۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۴۴۶۸۱۶

اجلاس وزرای مجمع گفت‌و‌گوی همکاری‌های آسیا در تبریز آغاز شد

نخستین اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت‌و‌گوی همکاری‌های آسیا با حضور معاونان رییس جمهور و وزاری کشورهای منطقه در تبریز آغاز شد.
اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت‌و‌گوی همکاری‌های آسیا در تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، نخستین اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت‌و‌گوی همکاری‌های آسیا امروز با حضور جهانگیری معاون رییس جمهور و سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و همچنین وزرای گردشگری و نمایندگان کشورهای عضو مجمع در تبریز برگزار شد.

مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این اجلاس که در هتل کایا لاله پارک تبریز برگزار شد، صنعت گردشگری را ابزاری کارآمد در دیپلماسی عمومی و پل ارتباطی میان ملت ها و اقوام دانست و اظهار داشت: با گسترش تعامل، همزیستی مسالمت آمیز صلح و آرامش برای دنیای امروز به ارمغان می آید.

وی خاطرنشان کرد: امروز پس از گذشت 15 سال از شکل گیری مجمع گفت و گوی همکاری آسیا، در تبریز گردهم آمده ایم تا با پیشگامی جمهوری اسلامی ایران فصل جدیدی را در حیات این مجمع رقم بزنیم؛ این فصل جدید چیزی نیست جز پایه گذاری و آغاز به کار اجلاس وزراء گردشگری(ACD) که برای اولین بار در طول دوران فعالیت این مجمع شکل گرفته است.

سلطانی فر اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد پیش از این پیشگام حوزه فرهنگی مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی بوده و با تأسیس مرکزی در تهران، کمک شایانی به توسعه همکاری های فرهنگی و تعمیق تفاهم، همگرایی و همبستگی میان ملت های آسیا می کند.

وی خاطرنشان کرد: در دنیای امروزی صنعت گردشگری یکی از مهم ترین و رو به رشد ترین صنایع به شمار می رود که با برخورداری از ماهیتی چند بعدی می تواند درآمدزایی، سودآوری اقتصادی، توزیع عادلانه ثروت و اشتغال آفرینی قابل توجهی را در جوامع میزبان و مقاصد گردشگری به همراه داشته باشد.

معاون رییس جمهور افزود: صنعت گردشگری قادر است به عنوان ابزاری کارآمد در دیپلماسی عمومی و پل ارتباطی میان ملت ها و اقوام گوناگون عمل کند و با ایجاد و گسترش تعامل، همزیستی مسالمت آمیز و درک متقابل فرهنگی در پهنه گیتی صلح، ثبات و آرامش را برای دنیای امروزی که شدیداً از افراطی گری و خشونت رنج می برد، به ارمغان آورد.

سلطانی فر با بیان این‌که لزوم ایجاد یک ساز و کار مناسب جهت تمرکز ویژه بر توسعه همکاری های گردشگری میان کشورهای آسیایی را دو چندان کرده است، تصریح کرد: مجمع گفت و گوی همکاری آسیا از بدو شکل گیری تاکنون به عنوان مجال و محفلی برای گفت و گوی سازنده میان اعضاء در جهت توسعه همکاری ها در سطح این قاره کهن عمل کرده و در این مسیر دستاوردها و پیشرفت های خوبی را به خود دیده است.

وی افزایش تعداد اعضاء از 18 کشور در سال تأسیس (2002) به 34 کشور، تعیین و معرفی20 پروژه و محور همکاری میان کشورهای منطقه در قالب 6 اولویت اصلی در حوزه ارتباطات، آموزش و توسعه منابع انسانی؛ علوم و فناوری؛ امنیت آب، انرژی و غذا؛ و توسعه پایدار، ایجاد احساس هویت مشترک آسیایی بین کشورهای عضو مجمع را از جمله عملکردهای این مجمع اعلام کرد.

همچنین اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در این اجلاس با بیان این‌که گام های خوبی در دولت تدبیر و امید در توسعه گردشگری برداشته شده است، اظهار داشت: صنعت گردشگری با ویژگی هایی که دارد به صنعتی پویا و آینده دار در جهان تبدیل شده است.

وی با بیان این‎‌که دولت با آغوش باز آماده پذیرش گردشگران بیشتری به این استان است، خاطرنشان کرد: امروز جذب گردشگران به رقابت جذاب بین کشورها تبدیل شده است و این مهم می تواند در پیشبرد اهداف اقتصادی دولت نقش مهمی ایفا کند؛ صنعت گردشگری صنعتی پاکیزه با ظرفیت اشتغال زایی بسیار بالا است، که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

جبارزاده با بیان این‌که دولت یازدهم یکی از برنامه های ایجاد اشتغال را توسعه صنعت گردشگری می داند، تصریح کرد: گردشگران به عنوان سفیران فرهنگی به کشور ما سفر کرده و حامل سلام و زیبایی های این دیار به سرزمین های خود هستند و من از آنان برای سفر به تبریز در سال 2018 دعوت می کنم./935/202/ب2

ارسال نظرات