۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۴۴۳۲۸۱

چند خبر کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

ثبت وقف یک میلیارد ریالی در سبزوار، راه اندازی دفتر مشاوره وقف شهرستان داورزن، شناسایی 45 موقوفه در روستای منیدر جغتای و افتتاح مجهزترین دارالقرآن تایباد عناوین مهمترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
خبر کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام حسین نیساری، رییس اداره اوقاف سبزوار اظهار داشت: وقف چشمه همیشه جاری است که مردم برحسب نیازها و اقتضای زمان همواره به مشارکت در آن اهتمام داشته اند.

وی با اشاره به ثبت هشتمین وقف شهرستان در سال جاری، گفت: واقف نیک اندیش غلامحسین زرقی یک واحد مسکونی به مساحت 248متر مربع وقف ساخت حسینیه شاه حسینی سبزوارکرد.
نیساری ارزش این وقف را یک میلیارد و100میلیون ریال عنوان کرد.

شمارش معکوس برای افتتاح مجهزترین دارالقرآن تایباد

حجت الاسلام اسماعیلی، جانشین عقیدتی سیاسی مرزبانی شهرستان  بیان کرد: بهره برداری از اولین و مجهزترین دارالقرآن تایباد با همکاری اداره اوقاف و فرماندهی مرزبانی و انتظامی شهرستان در شهریورماه آغاز می شود.

وی گفت: ساخت مکانی مجهز به سیستم دیجیتال برای آموزش و فعالیتهای قرآنی از ضروریات این شهرستان به شمار می رفت.

وی افزود: شناسایی خیرین و معرفی آنان به مرزبانی جهت تکمیل این پروژه و جذب کادر آموزشی و قرآن آموزان به عهده اداره اوقاف و امور خیریه است.

حجت الاسلام اسماعیلی اذعان داشت: با کمک خیرین ساخت این دارالقرآن رو به اتمام است و تا آخرشهریور ماه دیگر افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: این مکان دارای پنج کلاس آموزشی، دفترمدیریت، نمازخانه و فضای تفریحی برای قرآن آموزان می باشد که قرار است کلاسهای آن مجهز به سیستم دیجیتال شود.

وی در ادامه افزود: این مکان جنب حسینیه ولیعصر(عج) می باشد که تاکنون کلاسهای قرآنی اوقاف درآن برگزار می شد.

لازم به ذکر است تمامی خدمات رسانی ساخت این پروژه اعم از بنایی، نقاشی، آسفالت، گودبرداری و سایر خدمات توسط سربازان و نیروهای مهندسی رزمی وعقیدتی سیاسی مرزبانی شهرستان انجام شده است.

45 موقوفه در روستای منیدر جغتای شناسائی وکشف شد

احمد محمدیان رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان جغتای گفت: در راستا حفظ و حراست از موقوفات و اجرای امینانه نیات واقفین 45 موقوفه در روستای منیدر شهرستان جغتای شناسائی وکشف شد.

محمدیان با اشاره به اینکه با برگزاری جلسات متعدد و با همکاری اهالی روستای منیدر وقف نامه ودفتر موقوفات این روستا تحویل اداره اوقاف شد، تصیریح کرد: با باز خوانی دفتر و وقف نامه ها مشخص شد 45 موقوفه در روستای منیدر وجود دارد که در سامانه جامع موقوفات به ثبت نرسیده است.

وی افزود: هیچ سابقه ای از آنها  در اداره اوقاف وسامانه جامع موقوفات کشور وجود ندارد.

رئیس اداره اوقاف شهرستان جغتای با اشاره به اینکه ارزش تقریبی این موقوفات را 3 میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: نیت اکثر این موقوفات عزادری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) واطعام عزاداران می باشد.

محمدیان یکی از مردمی ترین تشکلهای اجتماعی را وقف وامور خیریه وایجاد باقیات الصالحات دانست و افزود: در دین مبین اسلام و در کنار سایر امور انفاق،صدقات و یا قرض الحسنه مورد تایید وتاکید قرآن کریم وروایات می باشد که به برکت انقلاب اسلامی خصوصا در یک دهه گذشته ساماندهی وکارهای زیر بنایی خوبی در امورات مرتبط با وقف انجام شده است و باید خداوند تبارک وتعالی واقف توانای هستی را به خاطر داشتن چنین نظام و انقلاب و امام و رهبری شاکر بود.

احمد محمدیان خاطر نشان کرد: مدیر اوقاف ومتولی موقوفه هیچ شان وامتیازی در اوقاف به غیر از امانتداری ندارند.

حضور سه گردشگر ایتالیایی در بقعه امامزادگان محمد محروق و ابراهیم نیشابور

 گردشگران دوچرخه سوار ایتالیایی در بدو ورود مورد استقبال و خوش آمد گویی از سوی مسئولان بقعه قرار گرفتند.

 این گردشگران پس از بازدید از بقعه متبرکه یک شب را برای اقامت در این آستان برگزیدند و از سوی مسئولان بقعه بسته های فرهنگی نیز به آنها اهداشد.

