۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۴۴۴۵۱۵

اخبار کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

واحد گرگان جامعه المصطفی میزبان خدام و پرچم آستان قدس رضوی، نشست هم اندیشی پیرامون مسائل شیعیان در اندونزی، برگزاری چهارمین مسابقه سراسری نهج البلاغه در پاکستان، برگزاری محفل انس با قرآن ويژه بانوان در موسسه الحکمه از اخبار کوتاه جامعه المصطفی است.
جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی،کاروان خادمان حرم رضوی پس از حضور در شهرهای مختلف استان گلستان و حضور در جشن های میلاد با سعادت امام رضا (ع)، در آخرین روزهای دهه کرامت و در زادروز فرخنده میلاد با سعادت حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع)، در ادامه مراسم پرچم گردانی در استان گلستان، در میان استقبال پر شور دانش پژوهان، اساتید و کارکنان، در جامعه المصطفی واحد گرگان حضور یافتند.

در این مراسم حجت الاسلام تقوی رئیس جامعه المصطفی واحد گرگان ضمن خوش آمدگویی به خدام حضرت امام رضا(ع)، حضور خدام و پرچم متبرک مضجع شریف رضوی را در این مکان از الطاف آن حضرت نسبت به این مجموعه دانست.

در ادامه حجت الاسلام عصار زاده و آقای بهشتی از خدام بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)، به ذکر مناقب و کرامات آن حضرت پرداختند.

علما دینداران را از دام مسائل اختلاف برانگیز برهانند

همایش نقش دین در کنترل خشونت و افراطی گری دینی، به همت کالج اسلامی المصطفی در اوگاندا برگزار شد.

این همایش با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی  ایران در کامپالا و با مشارکت دانشگاه کامپلا اوژینال، شبکه تلویزیونی UBCو شورای عالی ادیان اوگاندا، در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار گردید.

در ابتدای این همایش، آقای بختیاری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جایگاه حاضر و ضمن خوش آمدگویی به وزیر اخلاق و کرامت، مقامات و رهبران دینی و سایر شخصیت های علمی و شرکت کنندگان در این همایش، اجمالی از فعالیت های صورت گرفته برای برگزاری این همایش ارائه نمود.

گفتنی است، شیخ شعبان رمضان مباجه، مفتی اعظم اوگاندا، آقای سایمن لوکودو، وزیر اخلاق و کرامت اوگاندا، آقای دکتر نیک بین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا و پروفسور کاتریگا، رئیس دانشگاه کامپالا اوژینال، از مهمترین سخنرانان مراسم صبح این همایش بودند.

برنامه بعداز ظهر این همایش، با ارائه مقالات برگزیده توسط خانم دکتر فریده ناکیوالا ریجانیاه با موضوع «علیت و نتایج خشونت و افراطی گری از نظر کتب مقدس»، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید عون نقوی با عنوان «نقش و جایگاه دین و رسانه برای مهار کردن خشونت و افراطی گری»، پرفسور اکیکی با مقاله «نقش گفتگوی بین الادیان برای مقابله با خشونت و افراطی گری»، استاد کانیادانلوگو با موضوع «نقش تعلیم و تربیت برای مقابله با خشونت و افراطی گری»، مقاله «تعریف و مصادیق خشونت و افراطی گری از نظر دین»، نوشته دکتر ثابته بی. سیگه، ادامه یافت.

در ادامه برنامه نوبت بعد از ظهر، حجت الاسلام والمسلمین بکائی، نماینده المصطفی و رئیس کالج اسلامی المصطفی در اوگاندا، به سخنرانی پرداخت و در ابتدا با تشکر از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در همایش، اظهار داشت: ماهیت اعتقاد دینی این است که انسان معتقد به هر آیین، دین و آموزش های دینی خود را بر حق می داند اما آیا با این مبنا و تمسک به این دلیل، آیا انسان ها و یا گروه های دینی حق دارند دست به خشونت و افراطی گری بزنند؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر ما به مطالعه متون دینی به ویژه قرآن کریم و ملاحظه سیره انبیاء الهی و رهبران دینی بپردازیم، بر خلاف آنچه که گروه های افراطی به نام دین مرتکب آن می شوند، خواهیم رسید. در اسلام، تمامی انسان ها مخلوق خداوند متعال دانسته شده و همه از یک پدر و مادر معرفی شده اند.

