۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۴۴۶۷۲۰
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

خلأ مسأله تربیت کودکان در فقه

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی گفت: باید در فقه بابی برای حمایت از کودکان باز شود و نیازهای جدید کودکان و حمایت های پیچیده‌ای که کودکان به آن نیاز دازند را مورد کنکاش قرار دهد؛ باید این مسأله در فقه مورد بررسی قرار گیرد، مسائل مستحدثه کودکان مطرح شود و با یک نگاه حقوقی و فقهی نوعی نگاه حمایتی از کودکان را به جامعه ارائه دهیم؛ متأسفانه خلأ این مسأله در فقه خیلی احساس می‌شود
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه بسیار سرنوشت ساز تربیت کودک در اسلام گفت: تربیت کودک در اسلام در جایگاه حساس و مهمی قرار دارد.

وی افزود: اهمیت این مقوله در اسلام از این جهت است که اگر تربیت در کودکی و ایام طفولیت به صورت مطلوبی شکل گیرد آینده ای بسیار مؤثر و همراه با تکامل الهی را پیدا می‌کند و اگر به عکس انسان در طفولیت تربیت ناصحیحی را متوجه شد و یا در یک وضعیت برزخی تربیتی قرار گیرد آینده خوبی را نمی‌تواند داشته باشد مگر این‌که نواقص تربیتی خود را ترمیم کند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با تأکید بر این‌که تربیت کودک از زیرساخت‌های تکامل انسان به شمار می‌رود، ابراز داشت: امام علی (ع) می‌فرمایند قلب کودک همانند زمین خالی است و هر بذری که در آن کاشته شود آن بذر با همان کیفیتی که داشته است رشد می‌کند.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که چه کسی مسؤول تربیت کودک است، اظهار داشت: اسلام در درجه اول تربیت را متوجه والدین کرده است؛ این والدین هستند که با کودک از روزهای نخستین روبه رو هستند و بیشترین حجم ارتباط را با کودک دارند و حساس ترین لحظات کودک به صورت مکرر در اختیار والدین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در ادامه افزود: جامع ترین برخورد متوجه والدین است چرا که کودک به دلیل شرایط خاصی که دارد نیاز به تأمین عاطفه و محبت والدین دارد و در این میان والدین به اندازه کافی واجد انگیزه های بسیار برای انتقال این عاطفه و محبت به کودک هستند.

رییس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که حکومت اسلامی هم در تربیت انسان در دوران طفولیت وظایفی را بر عهده دارد، تصریح کرد: وقتی که اسلام تربیت کودک را یک امر اساسی و مؤثر در پیدایش تکامل انسان به شمار می‌آورد یقینا آن را به حال خود رها نکرده و این تربیت را هم صرفا به دست والدین نسپرده است.

این استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه اسلام بیشترین تمرکز و مسؤولیت را در امر تربیت کودک بر عهده والدین گذاشته است، ابراز داشت: ولی هیچ‌گاه در این راستا دیگران را از داشتن رفتارهای مسؤولانه و سازنده نسبت به کودک سلب نکرده و به دور نگه نداشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با تأکید بر این‌که حکومت از نظر رفتار نسبت به کودک مسؤول است، اظهار داشت: این مسؤولیت در سیره رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) مشاهده می‌شود؛ وقتی خود پیامبر اکرم در قبال کودکان مسؤولیت بالایی را از خود نشان می‌دادند معلوم می‌شود که غیر والدین هم افرادی هستند که در قبال تربیت کودک مسؤولیت دارند.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان با بیان این‌که فقه ما باید در زمینه تربیت کودک ابوابی را مطرح کند خاطرنشان کرد: باید در فقه بابی برای حمایت از کودکان باز شود و نیازهای جدید کودکان و حمایت های پیچیده‌ای که کودکان به آن نیاز دازند را مورد کنکاش قرار دهد؛ باید این مسأله در فقه مورد بررسی قرار گیرد، مسائل مستحدثه کودکان مطرح شود و با یک نگاه حقوقی و فقهی نوعی نگاه حمایتی از کودکان را به جامعه ارائه دهیم؛ متأسفانه خلأ این مسأله در فقه خیلی احساس می‌شود./836/د102/ل

ارسال نظرات