۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۴۴۵۵۰۹
کارشناس مسائل مذهبی:

مسجد باید قلب تپنده محله باشد

حجت الاسلام باقری گفت: مسجد باید قلب تپنده محله باشد که اگر اینچنین شد، تمام فعالیتهای محل در مسجد ساماندهی می شود‏ و سبک زندگی مردم رنگ خدایی می گیرد.
نماهنگ مسجد

حجت الاسلام محمدرضا باقری، کارشناس مسائل مذهبی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره تأثیر فعالیتهای فرهنگی مساجد بر جامعه و سبک زندگی مردم، گفت: مسجد محله باید قلب تپنده آن محله باشد، سابقه این کارکرد برای مساجد وجود دارد و نمونه های زیادی در این مورد داشته ایم و داریم، اما متاسفانه امروز در بعضی از محله ها این قلب تپنده، بسیار کند می زند.

وی ادامه داد: دلیل کمرنگ شدن نقش برخی مساجد در زندگی و سبک زندگی مردم، به روز نشدن آن مساجد است و این که کار فرهنگی در برخی نقاط اساساً تعریف نشده است و یا سبک و مدل کار فرهنگی متناسب با نیازهای جوان امروزی نیست.

کارشناس مسائل مذهبی، افزود: اگر مسجد به عنوان قلب تپنده محل قرار گرفت، آن وقت تمام فعالیتهای محل در مسجد ساماندهی می شود و بالطبع وقتی امورات مردم یک محله در مسجد برنامه ریزی شود، امورات و زندگی مردم رنگ دینی و خدایی می گیرد و مردم آن محل از انحرافات و شیاطین دور می شوند.

حجت الاسلام باقری با انتقاد از اختصاص مبالغ اندک برای کار فرهنگی در مساجد، بیان داشت: گسترش فعالیتهای فرهنگی در مساجد و محور قرار گرفتن مساجد در محله ها، سبب می شود تا آمار جرم و جنایت در آن محله کاهش یابد و وقتی در هر محلی یک یا چند مسجد با کیفیت اینچنینی وجود داشته باشد، سبک زندگی مردم هم اسلامی می شود و گناه و جرم در کل جامعه کاهش پیدا می کند و جامعه به سمت جامعه اسلامی حرکت می کند.

وی در مورد دلیل عدم هجرت برخی از طلاب از قم به شهرستانها، گفت: گاهی به دلایل علمی و بهره بردن از اساتید سطح بالا، گاهی به دلیل مسائل مالی و برخی اوقات نیز به دلیل موقعیت مناسب و امکانات و وجود داشتن دغدغه کار فرهنگی در قم، روحانیان علاقه مندند تا برای همیشه در قم بمانند، البته معنویت شهر قم و همجواری با حضرت معصومه(س) نیز مزید بر علت می شود.

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: گاهی در برخی مساجد اصلاً دغدغه کار فرهنگی وجود ندارد و مخالفتهایی صورت می گیرد و این سبب می شود تا روحانیان مساجد هم خسته شوند و خودشان را درگیر نکنند، البته در شرایط کنونی انجام کار فرهنگی موثر بسیار مشکل است و می طلبد تا روحانیان مساجد جهادگونه وارد میدان شوند و وظیفه خود را انجام دهند تا ان شاءالله نتیجه شیرین کار خود را بگیرند، البته همانگونه که شهید بهشتی هم فرمودند، ما مامور به وظیفه ایم و مامور به نتیجه نیستیم./302/869/ب1

ارسال نظرات