۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۴۴۷۲۷۲
پژوهشگر قرآن و نهج البلاغه تبیین کرد؛

نقش امام جواد در تربیت شاگردان برهانی

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان این که برهان و دلیل مسیر حیات جامعه بشری است، افزود: یکی از فعالیت های ویژه امام جواد(ع) همین مسأله بود که راه ارائه حجت و دلیل بر مسائل دینی را به شاگردان خود می آموختند تا بتوانند بر مکاتب و مذاهب دیگر احتجاج کرده و دلایل منفی آنها را رد کنند.
شهادت امام جواد(ع)

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که اهل بیت(ع) همگی مظهر اسماءالله هستند، به سالروز شهادت امام جواد(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: هر یک از امامان معصوم(ع) ویژگی خاصی دارند که در این میان امام نهم شیعیان به یکی از اسماء ویژه الهی به یعنی «جواد» ملقب شده اند که در وجود ایشان برجستگی و نمود خاصی داشت.

پژوهشگر قرآن و نهج البلاغه با بیان این که باید این صفت حضرت از دیدگاه توحیدی بررسی شود، اظهار داشت: باید بهره خوبی از وجود ایشان ببریم و بدانیم جود و سخاوت ایشان از سنخ انسان های دیگر نیست بلکه جود ایشان از خدای متعال کسب شده و از سنخ رحمت واسعه الهی است که فیاضیت عام نسبت به عالم دارد.

توجه امام جواد به جلسات علمی

وی با اشاره به توجه حضرت امام جواد(ع) به مسائل علمی با برگزاری جلسات مناظره و تربیت شاگردان، ابراز داشت: این بعد از ویژگی ایشان مورد غفلت واقع شده است؛ هرچند ائمه معصومین و امام جواد(ع) دارای علم لدنّی از جانب خداوند متعال هستند ولی علم خود را با برگزاری جلسات درس به دیگران انتقال داده داده و بالاترین مطالب عرفانی را در قالب علوم به شاگردان می آموختند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تأکید کرد: امام جواد(ع) از راه مباحث علمی سعی در رشد و تعالی جامعه داشتند و به همین جهت است که می گوییم خداوند توانایی ویژه انسان سازی را در وجود ائمه قرار داده است.

وی با بیان این که برهان و دلیل مسیر حیات جامعه بشری است، افزود: یکی از فعالیت های ویژه امام جواد(ع) همین مسأله بود که راه ارائه حجت و دلیل بر مسائل دینی را به شاگردان خود می آموختند تا بتوانند بر مکاتب و مذاهب دیگر احتجاج کرده و دلایل منفی آنها را رد کنند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با تصریح بر این که الگو پذیری از سیره و منش امامان معصوم(ع) باید سرلوحه زندگی ما قرار بگیرد، ابراز داشت: و امروز نیز این مسأله در جامعه بسیار ضروری و حیاتی است؛ همچنانکه امام صادق(ع) فرمود: «رشد و تعالی جامعه اسلامی و رهایی از شر شیاطین و معاندین تنها از مسیر بحث های علمی و برهان امکان دارد».

نشست ها و مناظرات علمی در حوزه تقویت شود

وی برگزاری نشست های علمی و تخصصی را یکی از ضرورت های حوزه علمیه ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: شاخصه و تراز حیات بشر در گرو مسائل علمی و برهان است و به همین دلیل هرقدر حوزه های علمیه در مسائل علمی فرهنگی و پژوهشی بیشتر رشد کنند جامعه نیز بیشتر به سمت تدبر و اندیشه درست راهنمایی خواهد شد./1330/ت302/س

ارسال نظرات