۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۴۴۷۵۷۸
عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس:

تنها 10 درصد بودجه کشور صرف کارهای عمرانی و زیربنایی می‌شود

عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر توجه به توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌های مختلف در کشور، گفت: در حالی که 90 درصد بودجه کشور جاری است، تنها 10 درصد بودجه صرف انجام کارهای زیربنایی و عمرانی می‌شود.
علی قربانی- نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، علی قربانی، عضو کمسیون برنامه‌ و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، امروز در نشست با مدیران استان خراسان شمالی، با اشاره به وجود هزاران طرح نیمه‌تمام در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر طرحهای نیمه‌تمام زیادی در کشور وجود دارد که اتمام و بهره‌برداری از این پروژه‌ها نیازمند اختصاص اعتبارات هنگفت است.

قربانی که نماینده مردم شهرستانهای بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی است، با اشاره به اینکه طولانی شدن روند تکمیل طرحهای نیمه‌تمام صدای مردم را درآورده است، ادامه داد: باید در زمینه اجرای طرحهای مختلف در کشور حساسیت و دقت لازم صورت گیرد تا همانند طرحهای نیمه‌تمام باعث دردسر و گرفتاری نشوند.

وی با تأکید بر اینکه در این راستا لازم است طرحها در حوزه‌های گوناگون بر اساس سند آمایش سرزمین طراحی و اجرا شوند، خاطرنشان کرد: اگر طرحهای مختلف در کشور به‌صورت کارشناسی اجرایی شده و برای آنها بودجه مورد نظر اختصاص یابد بدون شک نظیر طرحهای نیمه‌تمام به بن‌بست نمی‌رسیم.

قربانی همچنین با اشاره به لزوم اولویت‌گذاری برای اجرای طرح در کشور، افزود: متأسفانه به این موضوع توجه زیادی در کشور نشده و همین امر هم مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در حالی است که 90 درصد بودجه کشور جاری بوده و تنها 10 درصد آن صرف کارهای زیربنایی و عمرانی می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر برای اجرای طرحهای مختلف در کشور با در نظر گرفتن توجیه‌پذیری اقتصادی، اولویت‌سنجی می‌شد و پس از آن اقدام به تصویب و شروع طرح می‌کردیم امروز با هزاران پروژه نیمه‌تمام که برای اتمام به ده‌ها هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند، روبرو نمی‌شدیم.

قربانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه متأسفانه شیوه تحقیق و اندیشیدن در کشور ما ضعیف است، اظهار کرد: باید آموزش و پرورش به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته و برای تغییر وضعیت موجود چاره‌اندیشی کند.

وی با اشاره به طرح آموزش فلسفه به کودکان در مدارس، افزود: در حالی که کشور ما از نظر نیروی انسانی و منابع طبیعی و خدادادی بسیار غنی بوده و ظرفیتهای بالقوه زیادی دارد، برای بالفعل کردن این ظرفیتها و توسعه کشور باید به فرزندان و کودکان این سرزمین روش اندیشیدن و تحقیق کردن را بیاموزیم.

قربانی با بیان اینکه برای تحقق این هدف می‌بایست کمک بیشتری به نهاد آموزش و پرورش صورت گیرد، افزود: بر اساس طرح یک‌فوریتی که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، همه بانکها و مؤسسات مالی و شرکتهای دولتی ملزم هستند یک درصد درآمد خود را به خزانه کشور واریز کنند تا این اعتبار در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با تصویب این طرح و اجرای این قانون، کمکهای صورت‌گرفته به آموزش و پرورش ساماندهی شده و بخش مهمی از مشکلات مالی این نهاد برطرف می‌شود./9314/پ202/ج1

ارسال نظرات