیک تر کنند»./1330/پ202/ی

ارسال نظرات