۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۴۴۸۷۳۰
استاد حوزه علمیه:

مغفرت بالاترین اثر زیارت است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مغفرت بالاترین اثر زیارت است، گفت: همه گذشته انسان در زیارت جبران می‌شود و شیطان برای اینکه انسان را از زیارت دور کند بسیار فعال است.
شجاعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه پنجشنبه در کلاس شرح زیارت جامعه کبیره که در حسینه اثنی عشری شهرری برگزار شد، با اشاره به آثار زیارت، گفت: از مهمترین و حیاتی‌ترین آثار زیارت لبیک گفتن به دعوت است.

وی افزود: زیارت ائمه معصومین(ع) یا امامزادگان با دعوت آنان صورت می‌پذیرد و بر اساس قاعده ذکر، یاد معشوق آسمانی به گونه‌ای نیست که یک مقوله زبانی و یا فکری باشد بلکه این یاد نخست از مذکور که همان معشوق است آغاز سپس  عاشق توفیق ذکر را کسب می‌کند.

شجاعی با بیان اینکه انسانها در دعوت به دو دسته تقسیم می‌شوند، بیان داشت: یاد خدا و ائمه معصومین(ع)  یعنی این که آنان به یاد انسان هستند و زمانی که انسان هوس زیارت می‌کند در اصل آنان هوس دیدار کرده‌اند، و این هوس زیارت و یا عبادت ارزش انسان را افزون می‌کند به همین دلیل ارزش و قیمت انسان به هوسهای او بستگی دارد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه روح انسان با مجموعه هوسها و یادهایش ساخته می‌شود، ابراز کرد: هوسهای انسان به انواع فوق عقلی، عقلی، حیوانی، گیاهی و جمادی تقسیم می‌شوند و شخصیت وجودی انسان بر مبنای یکی از این امور شکل می‌گیرد به خاطر همین یاد معشوق آسمانی بسیار با ارزش است، زیرا شخصیت وجودی انسان بر مبنای همان یاد معشوق تشکیل می‌شود اما اگر انسان تنها به امور حیوانی میل و رقبت داشته باشد تنها جنبه حیوانی او رشد می‌کند.

وی با بیان اینکه هوسهای یک فرد از جنس خودش است، گفت: جنس یک انسان با توجه به هوسهایی که او دارد تعریف می‌شود و عدم یاد خدا نشان از رشد دیگر امیال نفسانی فرد است.

شجاعی با اشاره به اینکه شادی و آرامش در وجود شخصیتی یک مؤمن به عنوان یک اصل مطرح است، اظهار داشت: یاد خدا سبب آرامش و شادی قلب مؤمن است، زمانی که انسان قصد زیارت و ملاقات با خدا می‌کند و به عبادت مشغول می‌شود در اصل نشان از محبت و فرصت دادن حضرت حق به شخص عبادت کننده است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مغفرت بالاترین اثر زیارت است، عنوان کرد: همه گذشته انسان در زیارت جبران می‌شود و شیطان برای اینکه انسان را از زیارت دور کند بسیار فعال است.

وی با بیان اینکه وهابیت و بهائیت ریشه در یهودیت دارند، گفت: بهائیت و وهابیت که تنها پوسته ظاهری اسلام را یدک می‌کشند معتقدند که زیارت قبور متبرکه شرک است، عبدالله بن عمر پسر خلیفه دوم نقل می‌کند که پیامبر(ص) فرمودند: که هر کس به نزد قبر من بیاید و مرا زیارت کند شفاعت من شامل او می‌شود و در جای دیگر نقل می‌کند که پیامبر(ص) فرمودند: اگر کسی هر چند بسیار کوتاه مرا زیارت کند من در قیامت خود به زیارتش خواهم رفت.

شجاعی در پایان خاطر نشان کرد: ظهیر از امام حسین(ع) فراری بود، ولی زمانی که ایشان را ملاقات و زیارت کرد فدایی حضرت شد و این امر به کیفیت زیارت بستگی دارد به همین دلیل نباید از اهمیت و جایگاه زیارت غافل بود./813/202ب2

ارسال نظرات