۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۴۴۶۶۰۸
نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

انسان نباید برای کسب روزی کرامت خود را زیر پا بگذارد

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: انسانی که خداوند در موردش فرموده «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و خداوندی که این‌گونه روزی موجودات دیگر را تأمین می‌کند، هیچ‌گاه انسان را فراموش نخواهد کرد بنابراین انسان نباید برای به‌دست آوردن روزی کرامت خود را زیر پا بگذارد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل قزوین برگزار شد، با اشاره به تفسیر آیه 15 سوره ملک، گفت: خداوند زمین را برای انسان رام آفریده و فرموده از رزق این زمین بخورید و مراقب باشید که حشر و نشر شما به سوی خداوند خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به چند نکته قرآنی و روایی درباره «وَکُلُوا مِن رِّزْقِهِ»، افزود: اگر اهل تقوا باشیم، ذلول و رام بودن زمین را بیشتر احساس می‌کنیم، یعنی تقوا با همکاری زمین با انسان مرتبط است و هر چه از تقوای بیشتری برخوردار شویم، ملاطفت زمین با انسان بیشتر شده و امکانات بیشتری را در اختیار انسان قرار می‌دهد.

انسان باتقوا اهل ذکر و تسبیح است

امام‌جمعه قزوین با بیان اینکه انسان باتقوا، سفارش شده خداوند است تصریح کرد: زمین و آنچه که در زمین است همانند آنچه که در آسمان‌ها است در حال ذکر و تسبیح خداوند هستند و انسان باتقوا هم اهل ذکر و تسبیح است و هم به دنبال توحید و معرفت است.

وی در ادامه با بیان اینکه خداوند کلمه رمزی را به انسان‌های باتقوا می‌آموزد که زمین و آسمان آن را با آن بیشتر می‌شناسد ابراز کرد: وقتی ‌که این رمز به زمین و آسمان ارائه شود، درهای بسته را به روی انسان می‌گشایند، اما اگر بی‌تقوایی پیشه کنیم با زمین غریبه خواهیم شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به آیه «وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجًا، وَیَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ» اظهار کرد: این آیات شریفه هم نشان می‌دهد اگر کسی باتقوا به حیطه‌ خدا وارد شد، زمین و آسمان ذلول و رام، بیش از آنچه که تصور می‌کنیم با انسان همکاری و همراهی می‌کنند.

مسؤولیت رزق بر عهده هیچ یک از بندگان خدا نیست

وی با بیان اینکه مسؤولیت رزق بر عهده هیچ یک از بندگان خدا نیست خاطر نشان کرد: خداوند می‌فرماید وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ یعنی جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه مرا عبادت کنند یعنی از این راه تکامل یابند و به خدا نزدیک شوند و خداوند اعلام می‌کند که من هرگز از آنها روزی نمی‌خواهم، و نمی‌خواهم مرا اطعام کنند که این مهم نشان می‌دهد تنها خداوند است که رزق افراد و خانواده او را تأمین می‌کند و هیچ‌چیز دیگری نمی‌تواند رزاق باشد.

خداوند رزاقی است که رشته رزقش ناگسستنی و محکم است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به آیه إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلرَّزَّاقُ ذُو ٱلْقُوَّةِ ٱلْمَتِینُ گفت: خداوند رزاقی است که رشته رزقش ناگسستنی و محکم است و از هر حیث باید به خدا اعتماد کنیم و نباید دغدغه رزق داشته باشیم البته دغدغه رزق نداشتن به معنای کار نکردن، تنبلی و بیکاری نیست بلکه به معنای آن است که هر کاری که می‌کنیم باید رنگ عبادت به خود بگیرد و اگر در صنعت و کشاورزی بتوانیم مؤثر باشیم اما در راستای آن گامی برنداریم، عبادت نکرده‌ایم و باید هر وظیفه‌ای که بر عهده داریم به‌درستی ایفای نقش کنیم.

امام جمعه قزوین کسب رزق حلال را فرصتی ارزشمند دانست و تصریح کرد: اگر رزق حلال به‌دست آوریم، خوردن و آشامیدن هم عبادت به حساب می‌آید اما اگر بدسلیقگی کرده و به دنبال رزق حرام برویم این فرصت را از دست داده، وجودمان را آلوده و لذت رزق حلال را از دست می‌دهیم.