 بنای بقعه متبرکه امامزادگان محمد محروق و ابراهیم علیهما السلام مربوط به دوره تیموریان و دوره صفویه است و در نیشابور، مجاور آرامگاه خیام واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

دفتر مشاوره وقف شهرستان داورزن راه اندازی شد

محمد رضا محسن آبادی، رئیس اداره اوقاف شهرستان داورزن گفت: ایجاد وقف های جدید متناسب با نیازهای روز جامعه یک ضرورت است .

وی افزود: مرکز مشاوره وقف با هدف ثبت وقف های جدید و هدفمند کردن نیات وقفی آنها در راستای نیازهای روز شهرستان افتتاح وحجت الاسلام علی کریمی به عنوان مسئول دفتر مشاوره وقف اداره اوقاف و امور خیریه داورزن معرفی شد.

محسن آبادی با بیان اینکه یک سوم موقوفات داورزن مرتبط با محرم و صفر است، تصریح کرد: در راستای رفع معضل بیکاری، رسیدگی به نیازمندان، تامین مسکن، خرید جهیزیه، کمک به ازدواج جوانان و درمان بیماران صعب العلاج نیازمند وقف های جدید در سطح شهرستان هستیم.

رئیس اداره اوقاف داورزن با اشاره به اینکه هدف از بازدید های میدانی، افزایش بهره وری موقوفات، احیا وآبادانی رقبات و نظارت بر اجرای امینانه نیات واقفان است، عنوان کرد: حجت الاسلام علی کریمی ضمن مشاوره و تنظیم وقف نامه های جدید، نظارت و بازدید های میدانی از رقبات موقوفات شهرستان را نیز بر عهده دارد.

یاد آور می شود شهرستان داورزن با بیش از 600 موقوفه فعال در کیلومتر 320 حرم مطهر رضوی واقع شده است.

ثبت هفتمین وقف درتایباد در سال95

علی حدادی گفت: ورثه مرحوم محمدمفیدی یک قطعه زمین جهت فعالیتهای فرهنگی، مذهبی، آموزشی و قرآنی وقف کردند.

وی تصریح کرد: این موقوفه یک قطعه زمین به مساحت 285متر مربع و ارزش یک میلیارد و 400میلیون ریال می باشد.

رئیس اداره اوقاف شهرستان تایباد و باخرز اظهارداشت: ازاین محل وقف، براساس نیات واقف برای امور ذکرشده صرف می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تایباد وباخرز با ابراز خرسندی ازثبت هفتمین وقف درسال95عنوان کرد: خدا را شکر می کنیم که با گذشت پنج ماه ازسال جدید توانستیم با کمک خیرین هفت وقف را به ثبت برسانیم.

وی با اشاره ثبت 10 وقف در سال گذشته، افزود: امسال نسبت به سال گذشته در ثبت موقوفات جدید در تایباد رشد قابل توجهی داشتیم.

حدادی در خاتمه ازهمه مرد و مسئولین شهرستانهای تایباد و باخرز  که همکاری خوبی با اداره اوقاف این شهرستان داشته اند صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است نیات وقف های سال گذشته بیشتر مربوط به وقف زمین جهت احداث حسینیه و مسجد در شهرستان های باخرز و تایباد بوده است.

دومین وقف خواف در سال95 به ثبت رسید

محمد چند اول، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خواف گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان واقف خیراندیش ابدال جان فدا، قطعه زمینی به مساحت 420 مترمربع به ارزش 600 میلیون ریال واقع در روستای مزرعه شیخ را جهت ساخت مسجد حضرت علی(ع) وقف نمود.

وی با توجه به اینکه خواف یک شهر تلفیقی است، اذعان داشت: علمای تشیع و اهل تسنن در این شهر در تمامی برنامه های ملی و مذهبی همگام و همراه هم هستند و با وحدت مشت محکمی بر دهان تفرقه افکنان می زنند.

چنداول با اشاره به نتایج خوب راه اندازی دفتر مشاوره وقف در محل اداره خواف، افزود: با مشاوره دادن به واقفین، می توان نیت ها را به سمت نیازهای روز سوق داد.

گفتنی است روستای مزرعه شیخ با جمعتی بالغ بر 3000 نفری در 45 کیلومتری از شهرستان خواف و دردامنه کوه واقع شده است.

حضور یک گردشگر کره ای در بقعه امامزاده سید مرتضی کاشمر

هوسانگ شیم ضمن رضایت از حضور در کاشمر ، از مهمان نوازی و ارائه خدمات توسط مسئولان بقعه امامزاده سیدمرتضی(ع) تشکر کرد.

این گردشگر که با دوچرخه ایران گردی خود را آغاز و برای نخستین بار به ایران سفر کرده است، در بازدید از اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی کاشمر این شهرستان را بسیار دیدنی و  زیبا توصیف کرد.

گفتنی است، این دوچرخه سوار کره جنوبی، دقایقی را برای اسکان و استراحت در زائرسرا بقعه امامزاده سیدمرتضی(ع) کاشمر گذراند و مورد توجه و استقبال گرم مسئول اجرایی و خدام این آستان مطهر قرار گرفت./930/303/ب2

ارسال نظرات