۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۳۷۹
مدیر مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد:

اساتید حوزه با حفظ روشهای گذشته از شیوه‌های جدید تدریس غافل نشوند

مدیر مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد با اشاره به اینکه امروز اساتید حوزه به روز عمل می کنند و این امر نقش بسزایی در فراگیری به موقع طلاب دارد، یادآور شد: در ارتقای سطح علمی اساتید نیز باید روشهای تدریس قدیمی که در حوزه اثربخش بوده حفظ و با روشهای جدید نیز آشنا شوند.
مباحثه طلاب

حجت الاسلام لطف الله حیات الغیب، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با اشاره به روش تغییر و تحول در متون حوزه، بیان داشت: در این راستا نظر مراجع تقلید مورد توجه قرار دارد و اختلاف نظر نیز مورد توجه قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه دروس حوزوی شامل دو دسته اصلی و جانبی هستند، افزود: دروس اصلی همچنان متداول بوده و تغییر نمی کنند.

مدیر مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد به محتوای کتب قدیمی حوزه اشاره و عنوان کرد: این دروس ذخیره های حوزه بوده و طلبه ای که محتوای آنان را فراگیرد زمینه اجتهاد او فراهم می شود.

وی یادآور شد: دروسی همچون رسائل نوشته شیخ مرتضی انصاری که در حوزه تدریس می شود هیچ وقت تغییر پیدا نمی کند چراکه محتوای این کتب براساس نیاز حوزه است.

حجت الاسلام حیات الغیب تفسیر قران، فلسفه، علم رجال و درایه را از جمله کتب جانبی عنوان کرد و اظهار داشت: این کتب برای تدریس تدوین نشده اند و باید از خمیرمایه آنها استفاده کرد و همواره به روز شوند.

وی با اشاره به سخت بودن مفاهیم کتب قدیمی یادآور شد: زبان و بیان این متون اگرچه قوی و سخت بوده، زمینه باسواد کردن طلبه را فراهم می کند و طلاب برای فراگیری مفهوم زحمت بیشتری می کشند.

مدیر مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد با بیان اینکه با تغییر و تحول در متون فهم کتب امروزی روان شده است، اظهار داشت: طلبه در طول تحصیل کمتر زحمت می کشد و زودتر به نتیجه می رسد ولی فراگیری مطالب به صورت عمیق صورت نمی گیرد.

وی به ضرورت استفاده اساتید از روشهای جدید در ارائه و انتقال مفاهیم به طلاب با ایجاد تغییر و تحول کتب اشاره کرد و بیان داشت: در این راستا طلاب زیر نظر امور اساتید حوزه قم روشهای نوین تدریس را فرا می گیرند.

حجت الاسلام حیات الغیب با اشاره به اینکه امروز اساتید حوزه به روز عمل می کنند و این امر نقش بسزایی در فراگیری به موقع طلاب دارد، یادآور شد: در ارتقای سطح علمی اساتید نیز باید روشهای تدریس قدیمی که در حوزه اثربخش بوده حفظ و با روشهای جدید نیز آشنا شوند.

وی با یادآوری به اینکه در دو مقطع سیکل، دیپلم و دانشگاهی طلاب پذیرش می شوند، افزود: برای طلبه ای که با روش دانشگاهی و آموزش و پرورش به حوزه وارد می شود، تحصیل با روش حوزه دشوار است و در این زمینه مهارت اساتید در تحصیل طلبه ضروری است./302/9459/ب1

ارسال نظرات