۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۴۴۸۵۰۲
آیت‌الله سلیمانی:

تدبر در قرآن رستگاری امت را تضمین می‌کند

امام جمعه شهرستان زاهدان گفت: قرائت به معنای صحیح و زیبا خواندن قرآن است، در حالی که تلاوت به معنای خواندن همراه با تدبر و تفکر است؛ بنابراین آنچه می‌تواند رستگاری امت را تضمین کند، تلاوت قرآن و نه بسنده کردن به ظواهر آن است.
آیت الله سلیمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، امام جمعه شهرستان زاهدان، 17 شهریور در مراسم افتتاحیه سی و یکمین جشنواره دانشجویی قرآن و عترت که در زاهدان برگزار شد، گفت: تلاوت قرآن با قرائت تفاوت دارد؛ قرائت به معنای زیبا و صحیح خواندن قرآن است، اما تلاوت به این معناست که همراه با تدبر و تفکر در آیات باشد.

وی اظهار کرد:  خداوند در آیه 204 سوره اعراف می‌فرماید «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»، سکوت در محضر قرآن و در زمان قرائت قرآن، گام اول است اما آیا فقط وظیفه و تکلیف ما همین است.

امام جمعه شهرستان زاهدان افزود: همچنین آیه «و يخرون للاذقان يبكون و يزيدهم خشوعا (109)، گريه كنان بر چانه ها افتند و تواضعشان افزون شود، اشاره به این دارد که تلاوت قرآن باید چنین اثری روی مستمعان بگذارد.

وی عنوان کرد: وقتی آیات الهی همراه با تفکر و تدبر باشد، انسان در برابر آن خشوع و خضوع می‌کند، به سجده می‌افتد، چرا که غرق در دریای معانی می‌شود و خود را در برابر عظمت این کلام، ناچیز می‌بیند.

آیت‌الله سلیمانی ادامه داد: جامعه امروز از دوری با قرآن کریم رنج می‌برد، مهجوریت قرآن سبب اصلی همه مشکلات جامعه اسلامی است و اگر ما می‌خواهیم خدمتی به اسلام و امت اسلامی بکنیم، باید سعی کنیم قرآن کریم را از مهجوریت درآوریم و به جامعه هدیه کنیم.

وی عنوان کرد: وقتی بجای اصلاح، افساد می‌کنیم، وقتی به جای وحدت، ندای تفرقه سرمی‌دهیم، یعنی از قرآن فاصله گرفته‌ایم؛ یعنی کلام الهی در جامعه ما مهجور است و تنها راه نجات نیز احیای کلام الهی و جاری ساختن آن در زندگی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان با بیان اینکه تنها نسخه به جای مانده برای شفای درد همه دردمندان، قرآن است، افزود: امیدواریم به برکت این انقلاب و خون شهدا، فرهنگ قرآنی روز به روز بیشتر در زندگی ما ساری و جاری شود و دنیای اسلام از چنگ جهل و تعصب رهایی یابد./202/831/ب1

ارسال نظرات