وی با بیان اینکه خداوند انفاق و رزق را کنار هم قرار داده و این دو را متأثر از هم می‌داند ابراز کرد: خداوند می‌فرماید الَّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیبِ وَیُقیمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم یُنفِقونَ یعنی پرهیزکاران کسانی هستند که به غیب یعنی آنچه که از حس پوشیده و پنهان است ایمان می‌آورند و نماز را برپا می‌دارند و از تمام نعمت‌ها و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.

انفاق موجب افزایش روزی می‌شود

این مفسر قرآن در ادامه با بیان اینکه  انفاق موجب افزایش روزی می‌شود تصریح کرد: انفاق می‌تواند شامل مسائل معنوی و علمی هم باشد و کسانی که ره‌آورد علمی دارند نباید آن را مخفی نگهدارند زیرا عالم پر از علم و نور است و هیچ‌گاه پایان نمی‌یابد و هر چه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد خداوند علم بیشتری را به انسان عنایت می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: برخی نگاه جاهلانه‌ای نسبت به فرزندان خود داشتند و حاضر بودند آن‌ها بمیرند زیرا گمان می‌کردند که این آن‌ها هستند که روزی فرزندانشان را تأمین می‌کنند، در حالی که خداوند تأکید می‌کند هر کسی به خداوند توکل کرده و تقوا پیشه کند، رزقش تأمین می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه باید باور کنیم که تنها خداوند رازق است تاکید کرد: ما اگر دیگران را رازق بدانیم همیشه می‌خواهیم در مقابل کسانی که رزقمان را در دست آن‌ها می‌بینیم، جلب توجه کنیم اما اگر معتقد باشیم که خداوند رازق است همه تلاشمان را صرف این می‌کنیم که بنده خوبی برای خدا باشیم و این مهم موجب رواج حریت، آزادگی، انسانیت و ارزش محوری در زندگی انسان می‌شود.

خداوند برای مجاهدان و شهیدان رزق ویژه قرار داده است

امام جمعه قزوین در ادمه با بیان اینکه خداوند برای مجاهدان و شهیدان رزق ویژه قرار داده است گفت: خداوند در قرآن به صراحت اعلام می‌کند که وَٱلَّذِینَ هَاجَرُوا فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا لَیَرْزُقَنَّهُمُ ٱللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا یعنی آنهایی که در راه خدا هجرت کردند، به شهادت رسیدند، یا این‌که در مسیر هجرت به دیار حق شتافتند، از رزق ویژه برخوردارند.

دامنه رزق گسترده‌تر از نان و آب است

وی در ادامه افزود: رزق حَسَن همان چیزی است که خداوند به پیامبر(ص) فرموده هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند و از این آیه معلوم می‌شود که دامنه رزق گسترده‌تر از نان و آب است.

امام‌جمعه قزوین با اشاره به آیاتی که در آن بر تأمین رزق موجودات عالم از سوی خداوند تأکید شده گفت: خداوند فرموده وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللّهِ رزق‌ها وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ یعنی هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست مگر اینکه روزیش بر عهده خدا است و او قرارگاه و محل مردنش را می‌داند همه این‌ها در کتابی روشن ثبت شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه اضافه کرد: امام علی(ع) می‌فرماید هر موجودی گسترده‌تر از انسان که رمقی دارد، به همان نسبت صاحب رزق است و در جای دیگر می‌فرماید به مورچه خوب دقت کنید، ریز بودن، لطافت و ریزه کاری‌هایش را ببینید، جوری است که گاهی به چشم نمی‌آید اما رزقش ضمانت شده است و به فراخور حال و نیاز جسمانی، از رزق بهره‌مند می‌شود و خدای منان غافل از حال او نیست، ولو این‌که این مورچه درون سنگ و صخره‌ی سختی باشد.

انسان نباید برای کسب رزق و روزی کرامت خود را زیر پا بگذارد

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با بیان این‌که امام علی(ع) درباره موجودات دیگر همین تعابیر را دارد، افزود: انسانی که خداوند در موردش فرموده وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و خداوندی که این‌گونه روزی موجودات دیگر را تأمین می‌کند، هیچ‌گاه انسان را فراموش نخواهد کرد بنابراین انسان نباید برای به‌دست آوردن رزق و روزی کرامت خود را زیر پا بگذارد.

وی در پایان گفت: امام حسن عسکری‌(ع) فرموده‌اند مبادا رزق ضمانت شده، تو را از کارهای واجب بازدارد یعنی از دادن خمس و زکات بپرهیزیم و غش در معامله کنیم و در نهایت پول حرام را در زندگی وارد کنیم./201/873/ب1

ارسال نظرات