متون درسی حوزههای علمیه باید از روشهای نوین آموزشی برخوردار باشد
حجت الاسلام علیرضا عطایی، مدیر حوزه علمیه شهرستان کنگاور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، تصریح کرد: عدم تناسب حجم دروس با زمان تعیین شده آن یکی از مشکلات آموزشی حوزه های علمیه است.
وی افزود: در گذشته طلاب علوم دینی محدودیت زمانی نداشتند و با حضور در یکی از دروس اساتید زمان خود به تحصیل می پرداختند ولی هم اکنون سیستم آموزشی حوزه متون درسی را به دلیل حجم زیاد تقسیم بندی کرده و در نیم سال های تحصیلی آموزش میدهند و این مشکل، ناهمخوانی ایجاد می کند.
مدیر حوزه علمیه شهرستان کنگاور با اشاره به اینکه متونی از گذشته به جامانده و ارائه شده برای تألیف نوشته نشده اند، خاطر نشان کرد: این متون مناسبتی با تالیف ندارند و نمی توان از این کتاب ها به عنوان کتب درسی استفاده کرد چون کتب درسی دارای یک سری اصول وآیتم های مخصوص به خود است و باید متون آموزشی حوزههای علمیه از روشهای نوین آموزشی برخوردار باشد.
وی مطرح کرد: بزرگان حوزه اهتمام به کتب رایج دارند و برای این منابع درسی اهمیت خاصی قائل هستند؛ حالا به دلایل مختلف از جمله احترام به نظرات بزرگان، نویسنده کتاب ها و یا ارزش علمی که آن کتاب دارد و به همین علت در تغییر کتب درسی حساسیت ویژه ای دارند که شاید کتاب جایگزینی برای آن وجود ندارد یا جایگزین آن بازدهی کافی را نداشته باشد.
حجت الاسلام عطایی گفت: تنظیم دروس از نظر حجم و کیفیت با تدریس و زمان تحصیل سنخیت دارد که در مراکز علمی غیر حوزوی این موارد رعایت شده است، از نظر روش تدریس حوزه نیز تا اندازه ای مانند مراکز علمی غیر حوزوی عمل می کند، به طور مثال در قدیم اساتید و بزرگان روی منبر نشسته و تدریس می کردند ولی امروزه برای تدریس در کلاس ها از امکانات بهتری استفاده می شود، انتظار می رود همان طور روش تدریس به روز می شود حجم تدریس و کیفیت آن نیزاصلاح شود.
وی درپایان با اشاره به آثار ضعف در متون و روش های آموزشی، گفت: پیشرفت مورد نظر و چشم انداز مناسب که از طلاب وارد شده به حوزه انتظار می رود با این روش حاصل نمی شود و به علت سنگین بودن متون درسی، مباحث مختلف به صورت کامل تدریس نمی شود و فقط طلاب به ناچار قسمتی از کتاب های موجود را مطالعه می کنند و معمولا هم به آخر نمی رسانند، به جاست که حجم و کیفیت متون درسی متناسب با این زمان و شرایط فعلی باشد./967/302/ب2