۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۴۴۳۹۸۸
استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد؛

عوامل ایجاد غم و راههای زدودن غصه از زندگیها و شاد زیستن از منظر اسلام

حجت الاسلام عرفان به تبیین دیدگاه اسلام در مورد شادی و نشاط و عوامل ایجاد و زدودن غم و اندوه و شاد زیستن پرداخت و گفت: از منظر اسلام شادی واقعی زمانی رخ می دهد که انسان بتواند گره ای از کار دیگر انسان ها بگشاید.
حجت الاسلام حسن عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام حسن عرفان، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در ادامه سلسله نشست های بیست و سومین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی که در مهدیه مصلای شهرکرد در حال برگزاری است، به تبیین دیدگاه اسلام در مورد شادی و نشاط و عوامل ایجاد و زدودن غم و اندوه و شاد زیستن پرداخت.

وی با بیان اینکه در دین مقدس اسلام و در عمده کتب روایی بابی است به نام «ادخال السرور» که در مورد فضیلت شاد کردن دیگران است، تصریح کرد: آنقدر این مسأله اهمیت دارد که پیامبر فرمودند: «من سر مومناً فقد سرنی و من سرنی فقد سر الله؛ هر کس مؤمنی را شاد کند، من را شاد کرده است و هر کس من را شاد کند خدا را شاد کرده است.»

حجت الاسلام عرفان با اشاره به اینکه در دین اسلام برای شادیهای ظاهری تأکیدات فراوانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: خوردن انگور سیاه، شنا کردن، غسل نشاط، شستن و نو کردن لباس، عطر زدن و اسب سواری از جمله کارهایی است که از نگاه اسلام شادی آور هستند.

وی با اشاره به اینکه این نوع شادیها موقت و زودگذر هستند، اظهار داشت: دین اسلام، دین شادی گستر و غم زدایی است؛ از منظر اسلام شادی واقعی زمانی رخ می دهد که انسان بتواند گره ای از کار دیگر انسانها بگشاید.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه ادخال السرور با شادیهای موقت رخ نمی دهد، ابراز داشت: یکی از چیزهایی که سبب شادی درونی انسان می شود و مورد تأکید اسلام و سبک زندگی اسلامی است، حسن ظن به خداوند متعال داشتن است یعنی اعتماد به خداوند متعال انسان را شاد می کند.

این مقام مسؤول اضافه کرد: اگر به فضل و عنایت خداوند متعال اعتماد قلبی پیدا کردیم، به یقین شاد خواهیم شد چراکه در این صورت دیگر مشکلات معنایی پیدا نمی کنند.

حجت الاسلام عرفان با اشاره به اینکه در روانشناسی سکولار در مورد اعتماد به نفس و نقش آن در نشاط زندگی به صورت مستمر کتاب نوشته می شود و در حال ترویج این تفکر در بین عموم مردم هستند، گفت: این تفکر، کاملا ضد مباحث دینی است؛ انسانی که نمی داند تا کی زنده خواهد ماند، چگونه می تواند به خود اعتماد کند و اسلام به طور کلی این موضوع را مردود می داند.

کارشناس اخلاق و معارف اسلامی با بیان اینکه قناعت در زندگی نیز یکی از عوامل شاد زیستن از منظر اسلام است، افزود: قناعت به معنای بسنده کردن به آنچه هستیم نیست بلکه قناعت به معنای بسنده کردن به آنچه داریم، است؛ این تفکر اشتباهی است که بخواهیم به آنچه هستیم بسنده کنیم، انسان باید به طور پیوسته رشد و ترقی کند و بر سواد خود بیافزاید.

این مقام مسؤول با اشاره به روایتی از حضرت امیر(ع) که فرمودند: « هرکس به قضا و قدر الهی راضی باشد، در آسایش است»، گفت: کسی که مدام چشمش به مال مردم باشد، در غم و اندوه است چراکه پیوسته حسرت می خورد و حسرت خوردن با غم و اندوه همراه خواهد بود.

وی سازگاری با اهل خانه و خانواده را یکی دیگر از عوامل نشاط در زندگی از نگاه اسلام برشمرد و افزود: اینکه آمار طلاق در جامعه روز به روز در حال افزایش است، به خاطر آن است که خانواده ها با هم نمی سازند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه های جهان ابزار می سازند و این کار چندان سختی نیست، تصریح کرد: دانشگاه اسلام انسان ساز است و مهم همین است وگرنه ابزار ساختن و ابزار شدن کاری ندارد؛ انسانی که در دانشگاه اسلام ساخته و پروده می شود در برابر بدرفتاریها ناسازگاری از خود نشان نمی دهد و همین عاملی برای شاد زیستن او می شود.

حجت الاسلام عرفان، عدم دل بستگی به دنیا را یکی دیگر از عوامل شاد زیستن بیان کرد و گفت: وابستگی شدید به دنیا غصه آفرین است؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند: بزرگترین آرامش و آسایش این است که ما در دنیا به چیزی دل نبندیم چراکه وقتی انسان دل نبندد، رفتن و از دست دادن او را غمناک نمی کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل ایجاد غم در زندگی ها، غم آینده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی ها اینقدر در آینده ذوب می شوند و به فکر آینده هستند و از آمدن آینده می ترسند، که مدام در حال غصه خوردند؛ از منظر اسلام کسی که به خداوند اعتماد داشته باشد، از آینده هراسی ندارد و غم آن را نمی خورد.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه یکی از انگیزه هایی که در اروپا برای خودکشی رایج است، ترس از آینده است، خاطرنشان کرد: دین اسلام در مقابل آینده توکل به خداوند متعال را قرار داده است، کسی که به خدا توکل کند، از آینده نگران نیست چراکه می داند روزهای آینده او نیز از سوی خداوند عادل اداره می شود.

گفتنی است، طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی از پنجم مردادماه آغاز شده است و تا یکم شهریورماه نیز ادامه خواهد داشت.

این طرح که ابتکار حجت الاسلام والمسلمین نکونام و طرحی شناسنامه دار است، با حضور اندیشمندان دینی و با رویکرد سبک زندگی اسلامی هر ساله در فصل تابستان برگزار می شود./9457/202/ب3

ارسال نظرات