نماینده المصطفی در اوگاندا با اشاره به نامه امیرالمومنان علی(ع)، به مالک اشتر، ابراز داشت: وقتی امام علی(ع) مالک اشتر نخعی را به عنوان استاندار مصر منصوب نمود، به وی می نویسد: ای مالک بدان به سرزمینی می روی که مردمان آن با تو یا در دین برادر و یا در خلقت تو برابر اند.

حجت الاسلام والمسلمین بکائی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد تا علما با تبیین صحیح دین و توجه دادن به دینداران، آنان را از دام مسائل اختلاف برانگیز که همیشه با تحریک از سوی قدرت های استکباری صورت می گیرد، نجات دهند و تمامی انسان ها بر اساس اصل کرامت انسانی، در فضای عقلانی و گفت وگوی سالم به تبادل آراء و نظرات خود بپردازند.

نشست هم اندیشی پیرامون مسائل شیعیان در اندونزی

نشست هم اندیشی و بررسی مسائل پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در اندونزی، با حضور جمعی از پژوهشگران منطقه ای المصطفی برگزار شد.

در این نشست که در سالن جلسات سازمان مرکزی جامعةالمصطفی برگزار شد، استاد مفتاح رحمت از علمای اندونزی و  فرزند پروفسور جلال الدین رحمت، موسس مجتمع آموزشی شهید مطهری، به بیان برخی از مسائل مربوط به پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در کشور اندونزی پرداخت.
 
وی در ادامه، ضمن معرفی مجتمع آموزشی شهید مطهری در اندونزی، گزارشی از عملکرد این مجتمع را ارائه نمود و خاطرنشان ساخت: علت انتخاب نام استاد مطهری برای یک مجتمع آموزشی معتبر در اندونزی این‌ است که ایشان همیشه بر وحدت بین مذاهب اسلامی تاکید می‌کرد و حتی بعضی مواقع نقد بر افراطی‌گری‌ها را نیز از نظر دور نداشته است.
 
شایان ذکر است در ادامه، پژوهشگران جامعةالمصطفی به گفت وگو و تبادل نظر درباره مباحث مطرح شده در این نشست پرداختند.
 
برگزاری چهارمین مسابقه سراسری نهج البلاغه در پاکستان

چهارمین مسابقه سراسری نهج البلاغه، به همت مرکز افکار اسلامی پاکستان برگزارشد.

 این مسابقه شامل چهل سوال از کلام امیر مومنان(ع) بود و سوالات طبق ترجمه معروف اردو، ترجمه مفتی جعفر حسین طراحی گردید و  توسط مبلغین پاکستانی در سراسر این کشور توزیع گردید.

نتایج و نفرات برتر این مسابقه که بیش از هزار نفر در آن شرکت نمودند، همزمان با ایام ولادت امام رضا(ع)، در جشنی که به همین مناسبت برگزار گردید اعلام شد .

شایان ذکر است، ترجمه نهج البلاغه به زبان اردو، برگزاری همایش، چاپ کتاب و برگزاری مسابقات، بخشی از فعالیت های مرکز افکار اسلامی برای ترویج این کتاب شریف در پاکستان به شمار می آید.

برگزاری محفل انس با قرآن ويژه بانوان در موسسه الحکمه

محفل انس با قرآن كريم ويژه بانوان که شرکت کننده در دوره های کوتاه مدت موسسه از كشورهای كنگو، انگليس و تركيه حضور داشتند.

این مراسم با تلاوت قرآن کریم، توسط یکی از قاریان برجسته استان قم آغاز گردید و در ادامه حافظ نوجوان كل قرآن كريم خانم مهديه شكوری، به اجرای برنامه پرداخت و تجربیات خود را در زمینه حفظ برای حاضرین تشریح نمود که مورد توجه و تمجید بانوان کشورهای مختلف قرار گرفت.

لازم به ذکر است، اجرای تواشيح با موضوع مدح پيامبر اكرم(ص) و امام رضا(ع) از دیگر برنامه های این محفل بود که توسط گروه تسنیم اجرا شد. گروه تسنیم متشكل از شش نفر از بانوان فعال قرآنی با سرپرستی خانم انصاری‌شاکر است.

در انتهای برنامه  حافظ بين المللی و روشندل قرآن كريم استاد احمد دباغ به اجرای تلاوت قرآن کریم با سبک های مختلف پرداخت.

شایان ذکر است موسسه  الحکمه جامعه المصطفی (ص) در جهت اشاعه فرهنگ اسلامی و قرآنی سالانه محافل قرآنی متعدد برای فراگیران کشورهای مختلف برگزار می نماید./1325/ت303/ی

ارسال نظرات