۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۴۴۶۰۶۴
مسؤول امور خواهران بسیج طلاب و روحانیون سپاه محمد رسول‌الله:

زمینه فعالیت بانوان در مساجد فراهم شود

مسؤول امور خواهران بسیج طلاب و روحانیون سپاه محمد رسول‌الله(ص)‌ تهران گفت: زمینه حضور بیشتر زنان در مساجد فراهم شود تا در عرصه‌های مختلف علمی و هنری در فضای مساجد به آموزش بپردازند.
نماهنگ مسجد

ناهید دمیرچی مسؤول امور خواهران بسیج طلاب و روحانیون سپاه محمد رسول‌الله (ص)‌ تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت حضور زنان در مسجد، گفت: زنان می‌توانند در عرصه‌های مختلف علمی و هنری در فضای مساجد به آموزش بپردازند، اما در مساجد زمینه چنین فعالیتهای فراهم نیست بنابراین خوب است که مسؤولان امر به این مسأله توجه کافی داشته باشند.

وی با اشاره به ارزش و اهمیت حضور مشاوره‌ کارشناسان زن در مساجد، عنوان کرد: مسجد می‌تواند محلی برای حل اختلافات خانوادگی باشد و کارشناسان ماهر در این زمینه آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها و به ویژه بانوان بدهند.

دمیرچی افزود: زنان رکن مهمی از یک خانواده هستند که اگر آموزشهای کلیدی چگونگی اخلاق و رفتار در خانواده را یاد بگیرند اطرافیان را بسیار آسان تحت تأثیر اعتقادات و اخلاق خود قرار خواهند داد.

مسؤول امور خواهران بسیج طلاب و روحانیون سپاه محمد رسول‌الله (ص)‌ تهران اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس مسجد پایگاه اصلی حضور اجتماعی همه اقشار جامعه ازجمله زنان بود، طوری که آنها با تجمع در همین مساجد خدمات فراوانی را برای رزمندگان اسلام در خط مقدم ارسال می‌کردند.

وی افزود: اگر امروز این حضور کاهش یافته باید آسیب‌شناسی شود و با برطرف کردن آنها عرصه حضور زنان و کودکان در مسجد را فراهم و حضور در مسجد را برای آنها جذاب کنیم.

دمیرچی با اشاره به مشغله فراوان زنان، گفت: یکی از علل حضور کم زنان در مساجد این است که گرفتار کار شدند طوری که بعد از کار فقط تلاش می‌کنند سریع به منزل رسیده و استراحت کند این گرفتاری‌ها سبب کم‌توجهی بانوان به مساجد می‌شود.

مسؤول امور خواهران بسیج طلاب و روحانیون سپاه محمد رسول‌الله (ص)‌ تهران ابراز کرد: امروز یکی از علل حضور کم اشخاص در مساجد مشغله فراوان آنها است که به دنبال مسائل و مشکلات اقتصادی این اتفاق می‌افتد، بنابراین حضور کم عموم مردم در مساجد به علت ضعف اعتقادی یا فرهنگی آنها نیست.

وی خاطرنشان کرد: ائمه جماعت باید طوری برای نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی کنند که تا آنها را با اشتیاق به‌سوی مسجد جذب کنند، در این رابطه شایسته است که هرازگاهی بر عملکرد ائمه جماعات نظارت و ارزیابی صورت گیرد.

دمیرچی با اشاره به اینکه عملکرد منفی برخی نمازگزاران و عمل نکردن به تعهدات دینی، اصول عملی و اخلاقی اصلی‌ترین عامل گریز جوانان از مساجد است، عنوان کرد: برخی جوانان با خامی خود ریاکاری برخی نمازگزاران را مشاهده کرده آن به اکثریت تعمیم داده و نسبت به خیرات حضور در مسجد دلسرد می‌شوند.

مسؤول امور خواهران بسیج طلاب و روحانیون سپاه محمد رسول‌الله (ص)‌ تهران افزود: وقتی جوان مشاهده کند عمل نمازگزار با آنچه بر زبان او رانده می‌شود متفاوت است نمی‌تواند این دوگانگی را تحمل کرده و از مسجد دور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امام جماعت مسجد نقش بسیار مهمی در جذب مردم به‌سوی مسجد دارد، گفت: امیرمومنان علی (ع) می‌فرمایند: کسی که خود را امام و پیشوای مردم قرار می‌دهد باید پیش از دیگران به آموزش و تهذیب خود بپردازد، در حقیقت متولیان و امام جماعت در جذب جوانان به مسجد بسیار مؤثر هستند.

مسؤول امور خواهران بسیج طلاب و روحانیون سپاه محمد رسول‌الله (ص)‌ تهران افزود: امام جماعت می‌تواند با داشتن روحیه شاد، تقوا و اخلاص عامل جذب مردم به مسجد شود این خطرآفرین است که مردم از مساجد استقبال کم داشته باشند.

دمیرچی گفت: روز قیامت مساجد از عدم حضور مردم نزد خداوند شکایت می‌کند در این دوران مساجدی هستند که بسیار آباد و بناهای باشکوه دارند اما مردم سراغ آنان نمی‌روند چراکه امام جماعت و متولیان خوبی ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسوولان و مردم وظیفه دارند که حق مسجد را ادا کنند مسجد به‌عنوان پدیده‌ای مقدس و برجسته در اسلام به‌ویژه بر عهده خانواده‌های متدین و مذهبی حق بزرگی دارد و ادای حق آن بر همگان لازم و واجب است./302/807/ب1

ارسال نظرات