ضرورت تشکیل تیمی از افراد متخصص برای اصلاح متون کتب درسی حوزه
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رهنمایی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین ابعاد تحول در متون درسی حوزه علمیه پرداخت و اظهار داشت: خداوند در آیه 122 سوره توبه به دو اصل اساسی اشاره می کند، نخست تفقه در دین و دوم انذار و راهنمایی که در مجموع دو دانش و مهارت است که هر طلبه ای باید از این دو برخوردار باشد و از طرفی می دانیم هر دانش و علمی متکی بر متون آن علم است.
ویژگی متون حوزوی با استفاده از قرآن
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: متونی که در حوزه تدریس می شود باید در مرحله نخست فقیه پرور باشد و یا حداقل کسانی در این نهاد تربیت بشوند که دین شناس باشند و در مرحله دوم متون درسی ما باید به گونه ای باشد که مبلغ پروری کند؛ هر قدر یک طلبه به درجات عالی علمی هم که دست پیدا کند ولی قدرت بیان نداشته باشد فایده ای ندارد.
وی با بیان این که یک طلبه باید پایه های علمی خود را قوی و محکم بردارد، ابراز داشت: بنابراین طلبه نخست باید یک دوره ادبیات عرب را به صورت مناسب دوره کند چراکه ادبیات در فهم دین و قرآن نقش بسزایی دارد و افزون بر این باید قدرت تکلم به زبان عربی را نیز کسب کند و بعد از آن طلبه به یک دوره فقه و اصول کامل و نه جامع نیاز دارد آن هم به صورت مسأله محور.
حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی افزود: به عقیده من یک طلبه نمی تواند درهمه ابواب فقهی و اصولی متبحر شود به همین دلیل از همان ابتدا باید در یکی از ابواب مثلا جهاد، حج و یا قضا به صورت تخصصی کار کند تا در آن باب فقهی صاحب نظر شود و در کنار ادبیات و فقه و اصول طلبه امروز نیاز به آموزش دیدن یک دوره معارف دین و قرآن و اهل بیت(ع) دارد.
پژوهشگر روانشناسی و تربیت اسلامی با بیان این که شرایط امروز جامعه ما با شرایط حتی پنج سال قبل تفاوت پیدا کرده است، یادآور شد: باید طلاب آداب معاشرت خود را به روز کنند تا بتوانند در شرایط خاص اجتماعی با جامعه خود ارتباط برقرار کنند به همین دلیل به عقیده من اصلا تدوین یک دوره آداب معاشرت عمومی و آموزش آن در مدارس علمیه ضروری و لازم است.
دروس حوزوی باید استاد پرور باشد
وی با تأکید بر این که متون حوزوی علاوه بر طلبه پرور بودن باید استاد پرور نیز باشد، تصریح کرد: در گذشته بیشتر زمینه برای استاد پروری فراهم بود اما امروز این امکان تا حد زیادی وجود ندارد؛ بنابراین باید طلبه از متونی برخوردار باشد که بعد از هفت یا هشت سال فکر نکند که هنوز مبتدی است و چیزی در دست ندارد؛ این مسأله باید در همان سال های نخست مورد توجه قرار بگیرد و نیاز به شیوه های خاصی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی با ابراز نگرانی از پیچیدگی های زیاد در متون حوزوی که وقت طلبه را زائل می کند، ادامه داد: مسأله مهم که فراتر از پیچیدگی متون است عدم روش مندی در متون حوزوی است؛ از گذشته تا به امروز به هر حال تحولاتی در متون صورت گرفته است؛ ولی هرگز ندیده ایم که همراه با این تحولات، در روش مندی هم تحول صورت گرفته باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه با تأسیس مراکز تخصصی در حوزه این مشکل تا حد زیادی قابل حل است، بنابراین کسانی که در حوزه های مختلف علوم انسانی تخصص پیدا کرده اند به همراه جمعی از افراد مثل خود تیمی تشکیل داده و سعی در اصلاح متن و محتوای دروس حوزوی داشته باشند./1330/ت302/ب1