۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۴۴۸۱۸۶
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان:

اجرای احکام اسلام و برپایی عدالت در گرو فقه حکومتی است

حجت‌الاسلام والمسلمین دیرباز به توانایی فقه حکومتی در اداره جامعه و برپایی عدالت اشاره کرد و گفت: فقه حکومتی پویا و پاسخگو می‌تواند جامعه را به نحو احسن مدیریت کند؛ زیرا به تمام زوایای مثبت و منفی جامعه اسلامی احاطه کامل دارد و اگر این فقه در حوزه علمیه تدریس نشود، قابلیت گسترش عدالت در جامعه را نخواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شاخصه‌ها و ویژگی‌های فقه حکومتی گفت: مهم‌ترین شاخصه فقه حکومتی این است که ما وقتی به آن نگاه می‌کنیم بتوانیم دستور‌العمل اداره جامعه اسلامی را آن استخراج کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که امام راحل این بینش استخراجی را دارا بودند، ابراز داشت: امام خمینی(ع) این دستور‌العمل اداره جامعه اسلامی را نه برای کوتاه مدت بلکه برای مدت طولانی و همچنین برای همه دنیا از فقه و آیات قرآن کریم استخراج کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این‌که خیلی از احکام فقهی فقط با تشکیل حکومت اسلامی قابل پیاده شدن هستند، اظهار داشت: یکی از این احکام اسلامی جزیه است که فقط در حکومت اسلامی می‌توان آن راپایده کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه حاکم حکومت اسلامی باید پیاده کردن فقه حکومتی را در دستور کار خود قرار دهد، تصریح کرد: فقط با استفاده از این فقه است که می‌توان جامعه را به نحو احسن مدیریت می‌کرد؛ چرا که این فقه، فقهی پویا است و به تمام زوایای مثبت و منفی در جامعه اسلامی احاطه کامل را دارد.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، هدف محوری را یکی دیگر از شاخصه‌های فقه حکومتی دانست و افزود: به این صورت که فقه و همه قوانین اسلامی به دنبال اهداف متعالی هستند که تقرب به پروردگار و ایجاد عدالت را می‌توان از این اهداف دانست.

وی در ادامه با بیان این‌که در جامعه هدفی است که با پیاده کردن فقه اسلامی می‌توان به آن دست یافت، تصریح کرد: فقه حکومتی می‌تواند نظم و انظباط را به جامعه هدیه کند و سبب شود بسیاری از ناهنجاری‌ها نیز از درون جامعه حذف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دیرباز با تأکید بر این‌که فقه حکومتی می‌تواند آن عدالتی را که مورد تأیید دین اسلام است را در جامعه پیاده کند، اظهار داشت: فقهی که الان در حوزه‌های علمیه در حال تدریس است اگر با نگاه فقه حکومتی جلو نرود، نمی‌تواند این قابلیت را داشته باشد که جامعه را به سمت گسترش عدالت پیش ببرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با بیان این‌که فقه حکومتی ادعای پیشگامی در اداره جامعه را دارد، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم یافته بشری را در دنیا مورد بررسی قرار دهیم و با نگاه اهداف اسلام آن را بررسی کنیم، می‌توانیم فقه حکومتی را به نحوی ارائه دهیم که پاسخ‌گوی نیازها و مشکلاتی که الان در جوامع بشری در امر حکومت وجود دارد، باشد./836/د102/ل

ارسال نظرات