۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
کد خبر: ۴۴۸۵۰۵
حجت الاسلام رفیعی مطرح کرد:

ضرورت آموزش مهارت زندگی برای استحکام بنیان خانواده

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به تأکید اسلام بر ازدواج، گریز از بی‌مسئولیتی، تکمیل دین، ورود به عرصه زندگی و خروج از رکود را از مزایای ازدواج موفق برشمرد و میزان طلاق در جامعه را فاجعه خواند.
حجت ‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه چهار‌شنبه 17 شهریور در همایش خانواده و ازدواج که در تالار مرکزی شهر برگزار شد با بیان اینکه یازده میلیون مجرد در کشور وجود دارد افزود: بیش از پنج میلیون از این افراد بیوه مرد و زن هستند.

کارشناس دینی رسانه ملی با اشاره به تأکید اسلام بر ازدواج، گریز از بی‌مسئولیتی، تکمیل دین، ورود به عرصه زندگی و خروج از رکود را از مزایای ازدواج موفق برشمرد و تصریح کرد: انسان در طول زندگی خود سه روز حساس را تجربه می‌کند روز تولد، روز ازدواج و روزی که مرگ فرا می‌رسد و از میان این موارد ازدواج و تشکیل خانواده با اهمیت‌ترین آنها است بنابراین میبایستی بیشتر به مبحث و مقوله ازدواج بها داده شود.

وی میزان طلاق در کشور را فاجعه دانست و تصریح کرد: طبق آمار رسمی از هر چهار ازدواج یک ازدواج به طلاق ختم می‌شود و این یعنی 25 درصد از کل ازدواج‌هایی که صورت می‌گیرد، منجر به طلاق می‌شود و غالب این طلاق‌ها در دوران نخست زندگی مشترک رخ می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه انواع خانواده‌ را در  سه دسته خانواده موفق و پیوسته،‌ خانواده نیمه موفق و گسسته و خانواده ناموفق و گسیخته تقسیم و تأکید کرد: عواملی بر تحکیم خانواده کمک می‌کند و لازم است آموخته شود،‌ چرا که اگر مهارت زندگی را نیاموزیم نمی‌توانیم زندگی پسندیده‌ای داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: خانواده‌ای که این اصول را رعایت کند همواره موفق و پیوسته خواهد بود. مهارت زندگی را اگر نیاموزیم نمی‌توانیم زندگی خوبی داشته باشیم.

وی در ادامه به توضیح هر یک از اصول پرداخت و گفت: نخستین اصل، شناخت دنیای زن و مرد است. بدین معنا که بدانیم همسر آینده درون‌گراست یا برون‌گرا، چرا که مردی که درون‌گراست نمی‌تواند با زن برون‌گرا زندگی توأم با آرامشی داشته باشد.

حجت الاسلام با استناد به آیه 21 سوره مبارکه رم «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ» اصل دوم را محبت و مودت خواند و اظهار کرد: ازدواج برای سه هدف اصلی تشکیل شده است آرامش، ایجاد دوستی و مهربانی.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به عناوین اصول دیگر اشاره کرد و گفت: اصل سوم تمتع و بهره‌مندی جنسی است. اصل چهارم عفو و بخشش، صفح و روی‌گردانی، تغافل و نادیده‌گرفتن خطای یک‌دیگر است و آخرین اصل نیز معنویت است.

وی در ادامه افزود: معنویت در قوام خانواده اهمیت ویژه‌ای دارد،‌ در خانه‌ای که قرآن خوانده نشود،‌ به رزق و روزی حلال اهمیت داده نشود، خانه‌ای که در آن توجهی به نماز و خمس نشود بی‌تردید از هم گسسته خواهد شد.

گفتنی است این همایش با حضور حجت الاسلام عباس‌‌ دانشی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاوران بانوان مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قم برگزار شد./878/پ202/ی

ارسال نظرات